بهینه سازی سایت

ابزار تشخیص محتوای کپی شده در سایت

اگر در زمینه طراحی سایت با وردپرس فعالیت کرده باشید، احتمال زیاد تاکنون با محتوای تکراری در سایت خود مواجه شده‌اید. اما باید بدانید که محتوای کپی شده آسیب بسیار جدی به سئو (SEO) سایت وارد می‌کند. در واقع اگر یک محتوا در چند صفحه از سایت شما وجود داشته باشد، باعث می‌شود موتورهای جستجوگر گیج شوند و نتوانند به خوبی صفحات سایت را رتبه‌بندی کنند.

بنابراین همیشه باید محتوای سایت را بررسی کنید و مطمئن شوید که محتوای تکراری در سایت وجود ندارد. حالا در این مقاله از وبلاگ ابزار وردپرس همراه ما باشید تا نحوه بررسی و پیدا کردن محتوای کپی شده را به شما عزیزان آموزش دهیم. 😉

ابزارهای بررسی محتوای کپی شده

ابزارهای مختلفی در دنیای وب وجود دارد که برای بررسی و پیدا کردن محتوای کپی شده می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. حالا در ادامه قصد داریم چند ابزار برتر به شما معرفی کنیم تا بتوانید محتوای سایت خود را در کمترین زمان ممکن به راحتی بررسی کنید.

بررسی محتوای تکراری با CopyScape

سایت CopyScape
سایت CopyScape

یک ابزار به آدرس www.copyscape.com وجود دارد که محتوای سایت شما را از نظر کپی بودن، مورد بررسی قرار می‌دهد. در واقع کافی است آدرس صفحه مورد نظر را کپی کنید و در کادر Search for copies of your page on the web وارد کنید. سپس ابزار CopyScape نتایجی را که شبیه به محتوای سایت شما باشد، به ترتیب لیست می‌کند.

بررسی محتوای کپی شده در سایت
بررسی محتوای کپی شده در سایت

ابزار CopyScape اطلاعات خوبی را در رابطه با محتوای کپی شده در اختیار شما قرار می‌دهد. برای مثال مشخص می‌کند چند کلمه و چند درصد از محتوای شما تکراری است. در تصویر بالا مشاهده می‌کنید یکی از سایت‌های رقیب 248 کلمه از محتوای صفحه قالب زفایر را از سایت ما کپی کرده است. CopyScape قسمت‌های کپی شده را هایلایت می‌کند که شما به خوبی متوجه شوید چه بخشی از محتوا تکراری است.

اگر درصد کمی از محتوای سایت شما کپی شده باشد، اهمیت زیادی ندارد. اما اگر درصد زیادی از محتوای شما تکراری باشد، بهتر است محتوای خود را تغییر دهید یا با سایتی که از شما کپی کرده است تماس بگیرید و از آن‌ها بخواهید که محتوا را تغییر دهند. (اگر بیش‌از 40 درصد محتوای سایت کپی شده باشد باید این کار را انجام دهید.)

در نتیجه اگر بخواهید محتوای صفحات مختلف سایت خود را بررسی کنید و ببینید سایر رقبا از محتوای شما استفاده کرده‌اند یا نه، بهترین ابزار؛ CopyScape می‌باشد. (فراموش نکنید که این ابزار کاملا رایگان است و استفاده از آن بسیار ساده می‌باشد.) 😉

بررسی محتوای کپی شده با Siteliner

سایت Siteliner
سایت Siteliner

ابزار Siteliner تفاوت زیادی با CopyScape ندارد. در واقع سایت CopyScape محتوای سایت را با سایر سایت‌های رقیب بررسی می‌کند؛ اما Siteliner محتوای سایت را با سایر محتواهای داخلی سایت بررسی می‌کند. برای مثال اگر شما دو مقاله مشابه داخل وبلاگ سایت خود منتشر کرده باشید، به کمک این ابزار سریعا متوجه خواهید شد. (البته معمولا این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که محتوای سایت شما بسیار زیاد شده باشد و نتوانید به خوبی محتواهای تولید شده را مدیریت کنید.)

البته نسخه رایگان ابزار Siteliner محدودیت دارد. یعنی هر 1 ماه می‌توانید فقط 250 صفحه از سایت خود را مورد بررسی قرار دهید. برای اینکه بتوانید بدون محدودیت از این ابزار استفاده کنید، باید یک هزینه اضافی پرداخت کنید.

چک کردن محتوای تکراری به روش دستی

تاکنون با ابزارهای مختلفی برای بررسی محتوای کپی شده آشنا شدید. اما گاهی مواقع ممکن است نخواهید از این ابزارها استفاده کنید. حالا در این بخش قصد داریم نحوه بررسی محتوا را با استفاده از موتور جستجوگر گوگل به شما آموزش دهیم. برای انجام این کار کافی است مراحل زیر را به صورت گام به گام پیش بروید.

  1. ابتدا وارد صفحه مورد نظر شوید و یک بخش از محتوا را کپی کنید. (برای مثال یک پاراگراف را انتخاب کرده و کپی نمایید.)
  2. سپس وارد موتور جستجوگر گوگل شوید و متن مورد نظر خود را جای‌گذاری (Paste) کنید.
  3. متنی را که در گوگل جای‌گذاری کردید را داخل نقل قول یا “” قرار دهید و دکمه Enter را از صفحه کلید فشار دهید.

به همین راحتی می‌توانید محتوای مورد نظر را در گوگل سرچ کنید. با انجام این کار سایت‌هایی که محتوای شما را کپی کرده‌اند، در نتایج گوگل نمایش داده می‌شوند. 😉

ممکن است مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا