بهینه سازی سایت

الگوریتم ونیز

گوگل در اوایل سال 2012 با منتشر کردن یک پست در بلاگ خود، الگوریتم ونیز (Venice) را معرفی کرد. هدف گوگل از ارائه الگوریتم ونیز، این بود که نتایج جستجوی محلی را بهبود ببخشد. تا قبل از سال 2012 که الگوریتم Venice معرفی شود، زمانی که یک جستجوی محلی در گوگل می‌کردید، فقط یک کادر در سمت راست با عنوان Google Places به شما نمایش داده می‌شد. ولی با توجه به اینکه جستجوی محلی کاربران روز به روز در حال افزایش بود، گوگل تصمیم گرفت که نتایج محلی را بهبود ببخشد و به همین دلیل نیز الگوریتم ونیز را معرفی کرد.

گوگل در سال 2012، محتوای زیر را در رابطه با الگوریتم Venice در بلاگ خود منتشر کرد:

نتایج محلی بهبود یافته است. ما یک سیستم جدید راه اندازی کردیم تا نتایج را از شهر کاربر با اطمینان بیشتری پیدا کنیم. اکنون ما بهتر می‌توانیم تشخیص دهیم که چه زمانی درخواست‌ها و اسناد برای کاربر محلی هستند.

بلاگ گوگل

تاثیر الگوریتم ونیز

الگوریتم ونیز (Venice) تاثیرات چشمگیری بر روی نتایج جستجو داشت. در گذشته اگر عبارتی مانند “سوپر مارکت” یا “رستوران” را در گوگل جستجو می‌کردید، نتایجی را مشاهده می‌کردید که در آن‌ها از این کلمات کلیدی استفاده شده است؛ برای مثال یک سایت مقاله‌ای با کلمه کلیدی سوپر مارکت یا رستوران می‌نوشت و به همین راحتی در نتایج برتر گوگل قرار می‌گرفت.

ولی اگر امروزه عبارتی مانند سوپر مارکت یا رستوران را جستجو کنید، نتایج محلی را مشاهده خواهید کرد؛ نتایجی که بر اساس موقعیت مکانی کاربران نمایش داده می‌شود. در واقع این همان کاری است که الگوریتم ونیز انجام می‌دهد؛ یعنی نمایش نتایج جستجوی محلی با توجه به جستجو و موقعیت مکانی کاربران. 🙂

هدف الگوریتم Venice

همان‌طور که اشاره کردیم، هدف گوگل از ارائه الگوریتم ونیز این بود که نتایج جستجوی محلی را بهبود ببخشد و تا حد بسیار زیادی هم در این زمینه موفق بود. البته الگوریتم‌های دیگری مانند الگوریتم کبوتر به کمک ونیز آمدند و باعث شدند که نتایج محلی، روز به روز به کیفیت بهتری به کاربران نمایش داده شود.

الگوریتم ونیز به کسب‌وکارهای کوچک نیز کمک بسیار بزرگی کرد؛ برای مثال کسب‌وکارهای محلی و کوچک که بودجه‌های زیادی برای سئو کردن سایت خود نمی‌توانستند اختصاص دهند، با کمک این الگوریتم توانستند در نتایج جستجوی محلی، به خوبی خودشان را نشان دهند.

اسپم‌های ونیز و سواستفاده سئوکارها

با گذشت زمان، سئوکارها به خوبی متوجه شدند که الگوریتم ونیز تاثیرات فوق‌العاده‌ای بر نتایج جستجوی محلی گذاشته است و به همین دلیل تصمیم گرفتند از این موضوع سواستفاده کنند. یعنی صفحاتی در سایت ایجاد می‌کردند و نام شهرهای مختلف را می‌نوشتند تا اینگونه بتوانند رتبه‌های بهتری در نتایج جستجو کسب کنند.

برای مثال فرض کنید که شما خدمات طراحی سایت ارائه می‌دهید و از عنوان‌هایی مانند “طراحی سایت در یزد”، “طراحی سایت در شیراز”، “طراحی سایت در تهران” و …. استفاده می‌کنید تا بتوانید با جستجوی همچین عبارت‌هایی، رتبه‌های خوبی در نتایج جستجو کسب کنید.

البته اگر یک کسب‌وکار محلی دارید، نیازی نیست که نگران این موضوع باشید. چرا که گوگل روز به روز در حال آپدیت کردن الگوریتم‌ها می‌باشد و سعی می‌کند که با اسپم‌ها مقابله کند و نتایج واقعی‌تری را به کاربران نشان دهد.

گوگل چگونه متوجه موقعیت مکانی می‌شود؟

گوگل با توجه به آدرس IP و GPS می‌تواند متوجه موقعیت مکانی کاربران شود. همچنین در بسیاری از موارد، کاربران نام شهر مورد نظر خود را جستجو می‌کنند که این مورد نیز می‌تواند به گوگل کمک کند تا موقعیت مکانی کاربر را متوجه شود. برای مثال اگر شما عبارت “رستوران‌های اصفهان” را جستجو کنید، گوگل اینگونه فکر می‌کند که در شهر اصفهان هستید و یا هدف شما از جستجو، پیدا کردن یک رستوران در شهر اصفهان است؛ به همین دلیل تمام مواردی را که به شما نمایش می‌دهد، رستوران‌هایی در شهر اصفهان هستند.

بهینه‌سازی سایت برای الگوریتم ونیز

برای این مورد پیشنهاد می‌کنیم که آدرس محل کسب‌وکار خود را در سایت قرار دهید. برای مثال می‌توانید در صفحه ارتباط با ما، آدرس محل کسب‌وکار خود را وارد کنید و حتما نام استان و شهر را نیز بنویسید؛ انجام این کار بسیار مفید است. علاوه‌بر قرار دادن آدرس محل کسب‌وکار در سایت، می‌توانید سایت خود را در گوگل مپ و گوگل بیزنس ثبت کنید؛ انجام این کار نیز تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد.

در مرحله آخر نیز پیشنهاد می‌کنیم که یک صفحه از سایت را با کلمه کلیدی شهر خودتان سئو کنید. برای مثال فرض کنید که کسب‌وکار محلی شما در شهر مشهد است و خدمات سئو سایت ارائه می‌دهید؛ خیلی راحت می‌توانید صفحه‌ای با کلمه کلیدی “خدمات سئو در مشهد” ایجاد کنید و اینگونه به گوگل نشان دهید که شما واقعا در شهر مشهد هستید و خدمات سئو سایت ارائه می‌دهید.

ممکن است مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا