بهینه سازی سایت

هدینگ (Heading) چیست | اهمیت تیتر در محتوا

هدینگ یا Heading نقش بسیار مهمی در محتوای سایت دارد و حتما باید از آن‌ها استفاده کنید. در واقع استفاده از هدینگ، درک مطالب را برای کاربران ساده‌تر می‌کند. اگر شما در مقاله‌های سایت خود از تگ هدینگ (Heading) استفاده نکنید، دقیقا مثل این می‌ماند که یک کتاب بدون فهرست و عنوان‌بندی خریداری کرده باشید و بخواهید آن را مطالعه کنید.

حالا تا پایان این مقاله از وبلاگ ابزار وردپرس همراه ما باشید تا اطلاعات کاملی در رابطه با Heading کسب کنید و به سوال “هدینگ چیست” پاسخ کاملی دهیم. 😉

چرا باید از هدینگ استفاده کنیم

به صورت کلی، سه دلیل اصلی وجود دارد که شما باید از هدینگ استفاده کنید. در قسمت زیر به این سه مورد اشاره کرده‌ایم؛ اما در ادامه این مقاله همراه ما باشید که هر مورد را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم.

  • مشخص کردن ساختار محتوا
  • دسترسی راحت کاربران
  • بهبود سئو (SEO)

مشخص کردن ساختار محتوا

هدینگ (Heading) مثل یک راهنما عمل می‌کند. خیلی ساده و شفاف با استفاده از هدینگ می‌توان مشخص کرد که هر قسمت از مقاله در چه موردی است. طبق بررسی‌های انجام شده، بسیاری از کاربران ابتدا تیترهای یک مقاله را مطالعه می‌کنند. اینگونه خیلی راحت متوجه می‌شوند به چه مطالبی در مقاله اشاره شده است. سپس اگر مطالب برای کاربر مفید بود، شروع به خواندن محتوا می‌کند.

موضوع مهم‌تر اینکه باید از تیترهای ساده و روان استفاده کنید. متاسفانه بسیاری از تولید کنندگان محتوا از متن‌های عجیب و غریب برای ترغیب کاربران استفاده می‌کنند. در صورتی که متن‌های هدینگ (Heading) باید بسیار ساده و واضح باشد. اینگونه کاربران خیلی راحت متوجه منظور شما می‌شوند و شروع به خواندن محتوا می‌کنند.

مشخص کردن ساختار محتوا
مشخص کردن ساختار محتوا

مورد دیگری که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، طول پاراگراف و طول هدینگ (Heading) است. اگر می‌‎خواهید خیلی حرفه‌ای کار کنید، نباید محتوای تیترهای شما بیشتر از 2 الی 3 پاراگراف شوند (حدودا 200 کلمه). همچنین پاراگراف‌های شما باید حدود 50 الی 100 کلمه باشد (تقریبا 4 خط). با در نظر گرفتن همین ساختار ساده برای محتوا، می‌توانید کاربران را به آسانی ترغیب به خواندن مقاله کنید.

دسترسی راحت کاربران

هدینگ (Heading) دسترسی کاربران را بسیار ساده‌تر می‌کند. اکثر کاربران تمایل زیادی به خواندن مقاله‌های طولانی ندارند. به همین دلیل ابتدا نگاهی به تیترهای محتوا می‌اندازند و سپس تصمیم می‌گیرند که کدام قسمت برایشان مفیدتر است. سپس شروع به مطالعه همان قسمت می‌کنند. در نتیجه اگر تجربه کاربری برای شما اهمیت دارد، باید به تیترها توجه ویژه‌ای داشته باشید.

بهبود سئو (SEO)

هدینگ (Heading) یا همان تیتر محتوا، تاثیر مستقیمی بر سئو (SEO) سایت ندارد. اما به طور کلی اگر شما از تیترهای جذاب و مناسب در طول محتوا استفاده کنید، کاربران برای خواندن مقاله بیشتر ترغیب می‌شوند. البته عکس همین موضوع نیز وجود دارد. در صورتی که از هدینگ (Heading) استفاده نکنید، باعث می‎‌شود کاربران تمایل زیادی به مطالعه مقاله نداشته باشند و سایت را ترک کنند.

بهبود سئو با استفاده از هدینگ مناسب
بهبود سئو با استفاده از هدینگ مناسب

بنابراین استفاده از تیتر (Heading) می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر نرخ پرش (Bounce rate) داشته باشد. یعنی اگر از هدینگ جذاب و مناسب استفاده کنید، نرخ پرش شما کاهش پیدا می‌کند و این یک امتیاز مثبت برای سئو سایت به همراه دارد. همچنین اگر از هدینگ (Heading) استفاده نکنید و یا تیترهای شما مناسب نباشند، باعث می‌شود نرخ پرش سایت افزایش یابد. همین موضوع یک امتیاز منفی برای سئو سایت به همراه خواهد داشت.

چگونه از هدینگ استفاده کنیم

هنگام نوشتن یک مقاله در سیستم مدیریت محتوا وردپرس، 6 حالت مختلف (H1 تا H6) برای تیتر زدن وجود دارد. در واقع هرگاه درمورد هدینگ (Heading) یا تیتر محتوا صحبت می‌شود، منظور همان حالت‌های H1 تا H6 است. حالا در ادامه مقاله قصد داریم درمورد نحوه استفاده از هدینگ H1 تا H6 به صورت کامل توضیح دهیم.

استفاده صحیح از هدینگ H1 تا H6

در هر مقاله، یا بهتر است بگوییم در هر صفحه از سایت، شما فقط باید یکبار از هدینگ H1 استفاده کنید. در واقع H1 عنوان اصلی مقاله یا صفحه سایت می‌باشد. برای درک بهتر این موضوع، فکر کنید که در حال نگارش یک کتاب هستید؛ عنوان اصلی کتاب شما همان هدینگ H1 است. مابقی حالت‌های تیتر H2 تا H6 نیز باید در محتوای مقاله استفاده کنید. برای مثال کتاب‌ها، فصل‌های مختلفی دارند. این فصل‌ها همان حالت H2 هستند. اگر فصل‌های این کتاب به بخش‌های دیگری هم تقسیم شوند، هدینگ‌ آن‌ها H3 می‌شود.

استفاده صحیح از هدینگ H1 تا H6
استفاده صحیح از هدینگ H1 تا H6

بنابراین شما هم باید با توجه به ساختار محتوای خود از هدینگ H1 تا H6 استفاده کنید. عنوان اصلی مقاله شما هدینگ H1 است. تیترهای مقاله نیز هدینگ H2 هستند. حالا اگر تیترهای مقاله شما به قسمت‌های جزئی‌تری تقسیم می‌شوند، باید از هدینگ H3 استفاده کنید. البته به ندرت پیش می‌آید که شما بخواهید از هدینگ‌های H4 و H5 و H6 استفاده کنید. مگر اینکه مقاله‌ای مفصل و تخصصی بخواهید بنویسید.

حالا برای درک بهتر مطلب، به این مثال توجه کنید. شما یک سایت برای فروش موبایل‌های هوشمند راه‌اندازی کرده‌اید. باید مثل فهرست زیر، از هدینگ مختلف استفاده کنید.

  • بهترین موبایل در سال 1400 (عنوان اصلی مقاله – H1)
    • بهترین موبایل برند اپل (H2)
      • آیفون 12 پرو مکس (H3)
    • بهترین موبایل برند سامسونگ (H2)
      • نوت 20 اولترا (H3)

استفاده از کلمه کلیدی در هدینگ

اگر می‌خواهید روی سئو کار کنید، بهتر است کلمه کلیدی مورد نظر را در هدینگ استفاده کنید. اینگونه باعث می‌شود روی کلمه کلیدی مورد نظر هم بیشتر تاکید کنید و انجام این کار یک امتیاز مثبت برای سئو به همراه خواهد داشت. به شما پیشنهاد می‌کنیم برای سئو کردن مقالات سایت و نوشتن یک مقاله سئو شده، ویدئو “آموزش نوشتن یک محتوای سئو شده” را در سایت ابزار وردپرس مشاهده کنید.

سخن پایانی

امیدواریم این مقاله آموزشی برای شما عزیزان و همراهان همیشگی سایت ابزار وردپرس مفید بوده باشد و پاسخ سوال “هدینگ چیست” را دریافت کرده باشید. اگر سوالی یا مشکلی در رابطه با هدینگ (Heading) دارید، کافی است در قسمت دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به شما پاسخ دهیم.

همچنین اگر تمایل دارید روی سئو سایت کار کنید و در این زمینه تبدیل به یک متخصص شوید، پیشنهاد می‌کنیم دوره کاملا رایگان “آموزش سئو SEO” را مشاهده کنید. 😉

ممکن است مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا