بهینه سازی سایت

گوگل کنسول چیست ؟ معرفی کامل Google Console

هرآنچه که نیاز است تا درباره گوگل سرچ کنسول بدانید

هر وب مستر و صاحب وب سایتی نیاز دارد که بر روی وب سایت خود نظارتی جامع و کامل داشته باشد؛ اما هدف از این نظارت چیست؟ گاهی اوقات شما نیاز دارید تا بر روی ترافیک‌ها و ورودی‌های وب سایت‌تان نظارت کنید تا متوجه شوید که مخاطبان وب سایت‌تان بیشتر از چه مطالبی بازدید کرده‌اند؛ در این صورت می‌توانید استراتژی‌های خود را طبق این نوع داده‌ها تغییر دهید.

گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) که قبل از سال 2015 به نام “گوگل وب مستر تولز” نام برده می‌شد، یک پلتفرم کاربردی می‌باشد که به صاحبان وب سایت‌ها این امکان را می‌دهد تا بتوانند نحوه دیدگاه گوگل نسبت به سایت‌شان را بررسی و همچنین بتوانند وب سایت خود را بهینه سازی کنند و آموزش سئو وردپرس نیز در این زمینه می تواند به شما کمک کند.

آیا به آموزش ویدئویی گوگل کنسول نیاز دارید؟ کلیک کنید.

گوگل سرچ کنسول داده‌های بسیار کاربردی را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ داده‌هایی از جمله دامنه‌های ارجاع دهنده، نحوه عملکرد وب سایت بر روی موبایل، نتایج جستجو غنی و همچنین کلمات، عبارات و صفحاتی که بیشترین ترافیک را برای وب سایت شما جذب کرده‌اند.
اگر شما یک بازاریاب و استراتژیست محتوا هستید، ابزار گوگل سرچ کنسول می‌تواند برای شما بسیار مفید و کاربردی واقع شود. اما هرکسی می‌تواند از این پلتفرم کاربردی استفاده کند. بر اساس گفته‌های گوگل، اگر شما یک صاحب کسب و کار، متخصص سئو، بازاریاب، مدیر وب سایت، توسعه دهنده وب یا یک توسعه دهنده اپلیکیشن هستید، ابزار گوگل کنسول می‌تواند برای شما بسیار کاربردی واقع شود.
معمولاً زمانی که یک فرد مبتدی وارد ابزار گوگل کنسول می‌شود، با محیطی عظیم و گسترده از ابزارهای مختلف رو به رو شده که عملکرد بسیاری از آن‌ها را متوجه نمی‌شود. اما خوشبختانه در ادامه این مقاله قرار است هرآنچه که شما نیاز دارید تا درباره گوگل سرچ کنسول بدانید را پوشش و به طور کامل توضیح دهیم. بیاید کار را شروع کنیم!
اول از همه، اگر در پلتفرم گوگل سرچ کنسول هنوز وب سایت خود را ثبت نکرده‌اید، زمانش رسیده که این‌کار را انجام دهید.

آنچه می‌خوانید:

چگونه وب سایت‌مان را در گوگل سرچ کنسول ثبت و اضافه کنیم؟

 

  1. در ابتدا وارد اکانت گوگل خود شده و مطمئن شوید که از اکانت گوگل کسب و کارتان استفاده می‌کنید؛ معمولاً گاهی اوقات شما دارای دو اکانت گوگل هستید، یک اکانت به صورت شخصی و یک اکانت برای کسب و کارتان؛ در اینجا ما پیشنهاد می‌کنیم که از اکانت کسب و کارتان برای انجام این فرایند استفاده کنید.
  2. حال وارد صفحه گوگل سرچ کنسول شوید.

  1. حال در صفحه گوگل سرچ کنسول، باید در بخش Domain، آدرس وب سایت خود را وارد نمایید. توجه کنید که آدرسی که وارد می‌کنید، باید دقیقاً همان آدرسی باشد که در قسمت bar مرورگر نمایش داده می‌شود.
  2. سپس بر روی گزینه Continue کلیک کنید.
  3. در مرحله بعدی باید مالکیت خود را بر وب سایت‌تان تایید کنید. راه‌های مختلفی برای تایید مالکیت وجود دارد، راه‌هایی مانند آپلود فایل HTML در محلی که به شما گفته می‌شود، تغییر DNS دامنه، افزودن تگ HTML و…
  4. اگر سایت شما از هر دو پروتکل HTTP و HTTPS پشتیبانی می‌کند، باید هر دو این آدرس را به عنوان دو وب سایت جدا در گوگل سرچ کنسول ثبت کنید؛ یعنی در بار اول وب سایت خود را با پروتکل HTTP و سپس بار دوم با پروتکل HTTPS ثبت کنید. همین کار را با ساب‌دامنه‌ها نیز باید انجام دهید.

سپس در آخر کار، گوگل شروع به جمع آوری داده برای وب سایت شما می‌کند.

تایید مالکیت وب سایت در گوگل سرچ کنسول

بخاطر اینکه گوگل سرچ کنسول اطلاعات و داده‌های محرمانه‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد، شما باید به گوگل ثابت کنید که مالک وب سایت هستید تا بتوانید به این نوع اطلاعات دست پیدا کنید.
همچنین توجه داشته باشید که ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول و تایید مالکیت، هیچ تاثیری در رتبه بندی وب سایت شما در گوگل ندارد؛ اما اطلاعات و داده‌هایی که گوگل در اختیار شما قرار می‌دهد، می‌توانند بسیار مفید واقع شوند، زیرا از اینگونه اطلاعات می‌توانید برای بهبود و بهینه سازی وب سایت خود استفاده کنید.

روش‌های تایید مالکیت در گوگل سرچ کنسول

  1. آپلود فایل HTML: در این روش شما باید یک فایل HTML را به محلی که به شما گفته می‌شود، در وب سایت‌تان آپلود کنید.
  2. تغییر DNS دامنه: وارد پنل مدیریت دامنه خود شوید و DNS که از طرف گوگل به شما داده می‌شود را برای دامنه خود وارد کنید؛ توجه داشته باشید که بجای DNS، می‌توانید از CNAME Record هم استفاده کنید.
  3. افزودن تگ HTML: در این روش از شما خواسته می‌شود که یک تگ <meta> به بخش <head> یکی از صفحات خاص وب سایت‌تان اضافه کنید.
  4. کد Tracking گوگل آنالیتیکس: در این روش اگر شما از سرویس گوگل آنالیتیکس بر روی وب سایت خود استفاده می‌کنید، می‌توانید با وارد کردن Tracking code گوگل آنالیتیکس نصب شده بر روی وب سایت، مالکیت خود را به گوگل سرچ کنسول اثبات کنید.
  5. قطعه کد Google Tag Manager: در این روش شما می‌توانید با کپی و وارد کردن Snippet code ابزار Google Tag Manager نصب شده بر روی وب سایت‌تان، مالکیت خود را به گوگل سرچ کنسول اثبات کنید.

تفاوت دامنه با WWW و بدون WWW

بیاید این بخش را با یک سوال اساسی شروع کنیم. آیا دو دامنه www.sitename.com و sitename.com یکی هستند؟ مسلماً خیر!

هر یک از این دو دامنه، یک سرور متفاوت را ارائه می‌کند. این نوع دامنه‌ها ممکن است بسیار شبیه به هم بنظر برسند اما از دید فنی، دو دامنه کاملاً منحصر بفرد و متمایز به حساب می‌آیند.

با این حال اگر شما آدرس sitename.com را در مرورگر خود وارد کنید، در آخر به آدرس www.sitename.com منتقل می‌شوید. زیرا وب سایت sitename دامنه www.sitename.com را به عنوان دامنه اصلی یا دامنه متعارف مورد نظر خود انتخاب کرده است.

این بدین معناست که صاحب وب سایت sitename به گوگل گفته که می‌خواهد تمامی آدرس‌های وب سایتش در نتایج جستجو به صورت www.sitename.com نمایش داده شوند؛ علاوه بر آن، زمانی که یک وب سایت خارجی به وب سایت sitename لینک می‌دهد و بک لینک سازی انجام می‌شود، این لینک باید به صورت www.sitename.com باشد.

حال اگر شما به گوگل سرچ کنسول نگویید که کدام دامنه را به عنوان دامنه اصلی و متعارف خود انتخاب کرده‌اید، گوگل ممکن است که دو دامنه وب سایت شما یعنی دامنه‌ای که با www شروع می‌شود و دامنه دیگری که بدون www شروع می‌شود را به عنوان دو دامنه کاملاً متفاوت در نظر بگیرد؛ در نتیجه اگر گوگل چنین کاری را انجام دهد، تمامی بک لینک‌ها، بازدیدها و دیگر عملیات‌هایی که در این دو دامنه اتفاق می‌افتند، جدا از یکدیگر برای گوگل در نظر گرفته می‌شود که اصلا اتفاق خوبی نیست!

همچنین پیشنهاد می‌شود که ریدایرکت 301 برای دامنه‌های غیر اصلی وب سایت‌تان راه اندازی کنید و آن‌ها را به دامنه متعارف و مورد نظرتان هدایت کنید.

دسترسی‌های کاربر و صاحب در گوگل سرچ کنسول

در ابزار گوگل سرچ کنسول دو نوع نقش وجود دارد؛ صاحب (Owner) و کاربر معمولی (User) که در ادامه این دو نقش در گوگل سرچ کنسول را بررسی می‌کنیم:

  • صاحب (Owner): یک کاربری که نقش صاحب را در گوگل سرچ کنسول داشته باشد، می‌تواند به تمامی داده‌ها و ابزارها دسترسی پیدا کند. همچنین می‌توانند کاربران دیگری را به گوگل سرچ کنسول اضافه کنند، تنظیماتی را تغییر دهند و… ! توجه داشته باشید که کاربری که نقش صاحب را داشته باشد، مراحل تایید مالکیت را گذرانده است. البته مالک و صاحب اصلی وب سایت در گوگل سرچ کنسول می‌تواند کاربران دیگری را با نقش صاحب اضافه کند؛ به این نکته هم اشاره کنیم که صاحبی که توسط صاحب اصلی به سرچ کنسول اضافه شده است، اجازه این را دارد که صاحبان دیگری را هم اضافه کند.
  • کاربر معمولی (User): یک کاربر معمولی در سرچ کنسول قادر به دیدن تمامی داده‌ها و اطلاعات است و همچنین می‌تواند یک‌سری فعالیت‌هایی را انجام دهد. اما از طرفی نمی‌تواند که کاربر جدیدی را اضافه کند. البته دقت کنید که باز هم نقش “کاربر” در گوگل سرچ کنسول به دو نقش دیگر یعنی “کاربر کامل” و “کاربر محدود شده” تقسیم می‌شود. یک کاربر کامل اجازه دسترسی به تمامی داده‌ها و اطلاعات را دارا است و همچنین می‌تواند برخی از فعالیت‌ها را انجام دهد؛ اما یک کاربر محدود شده تنها می‌تواند داده‌ها را مشاهده کند و اجازه انجام فعالیتی را ندارد.

اگر قصد دارید تا افراد دیگری را نیز به پنل گوگل سرچ کنسول وب سایت خود اضافه کنید، نقش آن‌ها را با دقت انتخاب کنید. زیرا اگر به تمامی کاربران و همکاران خود دسترسی کامل را بدهید، ممکن است که آن‌ها ناخواسته برخی از تنظیمات را به صورت تصادفی تغییر دهند.

به طور مثال در یک کسب و کار آنلاین معمولی، یک مدیر فنی سئو معمولاً نقش “کاربر محدود شده” را در گوگل سرچ کنسول دارد؛ زیرا یک مدیر فنی سئو تنها نیاز دارد تا داده‌ها را بررسی کند و نیازی به اجازه ایجاد تغییر در تنظیمات ندارد. از طرفی اعضای تیم تولید و بازاریابی محتوا از گوگل سرچ کنسول برای تجزیه و تحلیل عملکرد مطالب بلاگ استفاده می‌کنند و به همین دلیل نیاز به نقش “کاربر کامل” را دارند.

آیا ایجاد نقشه سایت (Site map) ضروری است؟

اینطور می‌توان گفت که نقشه وب سایت برای کسب رتبه در گوگل، امری ضروری نیست؛ تا زمانی که وب سایت شما به صورت صحیح سازماندهی شده باشد (یعنی صفحات وب سایت به صورت صحیح و منطقی به یک‌دیگر لینک شده‌ باشند) گوگل و خزنده‌هایش در بررسی وب سایت شما مشکلی نخواهند داشت و خزنده‌های گوگل می‌توانند ساختار وب سایت شما را راحت درک کنند.

اما در اینجا چهار موقعیت وجود دارد که یک نقشه وب سایت می‌تواند خزیده شدن وب سایت شما را نزد خزنده‌های گوگل بهبود ببخشد:

  • اگر وب سایت شما، وب سایتی گسترده باشد که دارای صفحات بسیار زیادی است؛ ربات‌های گوگل نمی‌توانند به درستی هرگونه تغییری را در وب سایت شما مشاهده کنند. به همین دلیل، نقشه وب سایت می‌تواند به ربات‌های گوگل کمک کند تا تغییرات بوجود آمده در صفحات وب سایت‌تان را بهتر درک کنند.
  • گاهی اوقات ممکن است که وب سایت شما دارای صفحاتی باشد که لینک‌های داخلی کمی به آن صفحات داده شده است، در این صورت خزنده‌های گوگل به سختی قادر به پیدا کردن این نوع صفحات هستند؛ به همین دلیل استفاده از یک نقشه وب سایت به خزنده‌های گوگل کمک می‌کند تا بتوانند این نوع صفحات را راحت‌تر پیدا کنند.
  • وب سایت‌های جدید معمولاً با تعداد بک لینک‌های بسیار کمی همراه هستند و پیدا کردن صفحات آن‌ها توسط خزنده‌های گوگل کاری دشوار است؛ نقشه وب سایت در این موقعیت نیز می‌تواند برای خزنده‌های گوگل بسیار مفید واقع شود.
  • اگر وب سایت شما از محتوای رسانه‌ای غنی استفاده می‌کند و بیشتر در نتایج Google News نمایان می‌شود، نقشه سایت به گوگل کمک می‌کند نا بتواند وب سایت شما را فرمت بندی کرده و در نتایج جستجو معمولی نشان دهد.

اگر نقشه وب سایتی برای وب سایت خود ایجاد کرده‌اید، فراموش نکنید که آن را به قسمت Sitemap ابزار سرچ کنسول اضافه کنید.

گزارشات نقشه سایت گوگل سرچ کنسول

پس از آنکه گوگل نقشه وب سایت شما را بررسی و ثبت کرد، نقشه وب سایت‌تان در بخش Sitemap reports (گزارشات نقشه سایت) در گوگل سرچ کنسول نمایان می‌شود. در این بخش شما می‌توانید داده‌ها و اطلاعاتی مانند آخرین باری که گوگل، نقشه وب سایت‌تان را بررسی کرده یا تعداد لینک‌هایی که گوگل به واسطه نقشه سایت ثبت کرده است را مشاهده کنید.

داده‌های اندازه گیری شده در گوگل سرچ کنسول

چند اصطلاح در رابطه با گوگل سرچ کنسول وجود دارد که شما باید آن‌ها را قبل از استفاده از آن درک کنید. در ادامه به بررسی این اصطلاحات می‌پردازیم.

کوئری (query) گوگل سرچ کنسول به چه معناست؟

کوئری درواقع یک اصطلاح جستجو است و عبارتی که شما در گوگل جستجو می‌کنید را معمولاً “کوئری” می‌گویند. کوئری‌ها باعث می‌شود که لینک صفحات وب سایت شما در صفحات نتایج جستجو گوگل نمایان شود. این نوع داده‌ها تنها در گوگل سرچ کنسول قابل مشاهده هستند و در ابزار گوگل آنالیتیکس وجود ندارند.

Impression چیست؟

هر زمان که یک لینک از صفحات وب سایت شما در نتایج جستجو نمایان شود، یک Impression تولید می‌شود. دقت داشته باشید که لزومی ندارد که کاربر لینک صفحه وب سایت شما را در صفحه نتایج مشاهده کند یا خیر، در هر صورت نمایش یک لینک از وب سایت شما در نتایج جستجو باعث تولید یک Impression می‌شود.

کلیک (Click) یا ورودی چیست؟

هر زمان که در صفحه نتایج جستجو، یک کاربر بر روی لینک وب سایت شما کلیک کند، یک Click یا همان ورودی برای وب سایت شما در نظر گرفته می‌شود. دقت داشته باشید که اگر کاربر پس از مدتی دوباره بر روی همان لینک وب سایت شما در صفحه نتایج جستجو کلیک کند، ورودی جدیدی برای شما در نظر گرفته نمی‌شود؛ اما اگر همان کاربر بر روی لینک متفاوتی در صفحه نتایج گوگل کلیک کند، یک ورودی جدید به حساب می‌آید.

Average Position یا میانگین موقعیت چیست؟

عبارت Average Position یعنی رتبه بندی وب سایت شما برای یک عبارت (کوئری) کلیدی در صفحه نتایج گوگل. به طور مثال اگر وب سایت شما به عنوان سومین وب سایت برای کلمه کلیدی “طراحی وب سایت” در صفحه نتایج جستجو نمایان شود، رتبه وب سایت شما، رتبه سوم برای این عبارت کلیدی خاص است.

CTR چیست؟

CTR مخفف عبارت Click-through rate است؛ یعنی نرخ کلیک وب سایت شما. نرخ کلیک برابر است با تعداد ورودی‌های وب سایت‌تان تقسیم بر تعداد دفعاتی که در صفحات جستجو نمایان شده است، ضربدر 100. به طور مثال اگر یکی از صفحات وب سایت ما در نتایج گوگل 20 بار نمایش داده شده باشد و از این 20 بار نمایش، 10 عدد ورودی به وب سایت وارد شده باشد، نرخ کلیک یا همان CTR برابر است با 50% درصد.

فیلتر بندی داده‌ها در گوگل سرچ کنسول

گوگل سرچ کنسول به شما چندین روش مختلف برای مشاهده و تجزیه و تحلیل داده‌ها ارائه می‌کند. ویژگی فیلتر بندی در این ابزار فوق العاده مفید و کاربردی است؛ اما ممکن است که این ویژگی هنگام آشنایی با امکانات گوگل سرچ کنسول، کمی گیج کننده بنظر برسد. در ادامه می‌خواهیم این ویژگی را مورد بررسی قرار دهیم.

نوع جستجو (Search Type)

سه نوع مختلف جستجو (Search type) در گوگل سرچ کنسول وجود دارد: وب (web)، تصویر (Image) و ویدئو (Video). این سه نوع جستجو درواقع انواع جستجوها در موتور جستجوگر گوگل هستند. اگر در گوگل عبارتی را جستجو کرده باشید، متوجه شده‌اید که در سه تب مختلف می‌توانید محتویات را مشاهده کنید؛ تب اصلی که برای مقالات و محتویات متنی است، تب Images که برای تصاویر و تب Videos نیز برای نتایج جستجو شده ویدئوها می‌باشد.

اگر وب سایت شما بیشتر ترافیک خود را از طریق محتویات مقالات و بلاگ دریافت می‌کند، فیلتر بندی Web می‌تواند برای شما مفید باشد زیرا در فیتلر Web می‌توانید داده‌های مربوط به تب All (همانند تصویر بالا) را بررسی کنید. اما اگر وب سایت شما در تب‌های دیگری مانند Videos و Images ترافیک دریافت می‌کند، می‌توانید از این فیلتر تب‌ها هم استفاده کنید.

در تب Compare نیز شما می‌‎توانید بازدیدکنندگان وب سایت را بر اساس دو نوع دسته بندی دیگر فیلتر بندی کنید. در آخر، برای اعمال فیلتر بندی انجام شده بر روی گزینه Apply کلیک کنید. مهارت جستجوی مناسب می تواند در تحلیل اطلاعات به شما کمک کند.

محدود زمانی (Date Range)

در حال حاضر گوگل سرچ کنسول، مدت زمانی 16 ماهه را برای داده‌ها ارائه می‌کند؛ در بخش Date Range شما می‌توانید یک محدوده زمانی مشخصی را برای نمایش داده‌ها مشخص کنید. در بخش Compare همچنین شما می‌توانید مقدار داده‌های وب سایت خود را در یک دوره زمانی خاص نسبت به یک دوره زمانی دیگر، مقایسه کنید. به طور مثال می‌توانید داده‌های یک دوره زمانی 3 ماهه را به نسبت یک سال اخیر، مقایسه و بررسی کنید.

فیلتر محدوده زمانی در گوگل سرچ کنسول

کوئری‌ها، صفحه، کشور، دستگاه مورد استفاده، ظاهر جستجو

همانند تصویر زیر با کلیک بر روی دکمه “NEW” در کنار فیلتر بندی تاریخ، می‌توانید پنج نوع دیگر فیلتر بندی را اضافه نمایید: کوئری (Query)، صفحه (Page)، کشور (Country)، دستگاه (Device) و ظاهر جستجو (Search Appearance).

دیگر فیلتربندی ها در گوگل سرچ کنسول

این نوع فیلترها را می‌توان لایه بندی کرد. به طور مثال اگر ما قصد داشته باشیم تا داده‌های مربوط به کوئری‌ها و عبارات جستجو شده مرتبط با کلمه کلیدی “سئو” را بر روی دستگاه‌های موبایل مشاهده کنیم، می‌توانیم دو نوع فیلتر بندی را در این بخش اضافه کنیم؛ فیلتر بندی اول مربوط به کوئری “سئو” و فیلتر بندی دوم نیز مربوط به دستگاه مورد استفاده (Device) یعنی “موبایل” است.

همچنین می‌توانیم این فیلتر بندی‌ها را بیشتر گسترش دهیم؛ ما اگر بخواهیم نتایج داده را بر اساس محتویات یک آدرس و صفحه خاص محدود کنیم، می‌توانیم از فیلتر بندی صفحه (Page) استفاده کنیم. به طور مثال اگر بخواهیم نتایج داده را تنها بر اساس محتویات صفحه blog.sitename.com/seo محدود کنیم، می‌توانیم این آدرس را به فیلتر بندی صفحه اضافه کنیم و نتایج، تنها نتایجی خواهند بود که در آدرس blog.sitename.com/seo وجود دارند.

در این نوع فیلتر بندی‌ها ما می‌توانیم بسیار دقیق‌تر عمل کنیم، اما بهترین راه این است که خودتان با این تنظیمات کار کرده و عملکرد و ترکیب آن‌ها را با یک‌دیگر یاد بگیرید.

گزارش صفحات ایندکس و ثبت شده در گوگل سرچ کنسول

در ابزار گوگل سرچ کنسول، به شما گزارشاتی مبنی بر ایندکس شدن صفحات وب سایت‌تان در گوگل داده می‌شود. اصطلاح ایندکس (Index) در گوگل به زمانی گفته می‌شود که یک صفحه از وب سایت شما در گوگل ثبت شده و در نتایج نمایش داده شود. حال گوگل در رابطه با موضوع ایندکس، به شما گزارشاتی را ارائه می‌کند.

هر صفحه از وب سایت، ممکن است در سه موقعیت قرار گیرد:

  • ارور (Error): صفحه مورد نظر دارای خطاها و مشکلاتی است و امکان دارد که پس از اصلاح مشکلات، ایندکس شود.
  • اخطار (Valid with warnings): صفحه مورد نظر ایندکس شده ولی دارای مشکلاتی است.
  • ایندکس شده (Valid): صفحه مورد نظر به طور کامل و بدون مشکل ایندکس و ثبت شده است.
  • محروم شده (Excluded): صفحه مورد نظر به طور کلی از ایندکس شدن محروم است.

چگونه از گوگل سرچ کنسول به بهترین شکل بهره‌مند شویم؟

در این بخش می‌خواهیم به یک‌سری از نکات که می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید از گوگل سرچ کنسول به بهترین شکل ممکن استفاده کنید را معرفی و بررسی کنیم.

  • صفحاتی از وب سایت‌تان را که دارای ترافیک و بازدید بالایی است، شناسایی کنید.
  • کوئری‌ها و کلمه‌های کلیدی که دارای بیشترین نرخ کلیک (CTR) هستند را شناسایی کنید.
  • میانگین نرخ کلیک (Average CTR) وب سایت خود را بررسی کنید.
  • نرخ کلیک (CTR) وب سایت خود را به طور مداوم بررسی و نظارت کنید.
  • مقدار Impression های وب سایت خود را به طور مداوم بررسی و نظارت کنید.
  • افزایش و کاهش رتبه بندی وب سایت خود را بررسی کنید.
  • کوئری‌ها و کلمات کلیدی که بیشترین ترافیک را داشته‌اند شناسایی کنید.
  • عملکرد جستجو وب سایت خود را در سه پلتفرم مختلف دسکتاپ، موبایل و تبلت با یک‌دیگر مقایسه کنید.
  • مقدار صفحات وب سایت‌تان را که ایندکس شده است، بررسی کنید.
  • صفحاتی از وب سایت‌تان را که هنوز در گوگل ایندکس نشده‌اند را بررسی کنید.
  • مشکلات عملکرد وب سایت خود را در دستگاه‌های موبایل شناسایی کنید.
  • مقدار بک لینک‌هایی که وب سایت‌تان دارا است را بررسی کنید.
  • صفحات و آدرس‌هایی که بیشترین تعداد بک لینک را داشته‌اند، شناسایی کنید.
  • وب سایت‌هایی که به وب سایت شما بیشترین لینک خارجی را می‌دهند، شناسایی کنید.
  • محبوب‌ترین انکر تکست‌ها (Anchor Text) را برای لینک‌های خارجی، شناسایی کنید.
  • مشکلات و خطاهای AMP را بررسی و اصلاح کنید.

حال بیاید هرکدام از این نکاتی را که ذکر کردیم، با یک‌دیگر تجزیه و بررسی کنیم.

بررسی صفحاتی که بیشترین ترافیک و بازدید را داشته‌اند

برای انجام این کار، در ابتدا بر روی گزینه Performance کلیک کرده و سپس بر روی تب Page کلیک کنید. حال محدوده زمانی (Date Range) را به “Last 12 months” تغییر دهید (انتخاب محدوده زمانی 12 ماهه باعث می‌شود تا شما بتوانید یک مرور کلی و جامع بر روی ترافیک وب سایت خود داشته باشید، اما با این حال می‌توانید این محدوده زمانی را به دلخواه خود، تغییر دهید). سپس مطمئن شوید که گزینه “Total clicks” فعال است.

بر روی پیکان کوچک به سمت پایین در کنار عبارت “Clicks” کلیک کنید تا بتوانید بازدیدهای صفحات مختلف را از بیشترین به کمترین مشاهده کنید.

صفحات با بیشترین میزان ترافیک

با انجام این کار، می‌توانید صفحات وب سایت‌تان را که بیشترین بازدید و ترافیک را داشته‌اند، به ترتیب مقدار بازدید مشاهده کنید.

بررسی و شناسایی کوئری‌های دارای بیشترین نرخ کلیک (CTR)

برای انجام این فرایند، در ابتدا بر روی گزینه Performance کلیک کرده و سپس بر روی تب Queries کلیک کنید. حال محدوده زمانی (Date Range) را به “Last 12 months” تغییر دهید. سپس مطمئن شوید که گزینه “Average CTR” انتخاب شده است.

حال بر روی پیکان کوچک به سمت پایین در کنار عبارت “CTR” کلیک کنید تا بتوانید نتایج را از بیشترین مقدار به کمترین مقدار، به ترتیب مشاهده کنید.

نکته: پیشنهاد می‌کنیم که در کنار بررسی کوئری‌هایی که بیشترین مقدار نرخ کلیک را داشته‌اند، مقدار Impressions آن‌ها را هم بررسی کنید. برای آنکه بتوانید مقدار Impressions های آن‌ها را هم در کنار نرخ کلیک‌شان مشاهده کنید، می‌توانید گزینه Total impressions را فعال کنید. دلیل انجام این کار این است که گاهی اوقات ممکن است کوئری‌هایی وجود داشته باشد که مقدار نرخ کلیک (CTR) بالایی داشته ولی مقدار Impressions کمی داشته باشد و بالعکس!

شناسایی و بررسی میانگین نرخ کلیک (CTR)

برای انجام این فرایند، ابتدا بر روی گزینه Performance کلیک کنید. سپس بر روی تاریخ (date) کلیک کرده و یک بازه زمانی را انتخاب کنید؛ مقدار بازه زمانی به خودتان بستگی دارد و هر مقداری که دلخواه‌تان است را انتخاب کنید.

حال می‌توانید به داده‌ها و گزارش‌های مربوط به میانگین نرخ کلیک (Average CTR) نگاهی بیندازید. در این بخش، داده‌ها و گزارش‌های دیگری مانند مقدار کلیک‌ها (Total Clicks)، مقدار Impressionsها (Total Impressions) و مقدار Average position ارائه می‌شود که می‌توانید آن‌ها را هم بررسی کنید.

میانگین نرخ کلیک

بررسی و نظارت مداوم بر نرخ کلیک (CTR)

در اینجا پیشنهاد می‎‌شود که بر روی مقدار نرخ کلیک وب سایت خود، نظارتی مداوم و صحیح داشته باشید. هر اتفاق چشمگیری که پیش می‌آید قابل توجه است؛ اگر مقدار CTR کاهش پیدا کند و از طرفی مقدار Impressions افزایش یابد، شما به طور ساده برای کلمات کلیدی رتبه بندی می‌کنید و کاهش مقدار CTR مسئله درستی نیست. اگر مقدار CTR افزایش پیدا کند و از طرفی دیگر مقدار Impressions کاهش پیدا کند، این نشان می‌دهد که رتبه بندی شما برای کلمات کلیدی موفق نبوده است؛ اما اگر هر دو مقدار CTR و Impressions به طور همزمان افزایش پیدا کند، بدین معناست که شما در فعالیت‌تان صحیح عمل کرده‌اید و راه درستی را برای افزایش رتبه بندی وب سایت‌تان پیش می‌برید.

بررسی و نظارت مداوم بر مقدار Impressions

مقدار Impressions وب سایت‌تان زمانی افزایش می‌یابد که شما عملکردهایی را مانند تولید محتوا و بهینه سازی صفحات موجود، انجام دهید. البته برخی استثناعاتی وجود دارد که ممکن است مقدار Impressions وب سایت شما را افزایش ندهد؛ به طور مثال اگر شما بر روی تعداد کمی از کلمات کلیدی حرفه‌ای بجای تعداد بالای کلمات کلیدی معمولی تمرکز کرده باشید، طبیعی است که مقدار Impressions وب سایت‌تان افزایش چشمگیری پیدا نمی‌کند.

شناسایی و بررسی صفحاتی که دارای بدترین و بهترین رتبه بندی هستند

به منظور شناسایی و بررسی صفحاتی که دارای بالاترین و پایین‌ترین رتبه بندی هستند، می‌توانید مراحل زیر را پیش ببرید.

در ابتدا بر روی گزینه Performance کلیک کرده و سپس تب Page را انتخاب کنید. محدوده زمانی (Date Range) را به مقدار “Last 28 days” تغییر دهید (ما مقدار 28 روز را برای محدوده زمانی پیشنهاد می‌کنیم که زیرا در این محدوده، شما آمار دقیق‌تری از صفحات وب سایت خود بدست می‌آورید).

در ادامه مطمئن شوید که گزینه “Average position” انتخاب شده است. حال بر روی پیکان کوچک رو به پایین که در کنار عبارت Position قرار دارد کلیک کنید تا بتوانید صفحات را به ترتیب رتبه بندی‌شان (از بهترین رتبه تا بدترین رتبه) مشاهده کنید.

در ادامه مجدداً می‌تواتید بر روی پیکان کوچک رو به پایین کلیک کرده تا بتوانید صفحات را به ترتیب رتبه بندی‌شان (از بدترین تا بهترین رتبه) مشاهده کنید.

بخاطر اینکه در این بخش شما به مقدار میانگین رتبه بندی صفحات نگاه می‌کنید، نمی‌توانید موفقیت یا شکست یک صفحه یا مطلب را از روی میانگین رتبه بندی و موقعیت آن (Average position) قضاوت کنید. به طور مثال اگر یک صفحه، در رتبه بندی برای دو کلمه کلیدی با درجه سختی بالا، رتبه دوم را کسب کرده باشد اما برای یک کلمه کلیدی با درجه سختی بسیار آسان در رتبه 43 قرار داشته باشد، میانگین موقعیت و رتبه بندی آن صفحه 22 می‌شود که این مقدار، نمی‌تواند شکست آن صفحه را اثبات کند زیرا آن صفحه توانسته در دو کلمه کلیدی با درجه سختی بالا، رتبه دوم را کسب کند.

بررسی افزایش و کاهش رتبه بندی وب سایت

برای بررسی داده‌های مربوط به افزایش یا کاهش رتبه بندی وب سایت، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

در ابتدا بر روی گزینه Performance کلیک کرده و سپس تب Query را انتخاب کنید. سپس بر روی گزینه Date range کلیک کرده و تب Compare را انتخاب کنید. حال 2 دوره زمانی متعادل و برابر را انتخاب و بر روی گزینه Apply کلیک کنید.

بهتر است اشاره کنیم که در این مرحله، شما هم می‌توانید داده‌های موجود در گوگل سرچ کنسول را به صورت آنلاین بررسی کرده یا از آن‌ها یک فایل خروجی، استخراج کنید. برای یک تحلیل و بررسی عمیق‌تر، پیشنهاد می‌کنیم که از روش دوم استفاده کنید.

برای دانلود فایل خروجی داده‌ها و اطلاعات داده شده، بر روی پیکان رو به پایین (آیکون مشخص شده در تصویر زیر) در زیر عبارت Search Appearance کلیک کرده و سپس فایل خروجی را در فرمت یک فایل CSV دانلود کنید. همچنین می‌توانید داده‌ها را به Google Sheets صادر کنید.

وضعیت رتبه بندی وب سایت

بررسی و شناسایی کوئری‌ها و کلمات کلیدی دارای بهترین رتبه بندی

برای شناسایی و بررسی کلمات کلیدی و کوئری‌هایی که بهترین رتبه بندی را دارند، می‌توانید مراحل زیر را طی کنید.

در ابتدا بر روی گزینه Performance کلیک کرده، سپس تب Query را انتخاب کنید. بر روی گزینه Date range کلیک کرده و یک بازه زمانی انتخاب کنید. در اینجا مطمئن شوید که گزینه Total Clicks انتخاب شده است. حال بر روی پیکان کوچک رو به پایین که در کنار عبارت Clicks قرار دارد کلیک کنید تا بتوانید کوئری‌ها را بر اساس رتبه بندی‌شان (از بهترین به بدترین) مشاهده کنید.

قطعاً شناسایی کلمات کلیدی که بیشترین ترافیک و بازدید را برای وب سایت شما دارند، می‌تواند فوق العاده کاربردی و مفید باشد. همچنین این نکته را در نظر بگیرید که بهینه سازی و بروز رسانی مداوم صفحاتی که دارای رتبه بندی خوبی هستند، می‌تواند کاری مفید باشد زیرا با انجام اینگونه فعالیت‌ها، این صفحات می‌توانند جایگاهشان را در گوگل حفظ کنند؛ علاوه بر آن، می‌توانید از این صفحات با رتبه بندی بالا، برای لینک دادن به صفحات مرتبط دارای رتبه بندی ضعیف استفاده کنید.

بررسی و مقایسه عملکرد وب سایت در سه پلتفرم دسکتاپ (Desktop)، موبایل (Mobile) و تبلت (Tablet)

برای آنکه بتوانید عملکرد وب سایت خود را در سه پلتفرم دسکتاپ (همان کامپیوتر رو میزی)، موبایل و تبلت مقایسه کنید، مراحل زیر را طی کنید.

بر روی گزینه Performance کلیک کرده و سپس تب Devices را انتخاب کنید. حال مطمئن شوید که گزینه‌های Total Clicks، Average Position و Average CTR انتخاب شده‌اند.

حال با نتایج و داده‌های حاصل، می‌توانید عملکرد وب سایت خود را در این سه پلتفرم مختلف بررسی و مقایسه کنید.

بررسی تعداد صفحاتی که در گوگل ایندکس شده‌اند

برای آنکه بتوانید تعداد صفحات وب سایت‌تان را که در گوگل ایندکس و ثبت شده‌اند را بررسی کنید، مراحل زیر را طی کنید.

به بخش Overview رفته و سپس صفحه را به سمت پایین اسکرول کنید تا به بخش Index coverage برسید. حال در بخش Index coverage می‌توانید تعداد صفحات وب سایت‌تان را که در گوگل به صورت کامل و صحیح ایندکس شده‌اند را در کنار عبارت “Valid pages” مشاهده کنید (همانند تصویر زیر).

تعداد صفحات ایندکس شده در گوگل

بررسی تعداد صفحاتی که هنوز در گوگل ایندکس نشده‌اند

برای آنکه بتوانید تعداد صفحات وب سایت‌تان که هنوز در گوگل ثبت و ایندکس نشده‌اند را مشاهده کنید، می‌توانید مراحل زیر را طی کنید. در این مراحل، همچنین می‌توانید دلایل ثبت نشدن صفحات‌تان را هم بررسی کنید.

به بخش Overview رفته و صفحه را به سمت پایین اسکرول کنید تا بتوانید عبارت Index coverage را مشاهده کنید. حال به جعبه جزئیات (Details box) نگاهی بیندازید تا بتوانید خطاها و مشکلاتی که باعث ایندکس نشدن برخی از صفحات وب سایت‌تان شده است را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید بر روی خطاها و مشکلات، دوبار کلیک کرده تا آدرس صفحاتی که دارای خطا هستند را بررسی و مشاهده کنید.

لازم به ذکر است که بگوییم در بخش Index coverage می‌توانید با انتخاب هر چهار گزینه “Error”، “Valid with warnings”، “Valid” و “Excluded”، انواع صفحات وب سایت‌تان را در پنج موقعیت مختلف که در قبل به آن‌ها اشاره کردیم، مشاهده کنید.

تعداد صفحات ایندکس نشده در گوگل

تعداد کل صفحات ایندکس شده وب سایت‌تان باید به طور معمول، با انجام فعالیت‌های زیر افزایش یابد:

  • منتشر کردن مطالب، صفحات و محتویات جدید در وب سایت.
  • اصلاح کردن خطاهای ایندکس.

اگر خطاهای ایندکس در وب سایت شما به طور چشم‌گیری افزایش پیدا کرده باشد، ممکن است منشأ آن ایجاد تغییراتی در ساختار وب سایت باشد (زیرا در این تغییر ممکن است که یک مجموعه بزرگی از صفحات، تحت تاثیر آن تغییر در ساختار وب سایت قرار گرفته باشند). همچنین دلیل دیگری وجود دارد، به طور مثال در نقشه وب سایت شما، خزنده‌های گوگل قادر به خواندن آدرس صفحات نیستند؛ زیرا این صفحات ممکن است با دستور “noindex” در فایل robots.txt برای موتورهای جستجوگر غیرقابل دسترس باشند یا صاحب وب سایت برای این نوع صفحات، یک نوع لایه محافظتی که دارای رمز عبور است، قرار داده باشد. دلایل مختلف دیگری می‌توانند بر این مشکل حاکم باشند که باید آن‌ها را بررسی و دنبال کنید.

حال اگر تعداد صفحات ایندکس شده وب سایت‌تان رو به کاهش بوده، به طوری که خطاهای ایندکس وب سایت‌تان افزایش نداشته باشد، ممکن است که صفحات جدید وب سایت‌تان برای موتورهای جستجوگر غیرقابل دسترس باشد.

شناسایی مشکلات موجود در رابطه با عملکرد وب سایت در موبایل

برای آنکه بتوانید مشکلات عملکرد وب سایت‌تان را در دستگاه‌های تلفن همراه بررسی و مشاهده کنید، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

در ابتدا بر روی گزینه Mobile Usability کلیک کرده و مطمئن شوید که گزینه Error انتخاب شده است. حال صفحه را به سمت پایین اسکرول کرده تا به بخش جعبه جزئیات (Details box) برسید؛ در این بخش می‌توانید خطاها و مشکلاتی که وب سایت‌تان از لحاظ عملکردی در دستگاه‌های موبایل را دارد، مشاهده کنید. می‌توانید با دوبار کلیک بر روی هر مشکل و خطا، آدرس صفحاتی که عملکرد صحیحی بر روی موبایل ندارند را مشاهده کنید.

مشکلات عملکرد وب سایت در موبایل

بررسی تعداد بک لینک‌هایی که وب سایت دریافت کرده است

جهت بررسی تعداد بک لینک‌هایی که وب سایت‌تان از دیگر وب سایت‌ها دریافت کرده، می‌توانید بر روی گزینه Links کلیک کنید. سپس بخش Top linked pages را باز کرده و به جعبه‌ای که عبارت Total external links در آن وجود نگاهی بیندازید.

تعداد بک لینک های دریافت شده

اگر زیاد با بک لینک آشنا نیستید، اینطور می‌توان گفت که بک لینک‌ها به گوگل و سایر موتورهای جستجوگر می‌گویند که محتویات وب سایت شما قابل اعتماد و مفید است. به طور کلی می‌توان گفت که هرچه تعداد بک لینک بیشتر باشد، وب سایت شما می‌تواند رتبه بهتری را کسب کند. البته به این نکته هم اشاره کنیم که کیفیت و اعتبار وب سایت‌هایی که به شما بک لینک می‌دهند هم اهمیت دارد؛ به طور مثال یک بک لینک از یک وب سایت با اعتبار و کیفیت بالا، مفیدتر از دو بک لینک از یک وب سایت با اعتبار و کیفیت پایین است.

برای آنکه بتوانید وب سایت‌هایی که به صفحات وب سایت‌تان لینک داده‌اند را مشاهده کنید، به راحتی بر روی آدرس صفحه مورد نظر دوبار کلیک کنید.

بررسی صفحاتی که دارای بیشترین تعداد بک لینک هستند

برای انجام این‌کار، ابتدا بر روی گزینه Links کلیک کرده و سپس بخش Top linked pages را باز کنید. حال بر روی پیکان کوچک رو به پایین که در کنار عبارت “Incoming links” وجود دارد، کلیک کنید. با انجام این‌کار، شما می‌توانید صفحات وب سایت‌تان را به ترتیب تعداد بک لینک (از زیاد به کم) مشاهده کنید.

در اینجا به نکته کاربردی اشاره کنیم که شما می‌توانید به دیگر صفحات وب سایت‌تان که دارای بک لینک‌های کمتری هستند، از لحاظ رتبه بندی کمک کنید؛ به طور مثال، شما می‌توانید در یکی از صفحات وب سایت‌تان که دارای تعداد بک لینک‌های بالایی است، به یکی دیگر از صفحات وب سایت‌تان که تعداد بک لینک پایینی دارد، لینک داخلی دهید. اعتباری که یک صفحه از وب سایت‌تان دارد، می‌تواند به دیگر صفحات منتقل شود، و یکی از روش‌های انتقال این نوع اعتبار، ایجاد لینک‌های داخلی با کیفیت و مرتبط است.

صفحات دارای بیشترین تعداد بک لینک

بررسی و شناسایی وب سایت‌هایی که بیشترین تعداد بک لینک را به شما داده‌اند

برای انجام این فرایند، می‌توانید بر روی گزینه Links کلیک کرده و صفحه را به سمت پایین اسکرول کنید تا به بخش Top linking sites در بخش More برسید. حال می‌توانید وب سایت‌هایی که تعداد بیشترین بک لینک را به وب سایت شما داده‌اند، مشاهده کنید.

شناسایی و بررسی وب سایت‌هایی که به وب سایت شما لینک می‌دهند، می‌تواند فوق العاده مفید و کاربردی واقع شود. پیشنهاد می‌کنیم که زمانی که قصد ایجاد یک کمپین لینک سازی داشتید، با وب سایت‌هایی که به شما لینک می‌دهند شروع کنید (البته به اعتبار و کیفیت وب سایت‌های خارجی هم توجه کنید؛ از ابزار Moz، SEMrush یا Ahrefs می‌توانید برای شناسایی وب سایت‌هایی که اعتبار پایینی دارند استفاده کنید).

بررسی و شناسایی محبوب‌ترین انکر تکست‌های وب سایت

به منظور بررسی و شناسایی محبوب‌ترین انکر تکست‌های وب سایت، می‌توانید بر روی گزینه Links کلیک کرده و سپس صفحه را به سمت پایین اسکرول کنید تا بتوانید بخش Top linking text را در بخش More مشاهده کنید. در این بخش شما قادر به مشاهده محبوب‌ترین انکر تکست‌های وب سایت‌تان هستید.

دقت داشته باشید که انکر تکست‌ها (Anchor texts) باید تا حد امکان توصیفی و خاص باشند؛ همچنین پیشنهاد می‌شود که در انکر تکست‌ها از کلمات کلیدی استفاده شود. اگر وب سایت‌هایی را مشاهده کردید که در لینک دهی به وب سایت شما، از عباراتی مانند “بر روی اینجا کلیک کنید” یا “برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید” یا… در انکر تکست‌ها استفاده می‌کنند، بهتر است که به آن‌ها ایمیل بزنید و از آن‌ها درخواست کنید تا این نوع انکر تکست‌ها را بروز رسانی و از کلمات توصیفی و خاص‌تری استفاده کنند.

بررسی و شناسایی خطاهای AMP

برای شناسایی و بررسی خطاهای AMP، می‌توانید بر روی گزینه AMP کلیک کرده و سپس مطمئن شوید که گزینه Error انتخاب شده است. حال صفحه را به سمت پایین اسکرول کرده تا بتوانید جعبه جزئیات (Details) را مشاهده کنید. در بخش Details شما می‌توانید انواع خطاها و مشکلات و مقدار مکرر بودن آن‌ها را بررسی و مشاهده کنید.

گوگل توصیه می‌کند تا خطاها را قبل از اصلاح صفحات Valid with warnings، رفع کنید. به طور پیش فرض، خطاها بر اساس شدت و مکرر بودن طبقه بندی می‌شوند.

اگر قصد دارید تا با جزئیات بیشتری در رابطه با گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) آشنا شده و بر اکثر امکانات و ابزارهای گوگل سرچ کنسول مسلط شوید، پیشنهاد می کنیم که دوره جدید آموزش گوگل کنسول که توسط ابزار وردپرس تهیه شده است را بررسی کنید! در این دوره، اکثر امکانات این ابزار به زبان شیرین فارسی و به طور واضح توضیح داده شده است و اکثر نکاتی که یک وبمستر باید بداند را پوشش می دهد.

ممکن است مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا