بهینه سازی سایت

الگوریتم کافئین گوگل | Google Caffeine

کافئین (Caffeine)، یکی از الگوریتم‌های قدیمی و معروف گوگل محسوب می‌شود که در سال 2009 معرفی شد و در سال 2010 نیز به صورت کامل فعالیت خود را آغاز کرد. زمانی که گوگل در سال 2009 الگوریتم کافئین را معرفی کرد، به کارشناسان و متخصصان سئو نیز درخواست کرد که عملکرد این الگوریتم را بررسی کنند؛ در واقع هدف گوگل، بررسی و آنالیز دقیق الگوریتم کافئین بود. سپس در سال 2010 الگوریتم Caffeine به صورت کامل فعالیت خود را آغاز کرد.

چرا گوگل الگوریتم کافئین را معرفی کرد

گوگل در سال 1998 راه‌اندازی شد و در آن زمان میزان محتواها و سایت‌ها در سطح وب قابل مقایسه با سال 2009 نبود (همان سالی که الگوریتم کافئین معرفی شد). به دلیل پیشرفتی که اتفاق افتاده بود، گوگل هم نیاز داشت تا به‌روزرسانی‌هایی را انجام دهد و خودش را با شرایط جدید سازگار کند. به همین دلیل گوگل تصمیم گرفت تا سیستم ایندکس کردن را بهینه کند.

برای درک بهتر، به مثالی که اکنون زده می‌شود توجه کنید. فرض کنید سال‌ها است که یک مغازه را اجاره کرده‌اید و اکنون میزان مشتریان شما زیاد شده است و فضایی که در اختیار دارید بسیار کم و محدود است؛ بنابراین راه‌حل چیست؟ باید تغییراتی را در ساختار و سیستم مغازه خود اعمال کنید تا بتوانید باکیفیت بسیار بیشتری فعالیت خود را ادامه دهید؛ به همین دلیل نیز تصمیم می‌گیرید که مغازه خود را گسترش دهید و آن را بزرگ‌تر کنید.

آپدیت الگوریتم کافئین هم تقریبا مشابه همین مثالی است که خدمت شما عرض کردیم. در واقع گوگل تغییراتی را برای سیستم ایندکس خود ایجاد کرد تا بتواند فعالیت خودش را بهتر کند.

هدف الگوریتم کافئین چیست و چگونه کار می‌کند؟

کافئین تاثیر مستقیمِ زیادی بر روی نتایج جستجو نداشت؛ الگوریتم Caffeine فقط یک آپدیت فوق‌العاده برای سیستم ایندکس (Index) گوگل بود. یعنی الگوریتم کافئین، روند فعالیت سیستم ایندکس را بهینه‌سازی کرد؛ به‌طوری که گوگل می‌توانست با سرعت بسیار بیشتر و موثرتری وب‌سایت‌ها را ایندکس کند.

اگر گوگل در سال 2009 همچین آپدیتی را ارائه نمی‌کرد و سیستم ایندکس کردن را بهینه‌سازی نمی‌کرد؛ ممکن بود که نتواند به عنوان یک موتور جستجوگر موفق به فعالیت خود ادامه دهد. چرا که روز به روز تعداد وب‌سایت‌ها در حال افزایش است و هر روز هزاران صفحه در سطح وب وجود دارند که باید آن‌ها را آپدیت کرد.

چه سایت‌هایی تحت تاثیر الگوریتم Caffeine قرار گرفتند

الگوریتم کافئین گوگل تاثیر مستقیمِ زیادی بر نتایج جستجو نداشت؛ در واقع هدف از الگوریتم کافئین این بوده است که سیستم ایندکس گوگل بهبود یابد. به همین دلیل نیازی نیست که نگران تاثیرات الگوریتم کافئین بر وب‌سایت‌ها باشید. فقط با ارائه این الگوریتم، فرایند ایندکس شدن صفحات سایت‌ها به شدت افزایش یافته است و در هر ثانیه، هزاران صفحه توسط گوگل بررسی و ایندکس می‌شوند.

شایعه: الگوریتم کافئین به محتواهای تازه‌تر، رتبه بهتری می‌دهد!

یک طرز تفکر اشتباه وجود دارد که برخی از سئوکارها و کاربران فکر می‌کنند الگوریتم کافئین گوگل برای محتواهای جدید و تازه‌تر و همچنین محتواهای به‌روزرسانی شده ارزش بیشتری قائل است و رتبه بهتری به آن‌ها می‌دهد. ولی باید مجددا به این نکته اشاره کنیم که الگوریتم Caffeine فقط برای بهبود سیستم ایندکس گوگل بوده است و اگر سایتی رتبه‌های بهتری بدست آورده است، بخاطر سایر الگوریتم‌های گوگل بوده است و این موضوع هیچ ارتباطی با الگوریتم کافئین ندارد.

برای مثال الگوریتم تازگی محتوا (Freshness) برای محتواهای به‌روزرسانی شده ارزش زیادی قائل است و در نتایج جستجو نیز تاثیرگذار است. در واقع الگوریتم‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام وظیفه خاصی دارد و الگوریتم کافئین هیچ ارتباطی با این مسائل ندارد.

تاثیر الگوریتم Caffeine بر نتایج جستجوی گوگل

در نهایت با توجه به نکات اشاره شده باید به خوبی متوجه این موضوع شده باشید که الگوریتم کافئین گوگل، هیچ ارتباطی با نتایج جستجو ندارد و هدف از این الگوریتم، فقط بهبود سیستم ایندکس بوده است. بنابراین نمی‌توان به صورت دقیق مشخص کرد که الگوریتم کافئین چه تاثیری بر نتایج جستجو داشته است.

فقط یک نکته وجود دارد؛ آن هم اینکه بعد از منتشر شدن این الگوریتم، صفحات مختلف با سرعت بسیار بیشتری ایندکس شده‌اند و این موضوع می‌تواند میزان رقابت در نتایج جستجو را افزایش داده باشد. ولی در کل هدف از الگوریتم Caffeine این نبوده است که بر نتایج جستجو تاثیر خاصی بگذارد.

ممکن است مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا