بهینه سازی سایت

انکر تکست چیست؟ تاثیر Anchor Text بر سئو سایت

انکر تکست یا Anchor Text در واقع همان عبارتی است که به یک صفحه دیگر لینک شده است. برای درک بهتر این موضوع، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا به مثال زیر توجه کنید و سپس ادامه مقاله را مطالعه نمایید.

بهترین سیستم مدیریت محتوا در جهان، وردپرس است.

تیم تولید محتوا ابزار وردپرس

همان‌طور که در متن بالا مشاهده می‌کنید، کلمه وردپرس انکر تکست (Anchor Text) محسوب می‌شود. یعنی عبارتی که لینک شده است به یک صفحه دیگر؛ معمولا رنگ عبارت انکر تکست با رنگ سایر کلمات متفاوت است تا کاربران و بازدیدکنندگان سایت به راحتی متوجه شوند که این عبارت لینک‌دار است.

انکر تکست یا Anchor Text

انکر تکست (Anchor Text) به کاربران و بازدیدکنندگان سایت نشان می‌دهد که اگر روی عبارت مورد نظر کلیک کنند، دقیقا چه اتفاقی رخ خواهد داد. در مثال قبل کاربران به راحتی درک می‌کنند که اگر روی عبارت وردپرس کلیک کنند، مطالب مرتبطی با سیستم مدیریت محتوا وردپرس در اختیارشان قرار خواهد گرفت. به همین دلیل شما باید در لینک دهی دقت کنید و عبارت‌های مختلف را به مطالب مرتبط لینک کنید. اگر عبارتی را به یک صفحه نامرتبط لینک کنید، باعث می‌شود سایت شما تجربه کاربری (UX) ضعیفی داشته باشد. بنابراین بهتر است در استفاده از Anchor Text دقت زیادی به خرج دهید.

در واقع انکر تکست به کاربران می‌گوید صفحه‌ای که لینک شده است درمورد چه موضوعی است. اصلا شما خودتان را جای کاربران سایت بگذارید. هرگاه یک عبارت مثل “آموزش طراحی سایت با وردپرس” را مشاهده می‌کنید، انتظار دارید با کلیک بر روی آن به یک صفحه مرتبط با آموزش وردپرس منتقل شوید. اما متاسفانه بسیاری از مدیران سایت به این موضوع اهمیتی نمی‌دهند و ممکن است عبارت‌های مختلف را به صفحات نامرتبط لینک دهند.

حتی جالب است بدانید موتورهای جستجوگر هم به راحتی متوجه این موضوع می‌شوند که انکر تکست شما با صفحه‌ای که لینک شده است مرتبط است یا نه. در نتیجه اگر عبارت‌های مختلف را به درستی لینک نکنید، موتورهای جستجوگر از جمله گوگل امتیاز منفی برای شما در نظر می‌گیرند.

قطعه کد مربوط به Anchor Text در HTML

در زبان نشانه گذاری HTML از یک تگ به نام a جهت لینک دار کردن عبارت‌ها استفاده می‌شود. (افرادی که در زمینه برنامه‌نویسی وب فعالیت کرده‌اند، به خوبی متوجه این موضوع می‌شوند)

<a href="https://www.YourDomain.com">Your Anchor Text</a>

تاثیر انکر تکست بر سئو

همان‌طور که گفته شد، موتورهای جستجوگر هم می‌توانند انکر تکست شما را مورد بررسی قرار دهند. بنابراین خیلی مهم است که با دقت زیادی عبارت‌های مختلف را به صفحات سایت لینک کنید. در واقع اگر موتورهای جستجوگر از جمله گوگل، متوجه شوند که عبارتی را به یک صفحه نامرتبط لینک داده‌اید، سریعا یک امتیاز منفی برای سایت شما در نظر می‌گیرند. چرا که رضایت کاربران برای موتورهای جستجو اهمیت زیادی دارد و اگر متوجه شوند شما قصد فریب کاربران و بازدیدکنندگان را دارید، سریعا شما را جریمه می‌کنند. پس سعی نکنید عبارت‌های مختلف را به صفحات نامرتبط لینک کنید؛ چرا که انجام این کار تاثیر منفی بر سئو (SEO) سایت شما می‌گذارد.

یک موضوع بسیار مهم دیگر این است که شما نباید تحت هیچ شرایطی کلمه کلیدی اصلی محتوا را به یک صفحه دیگر لینک کنید. در واقع با انجام ابن کار موتورهای جستجو نمی‌دانند کدام صفحه ارزش بیشتری دارد. به همین دلیل اگر کلمه کلیدی اصلی را لینک کنید و به عنوان انکر تکست استفاده کنید، موتورهای جستجوگر از جمله گوگل برای سایت شما امتیاز منفی در نظر می‌گیرند.

اگر تمایل دارید که سایت شما سئو (SEO) خوبی داشته باشد، این دو مورد گفته شده را در استفاده از انکر تکست به خوبی رعایت کنید. در واقع اگر شما به درستی از Anchor Text استفاده کنید، باعث می‌شود صفحات دیگر سایت شما هم رتبه‌های خوبی بگیرند. در نتیجه استفاده صحیح و اصولی از انکر تکست نتایج خوبی برای سایت شما به همراه خواهد داشت و باعث پیشرفت شما می‌شود.

انواع انکر تکست یا Anchor Text

انکر تکست یا Anchor Text انواع مختلفی دارد و هر کدام نیز ارزش‌های متفاوتی دارد. حالا در این قسمت قصد داریم شما عزیزان را با انواع Anchor Text آشنا کنیم. (البته سایت‌های مختلف ممکن است انکر تکست را بر اساس معیارهای متفاوت دسته‌بندی کنند.)

نام تجاری یا Branded Links

به پیوندهای مرتبط با یک شرکت، سازمان، گروه خاص یا …. گفته می‌شود. برای مثال ما در تمام مقاله‌ها، عبارت “وبلاگ ابزار وردپرس” را به صفحه اصلی وبلاگ لینک می‎‌کنیم. به این نوع لینک‌دهی، انکر تکست تجاری گفته می‌شود. حالا برای درک بهتر این موضوع, پیشنهاد می‌کنیم به مثال زیر هم توجه کنید.

فرض کنید یک سایت با نام نت بازده راه‌اندازی کرده‌اید. حالا اگر شما کلمه نت بازده را به صفحه اصلی لینک کنید، انکر تکست شما از نوع تجاری یا Branded Links است.

بدون عنوان (Naked Link) یا The URL itself

انکر تکست بدون عنوان در انگلیسی با نام‌های The URL itself و Naked link شناخته می‌شود. در واقع به لینک‌های مستقیم که هیچ عنوان مشخصی ندارند، گفته می‌شود. یعنی اگر به جای لینک‌دار کردن یک عبارت، به صورت مستقیم URL صفحه را قرار دهیم و آن را لینک کنیم؛ ما یک انکر تکست بدون عنوان ایجاد کرده‌ایم. مثل https://abzarwp.com/wordpress/

نام سایت یا Site Name

در صورتی که شما آدرس دامنه سایت را مستقیم بنویسید و آن را لینک کنید، یک انکر تکست نام سایت یا Site Name ساخته‌اید. مثل Abzarwp.com

نام مقاله یا Article Title

اگر دقیقا عنوان یکی از مقالات سایت خود را لینک کنید، در واقع یک انکر تکست نام مقاله یا Article Title ایجاد کرده‌اید. مثل اشتباهات رایج در ساختار سایت | به همراه ارائه بهترین راه‌حل‌ها

کلمه کلیدی دقیق (Exact Keywords) یا Exact Match

انکر تکست کلمه کلیدی دقیق، در زبان انگلیسی با اسم‌های Exact Keywords و Exact Match شناخته می‌شود. البته در زبان فارسی هم با نام‌های مختلفی ترجمه شده است. حالا حتما می‌پرسید کلمه کلیدی دقیق چیست؟ هرگاه یک کلمه کلیدی را به صفحه مربوط به خودش لینک کنید، در واقع یک انکر تکست از نوع Exact Keywords یا Exact Match در سایت خود ایجاد کرده‌اید.

کلمه کلیدی نسبی (Partially Matching Keywords) یا Partial Match

اگر کلمه کلیدی صفحه مورد نظر، در بخشی از عبارت لینک شده شما قرار داشته باشد؛ در واقع انکر تکست از نوع کلمه کلیدی نسبی (Partially Matching Keywords) است. مثل آموزش ووکامرس کامل و جامع

کلمه کلیدی مرتبط یا Related Keywords

در صورتی که عبارت لینک شده، مرتبط با کلمه کلیدی صفحه باشد؛ شما از انکر تکست کلمه کلیدی مرتبط یا Related Keywords استفاده کرده‌اید. برای درک بهتر این موضوع پیشنهاد می‌کنیم به مثال زیر توجه کنید.

فرض کنید یک صفحه دارید که با کلمه کلیدی آموزش بک‌آپ سئو شده است. حالا اگر به جای کلمه کلیدی آموزش بک‌آپ، عبارت آموزش پشتیبان‌گیری را لینک کنید؛ یک انکر تکست کلمه کلیدی مرتبط یا Related Keywords در سایت خود ایجاده کرده‌اید.

عبارت عمومی یا Generic 

یکی از پر کاربردترین انواع انکر تکست در ایران، عبارت عمومی یا Generic است. منظور از عبارت عمومی، مواردی مثل اینجا کلیک کنید و…. است. در واقع این چنین عبارت‌هایی کاربر را به خوبی ترغیب نمی‌کند و حتی باعث می‌شود حس بدی به کاربر انتقال دهد. به همین دلیل ما اصلا پیشنهاد نمی‌کنیم از این نوع انکر تکست استفاده کنید.

تصویر یا Image

اگر دقت کرده باشید برخی مواقع تصاویر را لینک می‌دهند. اگر شما هم چنین کاری انجام دهید، در واقع انکر تکست تصویر یا Image در سایت خود ایجاد کرده‌اید.

بهینه سازی انکر تکست یا Anchor Text

تاکنون با انکر تکست (Anchor Text) و انواع آن به خوبی آشنا شدید. حالا در ادامه همراه ما باشید تا نحوه صحیح و اصولی بهینه‌سازی انکر تکست‌ها را به شما عزیزان و همراهان سایت ابزار وردپرس آموزش دهیم.

هم‌خوانی متن لینک شده با صفحه مورد نظر

موضوع بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، هم‌خوانی متن لینک شده با صفحه مورد نظر است. یعنی اگر یک عبارت را به صفحه دیگری لینک می‌کنید؛ متن عبارت شما باید با صفحه مورد نظرتان مطابقت داشته باشد. برای مثال اگر عبارت “امنیت وردپرس” را به صفحه دیگری لینک می‌کنید، باید صفحه مورد نظر شما در رابطه با امنیت وردپرس باشد. اگر به این شکل کار نکنید و بخواهید عبارت‌های مختلف را به صفحات بی‌ربط لینک کنید، به زودی تمام کاربران و بازدیدکنندگان نسبت به سایت شما بی‌اعتماد خواهند شد.

پیشنهاد می‌کنیم شما خودتان را جای کاربران و بازدیدکنندگان سایت بگذارید تا این موضوع را خیلی بهتر متوجه شوید. فرض کنید یک عبارت با عنوان “قالب وردپرس” در سایت نوشته شده است؛ اما زمانی که بر روی آن کلیک می‌کنید، وارد صفحه‌ای می‌شوید که در آن افزونه وردپرس وجود دارد. قطعا این موضوع احساس ناخوشایندی برای شما به همراه دارد.

عبارت لینک شده باید به وضوح مشخص باشد

انکر تکست باید رنگ متفاوتی داشته باشد. عده کمی از کاربران به این موضوع توجه نمی‌کنند و تمام محتواها را به یک رنگ قرار می‌دهند. در صورتی که انجام این کار، یک اشتباه بزرگ محسوب می‌شود. عبارتی که لینک شده است به صفحه دیگر، باید با یک رنگ متفاوت برای کاربر و خواننده مشخص باشد. در غیراین‌صورت کاربر اصلا متوجه نمی‌شود که متن شما به یک صفحه دیگر لینک شده است و باید بر روی آن کلیک کند. بنابراین عبارت لینک شده را به وضوح مشخص کنید تا کاربران متوجه آن شوند.

نتیجه‌گیری کلی

در این مقاله اطلاعات مفیدی در رابطه با انکر تکست یا همان Anchor Text یاد گرفتید. بدون شک استفاده صحیح و اصولی از انکر تکست‌ها بر سئوی سایت شما تاثیرگذار خواهد بود. اگر سوالی یا مشکلی در این زمینه داشتید، می‌توانید در قسمت دیدگاه‌ها با ما مطرح کنید. متخصصین ما در سریع‌ترین زمان ممکن به شما عزیزان و همراهان سایت ابزار وردپرس پاسخ می‌دهند. 😉

راستی! اگر به مبحث سئو (SEO) علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم دوره جامع سئو وردپرس را از دست ندهید. شما با گذرندان این دوره آموزشی تبدیل به یک متخصص در زمینه سئو خواهید شد. فقط فراموش نکنید که سئو یک موضوع زمان‌بر است و شما هرگز نمی‌توانید در یک شب به رتبه 1 موتورهای جستجوگر برسید. 🙂

ممکن است مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا