هاست و دامنه

آموزش تهیه بکاپ از دیتابیس وردپرس به صورت دستی

نحوه تهیه و ایجاد بکاپ کامل از دیتابیس وردپرس به صورت دستی

آیا شما هم به دنبال روشی برای تهیه بکاپ از دیتابیس وردپرس بدون استفاده از افزونه هستید؟ آشنایی با روش های دستی تهیه بکاپ به شما این اجازه را می دهد تا بتوانید بکاپ های کاملی را در کمترین زمان، از دیتابیس وردپرس خود تهیه کنید.

در ادامه این مقاله قرار است تا نحوه تهیه بکاپ از دیتابیس وردپرس را به صورت دستی پوشش دهیم، پس با ما همراه باشید 🙂

چرا و چه زمانی باید بکاپ از دیتابیس وردپرس به صورت دستی تهیه کرد؟

شما، به عنوان یک صاحب وب سایت باید همیشه یک سیستم تهیه بکاپ بر روی وب سایت خود داشته باشید؛ داشتن بکاپ به شما این اجازه را می دهد تا بتوانید در هر زمان که مشکلی برای وب سایت‌تان پیش می آید، از بکاپ تهیه شده برای بازیابی اطلاعات استفاده کنید.

بسیاری از کاربران به دلایل مختلف مانند حملات ایجاد شده توسط هکر ها یا افزونه های مخرب، نمی توانند به پنل مدیریت وردپرس خود دسترسی پیدا کنند. در این نوع مواقع، بسیاری از منابع آموزشی پیشنهاد می کنند تا یک بکاپ کامل از وب سایت وردپرسی خود تهیه کنید.

اما با اینکه دسترسی به پنل مدیریت برای شما امکان پذیر نیست، فرآیند تهیه بکاپ با استفاده از افزونه سخت خواهد بود. بخاطر همین است که تهیه بکاپ دیتابیس وردپرس به صورت دستی، کاربردی می شود.

یک بکاپ تهیه شده از دیتابیس به صورت دستی دقیقاً همانند بکاپی است که توسط یک افزونه تهیه شده.

با این گفتار، بیاید به چگونگی تهیه یک بکاپ کامل از دیتابیس وردپرس نگاهی بیندازیم.

تهیه بکاپ دیتابیس وردپرس به صورت دستی با استفاده از phpMyAdmin

برای این روش، ما از phpMyAdmin استفاده می کنیم. phpMyAdmin یک نرم افزار منبع باز است که به شما این امکان را می دهد تا بتوانید دیتابیس MySQL خود را با استفاده از یک رابط کاربری تحت وب مدیریت کنید. این نرم افزار به طور معمول بر روی اکثر سرویس های میزبانی وب به صورت از پیش نصب شده وجود دارد.

برای شروع، وارد کنترل پنل هاست وب سایت خود شده و بر روی گزینه phpMyAdmin در بخش Databases کلیک کنید.

phpMyAdmin در کنترل پنل

با کلیک بر روی گزینه ذکر شده، پنجره phpMyAdmin باز می شود. در پنجره جدید مطمئن شوید که دیتابیس وردپرس‌تان انتخاب شده است؛ اگر به هر دلیلی انتخاب نشده است، نام دیتابیس وردپرس خود را پیدا کرده و آن را انتخاب کنید.

حال که دیتابیس را انتخاب کرده اید، لیستی از جداول دیتابیس نمایان می شوند. همانند تصویر زیر بر روی گزینه Export (استخراج) کلیک کنید.

گزینه Export در phpMyAdmin

پس از کلیک بر روی گزینه Export، باید روش استخراج اطلاعات را انتخاب کنید. سپس باید گزینه Custom را انتخاب کنید تا بتوانید تنظیمات بیشتری را در اختیار داشته باشید.

صفحه export در phpMyAdmin

همانطور که اشاره کردیم، با کلیک بر روی گزینه Custom گزینه های بیشتری نمایان خواهد شد. در ابتدا، تمامی جداول دیتابیس وردپرس‌تان به عنوان گزینه های انتخاب شده نمایش داده می شوند.

گاهی اوقات، افزونه های وردپرس، جداول خود را به دیتابیس شما اضافه می کنند. اگر جداولی وجود دارد که می خواهید از تهیه بکاپ از آن ها صرف نظر کنید، می توانید آن ها را لغو کنید؛ اما اگر در این زمینه مطمئن نیستید، پیشنهاد می کنیم که جدولی را تغییر ندهید.

جداول انتخاب شده برای استخراج

حال به بخش Output بروید. به طور پیش فرض، phpMyAdmin خروجی فرآیند استخراج اطلاعات و تهیه بکاپ را در قالب متن تهیه می کند. در اینجا شما باید با انتخاب کردن گزینه Save output to a file این خروجی را تغییر دهید. همچنین می توانید برای تهیه بکاپ در قالب فایل فشرده، گزینه zipped یا gzipped را انتخاب کنید.

در آخر هم بر روی دکمه Go که در پایین صفحه قرار دارد کلیک کنید. پس از اتمام فرآیند، phpMyAdmin فایل فشرده بکاپ دیتابیس را برای شما ارسال می کند.

کار تمام است و شما موفق شدید تا یک بکاپ کامل از دیتابیس وردپرس خود به طور دستی تهیه کنید!

تهیه بکاپ دیتابیس وردپرس از طریق cPanel

اکثر شرکت های میزبانی وب خوب، راه های ساده تری را برای تهیه بکاپ در اختیار مشتریان قرار می دهند. در اینجا قصد داریم تا راه ساده ای جهت تهیه بکاپ دیتابیس وردپرس از طریق cPanel را آموزش دهیم.

برای شروع کار، خیلی راحت به کنترل پنل هاست وب سایت خود وارد شده و صفحه را به سمت قسمت Files اسکرول کنید. در قسمت Files می توانید گزینه ای با عنوان Backup مشاهده کنید، بر روی این گزینه کلیک کرده تا به بخش تهیه بکاپ منتقل شوید.

در بخش بکاپ، صفحه را به سمت پایین اسکرول کرده تا بخش Partial Backups را مشاهده کنید. بر روی نام دیتابیس خود کلیک کرده تا دانلود و بارگیری دیتابیس‌تان شروع شود.

تهیه بکاپ از طریق سی پنل

همچنین در بخش Full Backup می توانید یک بکاپ کامل از وردپرس خود تهیه و دانلود کنید.

توجه داشته باشید که گاهی اوقات ممکن است دسترسی به دیتابیس و پنل مدیریت هاست امکان پذیر نباشد؛ در اینجور مواقع کاربر می تواند اطلاعات وب سایت خود را از دست بدهد و قادر به بازیابی آن ها نباشد. به همین خاطر است که پیشنهاد می کنیم همیشه یک افزونه جهت تهیه بکاپ در وب سایت وردپرسی خود، نصب داشته باشید. پیشنهاد ما افزونه BackupBuddy است! افزونه BackupBuddy به طور خودکار بکاپ هایی از وب سایت وردپرس شما را تهیه و در فضاهای ذخیره سازی مانند Google Drive، DropBox و Stash ذخیره می کند.

ممکن است مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا