بهینه سازی سایت

همه چیز درباره الگوریتم پیج رنک PageRank Algorithm

الگوریتم پیج رنک در اواخر دهه نود و توسط لری پیج (Larry Page) و سرگئی برین (Sergey Brin) از دانشگاه استنفورد طراحی شد. این الگوریتم سیستمی برای رتبه‌بندی صفحات وب است و موتور جستجو گوگل در ابتدا براساس آن طراحی شده است و سازندگان الگوریتم پیج رنک برای طراحی این الگوریتم از فرمول‌های ریاضی پیچیده‌ای استفاده کرده‌اند. در این مقاله از بلاگ ابزار وردپرس قصد داریم تا تمام اسرار الگوریتم پیج رنک (PageRank Algorithm) و روش کار آن را برای شما توضیح دهیم، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تاریخچه الگوریتم پیج رنک گوگل

در زمان‌های دور و از ابتدای معرفی الگوریتم پیج رنک گوگل، این الگوریتم عملکرد بسیار ساده‌ای داشت. رتبه‌بندی صفحات وب تنها براساس کلمات کلیدی و تعداد بک‌لینک‌های سایت تخمین زده می‌شد. در آن زمان پیج رنک با در نظر گرفتن اعداد بین 0 تا 10 و براساس تعداد بک‌لینک‌ها، به صفحات وب امتیاز می‌داد و این امتیازها برای نمایش در اختیار عموم قرار می‌گرفت. این موضوع باعث شد تا صاحبان سایت‌ها و متخصصان سئو از سادگی الگوریتم پیج رنک گوگل سواستفاده کنند و با ایجاد بک‌لینک‌های تقلبی و وارد کردن بیش از حد کلمات کلیدی داخل محتوا، به کسب امتیاز از الگوریتم پیج رنک بپردازند.

نتیجه این رفتارها باعث افت کیفیت نتایج جستجو و در نتیجه باعث نارضایتی کاربران شد. چرا که تعداد زیاد کلمات کلیدی داخل متن، محتوا را غیرقابل فهم می‌کرد. همچنین بک‌لینک‌های جعلی باعث شد که سایت‌های نامعتبر و ضعیف در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شوند. در سال 2003 گوگل تصمیمی گرفت تا با بک‌لینک‌های جعلی و تقلبی در وبسایت‌ها مقابله کند و تعداد زیادی از سایت‌هایی که از این روش برای کسب امتیاز استفاده می‌کردند را جریمه کند.

عملکرد الگوریتم پیج رنک گوگل

الگوریتم پیج رنک با هدف ارزیابی و رتبه‌بندی صفحات وب طراحی و ارائه شد. اساس کار این الگوریتم، تمرکز بر بک‌لینک‌ها است. لری پیج سازنده الگوریتم پیج رنک اعتقاد دارد که هر چه تعداد لینک‌های خارجی یک سایت بیشتر باشد اعتبار آن سایت بالاتر می‌رود. البته باید این نکته را در نظر گرفت که تعداد بک‌لینک تنها عامل ارزیابی الگوریتم پیج رنک محسوب نمی‌شود.

بک‌لینک‌ها باید معتبر و حقیقی باشند و از سایت‌های مرجع و پر مخاطب لینک شده باشند. بنابراین علاوه‌بر تعداد لینک‌ها، کیفیت لینک‌ها نیز از اهمیت بسیار بالایی برای رتبه‌بندی سایت‌ها برخوردار هستند. پیج رنک، هر صفحه از سایت را به صورت جداگانه ارزیابی می‌کند و ممکن است رتبه‌ صفحات مختلف یک سایت با هم متفاوت باشند. این موضوع را هم در نظر داشته باشید که لینک‌های نوفالو، هیچگونه امتیازی برای صفحه شما ندارد. حتی لینک دادن به صورت نوفالو از صفحات سایت شما به سایت‌های دیگر نیز تاثیری در پیج رنک سایت نخواهد داشت.

کسب امتیاز از الگوریتم پیج رنک

الگوریتم پیج رنک یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین الگوریتم‌های گوگل است. هر چند استفاده از این الگوریتم به دلیل وجود الگوریتم‌های پیشرفته‌تر، کمرنگ شده اما نمی‌توان حضور آن را در رتبه‌بندی سایت‌ها در موتور جستجو گوگل انکار کرد. برای تقویت و بهبود عملکرد وب‌سایت‌ها در جهت کسب امتیاز بالاتر از الگوریتم پیج رنک، رعایت 2 مورد زیر لازم و ضروری است.

ایجاد بک‌لینک معتبر

اساس کار الگوریتم پیج رنک بررسی بک‌لینک صفحات وب است. هر چه تعداد بک‌لینک‌های معتبر و باکیفیت یک صفحه وب بیشتر باشد، آن سایت شانس بالاتری در دیده شدن توسط الگوریتم‌های گوگل کسب می‌کند. توجه داشته باشید که بک‌لینک‌ها باید بصورت طبیعی ایجاد شده باشند و هر نوع تقلب و دستکاری در ایجاد بک‌لینک، باعث افت رتبه سایت و جریمه شدن توسط موتورهای جستجو می‌شود.

لینک‌سازی داخلی

وقتی صحبت از الگوریتم پیج رنک می‌شود، نمی‌توان ضرورت و اهمیت لینک‌سازی داخلی را انکار کرد. لینک‌سازی باعث می‌شود که اعتبار محتوا و صفحات سایت افزایش یابد. هنگامی که نمی‌توانید در ایجاد بک‌لینک‌های معتبر قوی عمل کنید، پیشنهاد می‌کنیم که بر روی لینک سازی داخلی تمرکز کنید. متاسفانه مدیران سایت فکر می‌کنند که لینک سازی داخلی تاثیر زیادی بر سئو نمی‌گذارد، در صورتی که این طرز تفکر کاملا اشتباه است.

نتیجه‌گیری کلی

الگوریتم پیج رنک توجه ویژه‌ای به لینک سازی داخلی و خارجی وب‌سایت‌ها می‌کند. در واقع هر لینک معتبر را به عنوان یک امتیاز مثبت در نظر می‌گیرد. بنابراین برای بهبود کیفیت رتبه‌ وبسایت‌ها لازم است با کمک متخصصان سئو در بخش لینک‌سازی، به صورت کاملا اصولی و منطقی فعالیت کنید. توجه داشته باشید که فعالیت‌های غیراصولی می‌تواند آسیب جدی به سئو سایت وارد کند.

ممکن است مفید باشد

‫2 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا