بهینه سازی سایت

الگوریتم Mobilegeddon  | با موبایل گدون آشنا شوید!

الگوریتم موبایل گدون (Mobilegeddon) در سال 2015 توسط گوگل منتشر شد. الگوریتم Mobilegeddon سایت‌هایی که Mobile Friendly محسوب نمی‌شوند را جریمه می‌کند. در واقع همان‌طور که می‌دانید، گوگل اهمیت زیادی برای دستگاه‌های تلفن همراه قائل است. چرا که امروزه بسیاری از کاربران با استفاده از موبایل در سطح وب جستجو می‌کنند؛ به همین دلیل شرکت گوگل، الگوریتم‌های مختلفی را برای این موضوع منتشر کرده است.

حالا در این مقاله از بلاگ سایت ابزار وردپرس همراه ما باشید تا اطلاعات جالب و مفیدی در رابطه با الگوریتم موبایل گدون یا همان الگوریتم Mobilegeddon در اختیار شما کاربران عزیز قرار دهیم.

الگوریتم موبایل گدون چگونه کار می‌کند؟

الگوریتم Mobilegeddon نسبت به نحوه نمایش و تجربه کاربری سایت در دستگاه‌های تلفن همراه بسیار حساس است. سایت‌هایی که در زمینه بهینه‌سازی موبایل به خوبی کار کرده‌اند، نیازی نیست که نگران این الگوریتم باشند. چرا که هدف الگوریتم موبایل گدون، جریمه کردن سایت‌هایی است که بر روی بهینه‌سازی صفحات سایت در موبایل به خوبی کار نکرده‌اند و نسبت به این موضوع بی‌توجه بوده‌اند.

برای مثال اگر یک سایت طراحی کرده‌اید که در تلفن همراه به خوبی نمایش داده نمی‌شود، یا تجربه کاربری (UX) بسیار ضعیفی دارد، باید بزودی منتظر جریمه‌های سنگین الگوریتم Mobilegeddon باشید. حالا شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود که “جریمه‌های الگوریتم موبایل گدون به چه صورت است؟” در ادامه همراه ما باشید تا به صورت کامل در رابطه با جریمه‌های الگوریتم Mobilegeddon توضیح دهیم.

جریمه‌های الگوریتم Mobilegeddon 

جریمه الگوریتم موبایل گدون به این صورت است که رتبه صفحات سایت را تغییر می‌دهد و اگر یک صفحه برای موبایل بهینه نباشد، به رتبه‌های پایین‌تر نتایج جستجو منتقل می‌شود. البته در برخی موارد هم مشاهده شده است که برخی صفحات پنالتی شده‌اند و در نتایج جستجوی گوگل نیستند.

فقط به این نکته توجه داشته باشید که الگوریتم موبایل گدون، یک سایت را به صورت کامل جریمه نمی‌کند؛ بلکه فقط صفحاتی را جریمه می‌کند که از نظر نحوه نمایش و تجربه کاربری، عملکرد خوبی ندارند. برای مثال ممکن است یک سایت به صورت کلی در تلفن همراه عملکرد خوبی داشته باشد و فقط یک صفحه از آن در موبایل عملکرد خوبی نداشته باشد؛ در چنین شرایطی فقط همان صفحه از سایت جریمه خواهد شد.

فرض کنید یک سایت دارای 100 صفحه است که همه آن‌ها هم رتبه بسیار خوبی دارند؛ حالا اگر 10 صفحه از سایت برای موبایل بهینه نباشند، همان صفحات توسط الگوریتم موبایل گدون (Mobilegeddon) جریمه خواهند شد و رتبه‌های خود را از دست می‌دهند؛ ولی برای مابقی صفحات سایت هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد و جریمه نخواهند شد.

نتایج دسکتاپ تحت تاثیر الگوریتم موبایل گدون قرار می‌گیرند؟

خیر! همان‌طور که می‌دانید، نتایج موبایل و دسکتاپ کاملا متفاوت هستند و صفحاتی که جریمه می‌شوند، فقط در نتایج موبایل است. یعنی حتی اگر یک صفحه از سایت شما توسط الگوریتم Mobilegeddon جریمه شود و رتبه‌های پایین‌تری در نتایج جستجوی موبایل بدست آورد؛ رتبه آن صفحه در دسکتاپ تغییری نمی‌کند و در همان رتبه باقی می‌ماند.

جلوگیری از جریمه شدن سایت توسط الگوریتم موبایل گدون

حالا برای اینکه از جریمه شدن صفحات سایت جلوگیری کنیم، ابتدا باید وضعیت سایت را دستگاه‌های تلفن همراه مورد بررسی قرار دهیم. نگران این موضوع هم نباشید، چون کار بسیار ساده و آسانی است. اگر دقت کرده باشید، در ابزار گوگل سرچ کنسول یک بخش با عنوان “Mobile Usability” وجود دارد که با مراجعه به آن، می‌توانید وضعیت صفحات سایت را در موبایل بررسی کنید. اگر خطایی یا مشکلی در صفحات وجود داشته باشد، از بخش Error می‌توانید مشاهده کنید و سپس آن‌ها را برطرف کنید.

البته علاوه‌بر سرچ کنسول، ابزارهای مختلفی برای آنالیز سایت وجود دارند که می‌توانید با کمک از آن‌ها، وضعیت سایت خود را در دستگاه‌های تلفن همراه مورد بررسی قرار دهید. در پایان زمانی که مطمئن شدید تمام صفحات سایت شما در دستگاه‌های تلفن همراه به خوبی نمایش داده می‎‌شوند، دیگر نگران جریمه شدن توسط الگوریتم Mobilegeddon نباشید.

ممکن است مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا