خطاهای وردپرس

افزودن گوگل آنالیتیکس به وردپرس

چطور سایت را در گوگل آنالیتیکس ثبت کنیم؟

حتما تاکنون به عنوان یک طراح وب، نام گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) را شنیده‌اید. این سرویس، یکی دیگر از سرویس‌های رایگان گوگل به شمار می‌رود که آمار بازدیدکنندگان سایتتان را به شما گزارش می‌دهد. قطعا آنالیتیکس یکی از کاربردی‌ترین سرویس‌های گوگل برای یک وب‌مستر به شمار می‌رود. این سرویس با دقت بسیار بالایی میزان بازدیدکننده، صفحاتی که دارای ورودی بالا هستند، مدت زمان حضور و سایر اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد. پبشنهاد ما این است که حتما برای مطلع شدن از روند پیشروی سایت خود از این سرویس مفید و کاربردی استفاده کنید. ما در این مقاله نحوه افزودن این سرویس را به سایت‌های وردپرسی آموزش می‌دهیم.

ما در سایت ابزار وردپرس، یک ویدئو آموزشی از نحوه افزودن گوگل آنالیتیکس به وردپرس برای شما عزیزان تهیه کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم از آن استفاده کنید.

نصب و راه‌اندازی آنالیتیکس

شما برای استفاده از این سرویس نیاز است که کد مربوط به گوگل آنالیتیکس را وارد بخش هدر سایت خود کنید. برای دریافت این کد و آغاز کار باید به سایت analytics.google.com بروید. متاسفانه این سایت برای کاربران ایرانی تحریم شده و باید برای ورود باید از IP خود را  تغییر دهید.

در آغاز کار، باید وارد اکانت گوگل خود شوید. اگر از قبل یک اکانت Gmail دارید با آن وارد شوید. در غیر این صورت لازم است که یک Gmail برای خود بسازید.

در مرحله دوم و پس از ورود به حساب گوگل، وارد صفحه‌ای با عنوان Welcome to Google Analytics می‌شوید. گزینه start measuring را انتخاب کنید. پس از آن شما باید یک نام برای حسابتان انتخاب کنید.

در مرحله بعد شما باید بین سه گزینه وب، برنامه‌ها یا هردو، یکی را انتخاب کنید. گزینه‌ وب را انتخاب کنید. بعد از آن شما باید اطلاعاتی مثل URL سایت خود را وارد کنید. اطلاعات خواسته شده را به طور دقیق وارد کرده و روی next کلیک کنید. پس از آن صفحه شرایط و خدمات گوگل آنالیتیکس نمایش داده می‌شود. با انتخاب گزینه I agree می‌توانید از این عبور کنید.

در مرحله چهارم، کد رهگیری گوگل آنالیتیکس در اختیار شما قرار می‌گیرد. بهتر است که لینک را در مرورگر خود باز کنید و کپی آن را حتما ذخیره کنید. در این مرحله نصب و راه‌اندازی آنالیتیکس تمام شده است و در ادامه با نحوه پیکربندی و نصب آن روی وردپرس آشنا خواهید شد. پس با ما تا آخر این مقاله همراه باشید.

نصب آنالیتیکس روی وردپرس

روش‌های متنوع و مختلفی برای نصب این سرویس وجود دارد. ما دو روش را در این مقاله برای شما توضیح خواهیم داد که اولین روش آسان‌ترین راه به شمار می‌رود. شما با توجه به امکانات، نیازها و توانایی‌های خود روش مناسب را انتخاب کنید و پیشنهاد ما این است که فقط یک مسیر را دنبال کنید چراکه باعث سردرگمی و ردیابی مضاعف گوگل آنالیتیکس می‌شود.

افزونه MonsterInsights

پرطرفدارترین و پرکاربردترین روش‌ برای نصب گوگل آنالیتیکس در وردپرس، استفاده از افزونه MonsterInsights است. این روش یک روش ساده و خوب است که برای هر دسته از طراحان وب، چه مبتدی و چه حرفه‌ای، کاربرد دارد. این افزونه دارای دو نسخه رایگان و غیر رایگان است. ما برای آموزش در این مقاله از نسخه رایگان آن استفاده می‌کنیم. بهترین بخش MonsterInsights این است که به شما این امکان را می‌دهد که گزارشات گوگل آنالیتیکس را پیشخوان وردپرس مشاهده کنید.

راه‌اندازی افزونه MonsterInsights

در مرحله اول مانند هر افزونه‌ی وردپرسی دیگری باید آن را روی وردپرس خود نصب و فعال کنید. پس از فعال‌سازی بخش جدیدی با عنوان Insights به منوی پیشخوان وردپرس شما اضافه می‌شود. با کلیک روی آن وارد تنظیمات افزونه شوید. شما باید نوع و دسته سایت خود ( تجاری، وبلاگ یا فروشگاهی) را در ابتدا مشخص کنید. روی گزینه save and continue کلیک کنید تا به صفحه بعد منتقل شوید.

در صفحه جدید نیز باید گزینه Connect MonsterInsights را انتخاب کنید. پس از آن پنجره جدیدی روبه‌رویتان باز خواهد شد که حساب‌های گوگل را نشان می‌دهد. اگر پیش از این وارد سیستم شده‌اید از شما می‌خواهد تا حساب گوگل مورد نظرتان را انتخاب کنید. در غیر این صورت صفحه ای برای ورود به حساب گوگل در اختیار شما می‌گذارد.

پس از ورود و اتمام کار باید با انتخاب گزینه Allow به افزونه MonsterInsights اجازه دسترسی به گوگل آنالیتیکس را دهید. مرحله پایانی، انتخاب پروفایل مورد نظر برای آمارگیری است. برای تکمیل این صفحه باید وب سایت خود را انتخاب کرده و گزینه Complete Connection را انتخاب کنید. اکنون گوگل آنالیتیکس توسط افزونه MonsterInsights روی وب سایت شما نصب شده است. در مرحله بعد شما می‌توانید تنظیمات دلخواه خود را مشخص کنید. تنظیمات پیش‌فرض خود افزونه برای اکثر وب‌سایت‌ها مناسب و خوب است. برای ذخیره تنظیمات روی دکمه save and continue کلیلک کنید.

MonsterInsights مثل بسیاری دیگر از افزونه‌ها، نسخه pro و پولی نیز دارد که در این مرحله به شما این افزونه‌ها را نمایش خواهد داد. برای عبور و صرف نظر از این صفحه گزینه save and continue را انتخاب کنید. در صفحه بعد نیز به شما پیشنهاد می‌شود تا از افزونه WPForms استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید آن را نصب کرده یا گزینه Skip this Step را بزنید و از آن بگذرید. خب در این مرحله شما به طور کامل گوگل آنالیتیکس را روی وردپرس نصب کرده‌اید. توجه داشته باشید که جمع‌آوری و نمایش اطلاعات توسط این سرویس مدتی زمان می‌برد. برای مشاهده نتایج، در منوی داشبورد وردپرس خود گزینه insights را باز کرده و وارد بخش reports شوید.

افزونه Header and footers

این روش به خوبی روش قبل نیست و پیشنهاد نمی‌شود. چرا که شما با استفاده از این افزونه امکان انجام تنظیمات پیشرفته یا مشاهده نتایج گوگل آنالیتیکس را ندارید.

در ابتدا برای ثبت‌نام در گوگل آنالیتیکس، باید کد رهیگری که در مراحل قبل در اختبار شما قرار داده شده بود را کپی کنید. در ادامه باید افزونه Header and footers را مثل هر افزونه دیگری روی سایت خود نصب و فعال‌سازی کنید. پس از آن باید در بخش تنظیمات گزینه Header and footers insert کد مربوط به گوگل آنالیتیکس را در کادری با عنوان Scripts In Header وارد کنید. توجه داشته باشید که در انتهای کار برای ذخیره، روی دکمه save changes کلیک کنید. کار شما تمام است و شما به سادگی گوگل آنالیتیکس را روی سایت خود نصب کرده‌اید.

خلاصه مطالب

ما در این مقاله به شما نحوه نصب سرویس پرکاربرد و مفید گوگل آنالیتیکس را آموزش دادیم. همان طور که مشاهده کردید این یک توضیح مختصر و کلی بود. شما برای داشتن اطلاعات دقیق و آموزش کامل استفاده و نصب این سرویس می‌توانید از ویدیویی که تیم ابزار وردپرس برای این کار ساخته‌اند استفاده کنید. امیدواریم که توانسته باشیم با این مقاله به شما کمک کرده باشیم.

ممکن است مفید باشد

‫4 نظرها

  1. با سلام
    گوگل انگار اپدیت شده چیزی به اسم tracking id نداریم بجاش measurement id داریم و اونو بجای tracking id تو founction.php قرار دادم کار نمیکنه

    1. درود بر شما کاربر گرامی سایت ابزار وردپرس
      این مقاله کمی قدیمی شده است. به زودی این مقاله را آپدیت می‌کنیم که بتوانید استفاده لازم را ببرید.💖

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا