بهینه سازی سایت

الگوریتم گوگل دنس Dance | رقص رتبه‌ها در نتایج جستجو!

الگوریتم گوگل دنس یا رقص گوگل در بازه‌های زمانی مختلف، رتبه‌های سایت را تغییر می‌دهد و به همین دلیل نام آن را Google Dance گذاشته‌اند. هدف گوگل از ارائه الگوریتم رقص (Dance) این بوده است که محتوای صفحات هر سایت را با سایت دیگر مقایسه کند و هر کدام که کیفیت بالاتر و بهتری دارد را در رتبه‌های بالاتر نمایش دهد.

الگوریتم Google Dance چگونه کار می‌کند؟

فرض کنید شما اخیرا یک سایت راه‌اندازی کرده‌اید و یک محتوای بسیار با کیفیت و مناسب در آن منتشر کرده‌اید. اما بعد از چند روز که عبارت کلیدی یا کلمه کلیدی را جستجو می‌کنید، به طرز عجیبی متوجه می‌شوید که رتبه خوبی کسب نکرده‌اید و این موضوع ممکن است که شما را ناراحت کند.

حالا بعد از گذشت چند هفته، مجدد همان عبارت را جستجو می‌کنید و متوجه می‌شوید که رتبه بسیار بهتری کسب کرده‌اید. برای مثال اگر در صفحه 2 یا 3 نتایج گوگل بوده‌اید، به صفحه 1 آمده‌اید. شاید فکر کنید که سایت شما در حال پیشرفت است و به همین دلیل رتبه بهتری کسب کرده‌اید، اما مجدد بعد از گذشت چند روز یا چند هفته متوجه می‌شوید که رتبه خود را از دست داده‌اید و به یک جایگاه دیگر منتقل شده‌اید.

مثالی که در قسمت بالا زده شد، نحوه کار کرد و عملکرد الگوریتم رقص گوگل بود! با توجه به اینکه این الگوریتم رتبه‌های سایت را هر از مدتی تغییر می‌دهد، نام آن را گوگل دنس (Google Dance) گذاشته‌اند.

هدف الگوریتم رقص گوگل چیست

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، هدف الگوریتم گوگل دنس این است که محتواهای سایت‌های مختلف را باهم مقایسه کند و سپس با توجه به رفتار کاربران در هر سایت، رتبه‌ها را به صورت مناسبی تغییر دهید.

برای مثال ممکن است یک سایت در صفحه دوم گوگل باشد، اما محتوای بهتری نسبت به سایت‌های صفحه اول گوگل داشته باشد؛ بنابراین اگر نتایج برای همیشه به این صورت باقی بمانند، نشان دهنده عملکرد ضعیف گوگل است که نمی‌تواند محتواهای هر سایت را به خوبی مورد بررسی قرار دهد و یک رتبه بندی مناسب انجام دهد. به همین دلیل گوگل از الگوریتم رقص (Dance) استفاده می‌کند و رتبه‌های سایت‌ها را تغییر می‌دهد؛ سپس با بررسی رفتار کاربران، متوجه می‌شود که کدام سایت عملکرد بهتری از خود نشان داده است و همان سایت را در رتبه‌های بالاتر نمایش می‌دهد.

تاثیر الگوریتم گوگل دنس

حالا شاید به این فکر کنید که الگوریتم رقص گوگل همیشه تاثیرات بسیار خوبی بر سئو و رتبه‌های سایت شما می‌گذارد، اما اینطور نیست! گاهی مواقع ممکن است در صفحه اول گوگل قرار داشته باشید و تحت تاثیر الگوریتم Dance قرار بگیرید، اینگونه رتبه خود را از دست می‌دهید و از صفحه اول به صفحه دوم منتقل می‌شوید.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که همیشه الگوریتم رقص گوگل، باعث ایجاد تغییرات در رتبه‌ها نمی‌شود. برای مثال بارها این اتفاق رخ داده است که الگوریتم رقص گوگل اجرا می‌شود و رتبه‌های نتایج جستجو را تغییر می‌دهد، ولی مجددا بعد از گذشت مدتی، رتبه‌ها را به حالت اولیه بر می‌گرداند. دلیل این موضوع هم مشخص است، در واقع زمانی که چنین اتفاقی رخ می‌دهد، یعنی رتبه‌های هر سایت مناسب بوده است و نیازی به ایجاد تغییرات نبوده است.

چه سایت‌هایی با الگوریتم رقص گوگل مواجه می‌شوند؟

هر سایتی ممکن است با الگوریتم گوگل دنس مواجه شود، ولی برخی از موارد مهم که در الگوریتم Google Dance تاثیرگذار هستند را در قسمت زیر توضیح داده‌ایم.

  • میزان رقابت در کلمه کلیدی نیز بسیار تاثیرگذار است؛ هر چه رقابت بیشتر باشد، رقص رتبه بیشتر خواهد بود.
  • سابقه و نحوه فعالیت یک سایت تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد؛ برای مثال سایت‌های تازه تاسیس بیشتر از سایت‌های قدیمی تحت تاثیر این الگوریتم قرار می‌گیرند.
  • فعالیت‌های مختلف مثل لینک سازی و اعمال تغییرات نیز تاثیر زیادی بر این الگوریتم دارند. بنابراین در لینک سازی دقت کنید و در اعمال تغییرات هم بسیار دقت کنید.

به این نکته هم توجه داشته باشید که مدت زمان الگوریتم رقص گوگل مشخص نیست و در هر کلمه کلیدی متفاوت است. یعنی برخی کلمات کلیدی ممکن است مدت زمان بیشتری در رقص گوگل باقی بمانند و برخی دیگر نیز مدت زمان کمتری در این رقص گوگل باقی بمانند.

هنگام روبرو شدن با Google Dance چه کنیم؟

هرگاه متوجه شدید که تحت تاثیر الگوریتم رقص گوگل قرار گرفته‌اید، بهتر است که هیچ کاری انجام ندهید. حتی اگر کارهای اشتباهی انجام داده‌اید یا محتوای نامناسبی نوشته‌اید، بهتر است آن را آپدیت نکنید. برای مثال برخی سایت‌ها که کارهای غیر اصولی مانند بک لینک سازی غیر اصولی و… انجام داده‌اند، بلافاصله لینک‌ها را حذف می‌کنند و با انجام این کار فکر می‌کنند که گوگل متوجه لینک سازی آن‌ها نمی‌شود.

در نتیجه بهتر است که از همان ابتدا، خیلی اصولی کار کنید و محتواهای با کیفیت بنویسید؛ اینگونه زمانی که تحت تاثیر الگوریتم گوگل دنس قرار گرفتید، خیالتان از این موضوع راحت هست که رتبه‌های شما افت پیدا نمی‌کند و حتی ممکن است که در رتبه‌های بالاتر نیز قرار بگیرید.

ممکن است مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا