بهینه سازی سایت

بهینه سازی دسته بندی ها و برچسب ها در وردپرس

برای طبقه‌بندی محتوای سایت، می‌توانیم از دسته بندی ها و برچسب ها به صورت پیشفرض استفاده کنیم. متاسفانه اگر دقت کرده باشید، اکثر وب‌سایت‌ها در زمینه طبقه‌بندی محتوا ضعیف عمل می‌کنند. حتی سایت‌های خبری بزرگ نیز چنین مشکلاتی دارند. در نتیجه بهینه سازی دسته بندی ها و برچسب ها در وردپرس یکی از موضوعات بسیار مهمی است که باید به صورت ویژه به آن توجه داشته باشید. چرا که انجام این کار باعث بهبود سئو (SEO) وب‌سایت شما می‌شود و رتبه‌های بسیار بهتری در نتایج جستجو (SERP) کسب می‌کنید.

حالا در این مقاله از وبلاگ سایت ابزار وردپرس همراه ما باشید تا اطلاعات مفیدی در رابطه با سئو کردن دسته بندی ها و برچسب ها در اختیار شما کاربران عزیز قرار دهیم. 😉

دسته بندی ها و برچسب ها به عنوان صفحات فرود

بهینه سازی دسته بندی ها و برچسب ها در وردپرس اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا همان‌طور که گفته شد، تاثیر بسیار زیادی بر سئو سایت می‌گذارد. برای مثال سایت‌های فروشگاهی را در نظر بگیرید؛ معمولا اولین نتایجی که پس از سرچ کردن مشاهده می‌کنید، صفحات مربوط به دسته بندی ها هستند. یعنی دسته بندی ها، صفحات ورود هستند که باید به صورت خیلی ویژه روی آن‌ها کار کنید تا سایت شما تجربه کاربری (UX) خوبی داشته باشد و بازدیدکنندگان با نارضایتی از وب‌سایت شما خارج نشوند.

بنابراین اگر یک سایت فروشگاهی راه‌اندازی کرده‌اید، باید روی سئو کردن دسته بندی ها و برچسب ها کار کنید. چرا که اهمیت این بخش‌‌ها حتی از برگه‌ها و نوشته‌ها نیز بیشتر است. 🙂

جلوگیری از محتوای تکراری با کمک دسته بندی ها

اگر شما یک وبلاگ آموزشی یا یک وب‌سایت فروشگاهی داشته باشید، به خوبی این موضوع را درک خواهید کرد. برای مثال اگر یک وبلاگ آموزشی درمورد وردپرس راه‌اندازی کرده‌اید، احتمال زیاد مقالات مشابه زیادی در سایت خود منتشر کرده‌اید. حالا برای جلوگیری از محتوای تکراری، می‌توانید مقالات مشابه را در یک دسته بندی خاص قرار دهید و دسته بندی مورد نظر را سئو (SEO) کنید.

یا اگر یک سایت برای فروش موبایل راه‌اندازی کرده‌اید، باید یک دسته بندی برای برندهای مختلف داشته باشید. با انجام این کار دیگر نیازی نیست محصولات مختلف را با کلمه کلیدی “موبایل” سئو کنید. تنها کافی است برای سئو کردن محصولات، روی برند و مدل دقیق آن کار کنید. انجام این کار باعث می‌شود تمام محصولات شما در کلمه کلیدی “موبایل” با یکدیگر رقابت نکنند و محتواهای تکراری در سایت شما ایجاد نشود.

بنابراین یکی دیگر از دلایلی که باید دسته بندی ها و برچسب ها را بهینه سازی کنید، جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری است.

اهمیت بردکرامب در بهینه سازی دسته بندی ها و برچسب ها

از شنیدن کلمه بردکرامب تعجب نکنید. این کلمه در انگلیسی به معنای آردسوخاری است؛ اما در اینجا عبارت بردکرامب (Breadcrumb) به عنوان نشانگر صفحات یا موقعیت کنونی شناخته می‌شود. در واقع استفاده از بردکرامب یا موقعیت کنوکی، بسیار مهم و حائز اهمیت است. اگر شما موقعیت کنونی صفحه را نشان دهید، کاربران و موتورهای جستجوگر، به راحتی طبقه‌بندی محتوای سایت شما را درک خواهند کرد. حتی ما هم در سایت ابزار وردپرس از موقعیت کنونی استفاده می‌کنیم. (تصویر ضمیمه شده است)

استفاده از موقعیت کنونی (Breadcrumb) در سایت ابزار وردپرس
استفاده از موقعیت کنونی (Breadcrumb) در سایت ابزار وردپرس

اگر واقعا قصد دارید دسته بندی ها و برچسب های سایت را بهینه سازی کنید، حتما باید از موقعیت کنونی استفاده کنید. چرا که استفاده از موقعیت کنونی بر سئو (SEO) سایت تاثیر مثبت می‌گذارد و شما به مرور زمان تاثیر آن را مشاهده خواهید کرد.

چطور دسته بندی ها و برچسب ها را بهینه سازی کنیم؟

برای اینکه بتوانید صفحات دسته بندی را سئو (SEO) کنید، باید یک محتوای با کیفیت در آن داشته باشید. برای مثال در صفحه دسته بندی خود توضیحات مختصری دهید و به محصولات یا مقالات مهم لینک کنید. این کار باعث می‌شود کاربران به راحتی محصولات یا مقالات مهم را شما مشاهده کنند و به راحتی به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

البته استفاده از افزونه‌های سئو وردپرس نیز به شما در بهینه سازی دسته بندی ها و برچسب ها کمک می‌کنند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم از افزونه‌هایی مثل Yoast seo یا RankMath استفاده کنید. در واقع این پلاگین‌ها یک راهنمای بسیار خوب برای سئو کردن دسته بندی ها و برچسب ها در وردپرس می‌باشند.

دسته بندی و برچسب تکراری در سایت وردپرسی

متاسفانه یکی از موارد دیگری که توسط مدیران سایت، سئوکاران و تولیدکنندگان محتوا رعایت نمی‌شود، استفاده از دسته بندی و برچسب یکسان است. برای مثال اگر شما یک وبلاگ درمورد اخبار تکنولوژی راه‌اندازی کرده‌اید، نباید یک دسته بندی با عنوان “اخبار موبایل” و یک برچسب هم با عنوان “اخبار موبایل” داشته باشید. در واقع با انجام این کار، موتورهای جستجوگر از جمله گوگل سردرگم می‌شوند و نمی‌دانند کدامیک از آن‌ها در رتبه بالاتری نمایش دهند.

کلام آخر

توجه به همین نکات کوچک اما مهم، می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر سئو (SEO) سایت شما بگذارد. بنابراین سعی کنید نکات گفته شده را رعایت کنید. امیدواریم این مقاله آموزشی مورد پسند شما کاربران گرامی قرار گرفته باشد. اگر سوال یا مشکلی در رابطه با بهینه سازی دسته بندی ها و برچسب ها دارید، کافی است در بخش دیدگاه‌ها مطرح کنید.

راستی! اگر به مبحث سئو و بهینه سازی سایت علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم دوره جامع سئو وردپرس را مشاهده کنید. پس از گذرندان این دوره آموزشی، شما تبدیل به یک متخصص در زمینه سئو خواهید شد. 😉

ممکن است مفید باشد

‫2 نظرها

  1. با سلام.
    من یک سایت فروشگاهی با حدود ۱۰۰۰۰ قلم کالا در زمینه لوازم یدکی خودرو دارم. به دلیل ناشی بودنم در راه اندازی سایت به تعداد هر محصول یک برچسب با نام همان محصول ایجاد کرده ام. اکنونو تقریبا به اندازه محصولاتم برچسب هم دارم. سوالی ک دارم اینه ک ایا این برچسب ها آیا به سایت من لطمه ای میزنه؟
    و اگر بخام برچسب ها را پاک کنم نیز به سایتم لطمه میخوره؟
    و چطور میتونم این برچسب ها را مدیریت و ساماندهی صحیح بکنم؟
    با تشکر

    1. درود فراوان بر شما
      احتراما بله. ایجاد این میزان برچسب، به سئو سایت آسیب وارد می‌کند.
      ما به شما پیشنهاد نمی‌کنیم که این برچسب‌ها را حذف کنید!
      تنها کاری که باید انجام دهید این است که به کمک افزونه‌های سئو وردپرس، از ایندکس شدن برچسب‌ها جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا