بهینه سازی سایت

محتوای تکراری چیست؟ حل مشکل Duplicate Content در سایت

اگر از یک محتوا در چند صفحه مختلف استفاده شده باشد، محتوای تکراری یا Duplicate Content محسوب می‌شود. اگر در زمینه سئو سایت یا تولید محتوا کار کرده باشید، حتما می‌دانید که محتوای کپی شده تاثیر منفی بر رتبه‌بندی سایت می‌گذارد. در نتیجه اگر می‌خواهید رتبه‌های خوبی در نتایج جستجو (SERP) بدست بیاورید، تحت هیچ شرایطی از محتوای تکراری (Duplicate Content) استفاده نکنید.

Duplicate Content چیست

محتوای تکراری ممکن است داخل یا خارج سایت شما باشد. یعنی اگر دو مقاله مشابه در سایت داشته باشید، Duplicate Content داخلی محسوب می‌شود و اگر یک مقاله مشابه از سایت دیگری کپی کرده باشید، Duplicate Content خارجی محسوب می‌شود. جالب است بدانید برخی مواقع یک اشتباه فنی کوچک، باعث می‌شود سایت شما محتوای کپی شده داشته باشد. برای مثال ممکن است سایت شما به صورت www و بدون www در دسترس باشد. یا به صورت HTTP و HTTPS در دسترس باشد. همین موضوع موجب می‌شود محتواهای سایت شما تکراری و کپی شده محسوب شود. حتی اگر صفحات AMP شما به درستی لینک نشوند، می‌تواند باعث ایجاد محتوای تکراری شود.

البته طبق بررسی‌های انجام شده، موتور جستجوگر گوگل مشکلی با محتوای کپی شده ندارد. مگر اینکه قصد داشته باشید با استفاده از محتوای کپی شده، موتور جستجوگر گوگل را فریب بدهید. برای مثال اگر شما از یک تصویر کپی شده استفاده کنید و بخواهید با تغییر سایز و چرخاندن آن، موتورهای جستجوگر را فریب دهید، تاثیر بسیار بدی بر رتبه‌بندی سایت شما خواهد گذاشت. متاسفانه در حال حاضر اکثر کاربران همین کار را انجام می‌دهند.

چرا نباید از محتوای تکراری استفاده کنیم؟

همان‌طور که گفته شد، محتوای کپی شده باعث می‌شود گوگل و سایر موتورهای جستجو رتبه خوبی به سایت شما ندهند. در واقع هرگاه چند محتوای کپی شده وجود داشته باشد، موتور جستجوگر گوگل نمی‌تواند این محتواها را به خوبی تفکیک کنید. در نتیجه سایت‌هایی که از محتوای تکراری استفاده کرده‌اند، رتبه خوبی در نتایج جستجو نمی‌گیرند. متاسفانه در حال حاضر بسیاری از تولید کنندگان محتوا، متن سایت‌های دیگر را کپی می‌کنند و با تغییر چند کلمه و یا چند جمله، انتظار دارند نتایج خوبی بدست بیاورند. در صورتی که با انجام این کار گوگل احساس می‌کند قصد فریب موتورهای جستجو را دارید و امتیاز منفی برای شما در نظر می‌گیرد. بنابراین رتبه خوبی بدست نمی‌آورید. 🙂

بهترین راه‌حل برای محتواهای کپی شده

متاسفانه بسیاری از مدیران سایت با استفاده از محتوای تکراری و کپی شده قصد دارند موتورهای جستجو را فریب بدهند. اما خبر خوب این است که موتورهای جستجوگر از جمله گوگل، الگوریتم‌های بسیار پیشرفته‌ای دارند که به راحتی می‌توانند محتواهای موجود در سطح وب را کنترل و مدیریت کنند. کافی است فقط یک پاراگراف از محتوای خود را کپی کنید. گوگل به راحتی متوجه این قضیه می‌شود. در قسمت زیر به بهترین راه‌حل‌ها برای محتواهای کپی شده اشاره کرده‌‎ایم.

توجه: تحت هیچ شرایطی با تغییرات در فایل Robots.txt دسترسی خزنده‌های گوگل را به محتواهای تکراری و کپی شده مسدود نکنید.

کلام آخر

محتوای تکراری یا Duplicate Content می‌تواند تاثیر بسیار بدی بر رتبه‌بندی سایت شما بگذارد. در نتیجه همیشه سعی کنید بهترین و باکیفیت‌ترین محتواها را برای سایت خود تولید کنید. بدون تولید محتوای با کیفیت احتمال موفق شدن بسیار کم است. اگر می‌خواهید یاد بگیرید، که چطور یک محتوای سئو شده و خوب تولید کنید، پیشنهاد می‌کنیم ویدئو آموزش تولید محتوای سئو شده با افزونه yoast را مشاهده کنید. 😉

ممکن است مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا