بهینه سازی سایت

الگوریتم رنک برین (RankBrain) | هوش مصنوعی گوگل

گوگل الگوریتم‌های متعددی را برای جستجو و بررسی سوالات کاربران ایجاد کرده است، هر الگوریتم ضعف‌ها و کاستی‌هایی داشته و از این جهت گوگل همواره به دنبال اصلاح عملکرد الگوریتم‌هایش می‌باشد. الگوریتم رنک برین (RankBrain) در واقع یکی از نمونه‌های اصلاح شده الگوریتم‌های قدیمی‌تر پاندا و پنگوئن می‌باشد و می‌توان از آن به عنوان الگوریتم کمکی برای مرغ مگس خوار نام برد. در این مقاله ما قصد داریم تا شما را با این الگوریتم و نحوه عملکرد آن آشنا کنیم.

الگوریتم رنک برین (RankBrain)

الگوریتم رنک برین یک برنامه هوش مصنوعی (AI) است که در سال 2015 توسط گوگل ایجاد شده و برای تحلیل و پردازش سوالات کاربران در موتور جستجو گوگل مورد استفاده قرار می‌گیرد. الگوریتم رنک برین زبان نوشتاری را به علائم ریاضی با نام بردار و قابل فهم برای رایانه‌ها تبدیل می‌کند. اگر کلمه‌ای برای این الگوریتم نا آشنا باشد، سعی می‌کند با حدس زدن کلمات مشابه سوالات کاربران در گوگل را بررسی نماید.

همانطور که پیش‌تر در مقاله الگوریتم مرغ مگس خوار اشاره شد، الگوریتم‌های سابق برای یافتن بهترین نتیجه و پاسخ به سوالات کاربران، بر روی کلمات کلیدی موجود در صفحات وبسایت‌ها تمرکز داشتند و این امر باعث می‌شد تا صاحبان سایت‌ها از روش‌های غیرقانونی و غیر حرفه‌ای در جذب الگوریتم‌های گوگل استفاده کنند. افراد با تکرار غیرمنطقی کلمات کلیدی در بخش‌های مختلف محتوا موجود در یک صفحه وب، سعی در جلب توجه الگورتیم‌هایی همچون پاندا و پنگوئن داشتند. نتایج حاصله باعث نارضایتی کاربران و بازدیدکنندگان موتور جستجو گوگل می‌شد و در نتیجه الگوریتم‌های جدید در جهت بهبود وضعیت گوگل معرفی شدند.

ممکن است تصور کنید که الگوریتم Rank Brain مشابه الگوریتم مرغ مگس خوار عمل می‌کند، اما لازم است به این نکته توجه داشته باشید که رنک برین، عملکردی ثابت و همیشگی ندارد و به صورت منظم در حال تغییر و یادگیری می‌باشد. این الگوریتم با تشخیص الگوهای جدید بر روی مفاهیم موجود در صفحات وب تمرکز می‌کند و در نتیجه نتایجی که بیشترین شباهت را با کلمات جستجو شده دارند را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

نحوه عملکرد الگوریتم رنک برین 

الگوریتم رنک برین RankBrain نسبت به سایر الگوریتم‌های گوگل کاملا متفاوت عمل می‌کند. این الگوریتم نتایج را براساس منطقه جغرافیایی، سوابق جستجو و علایق کاربر شناسایی و استخراج می‌کند. به عنوان مثال اگر کاربری عبارت “چند قاشق شکر برای درست کردن قهوه ترک لازم است؟” را جستجو کند، نتایجی که الگوریتم رنک برین RankBrain برای کاربران در کانادا نمایش می‌دهد، با نتایج منتشر شده در آلمان متفاوت است. علت این موضوع تفاوت در واحدهای اندازه‌گیری در کشورهای مختلف می‌باشد و الگوریتم هوشمند رنک برین این موارد را به درستی تشخیص می‌دهد.

وظیفه الگوریتم رنک برین تنها به یافتن پاسخ سوالات کاربران محدود نمی‌شود و این الگوریتم حتی بعد از نمایش نتایج به کاربران، همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. یکی از مهم‌ترین مسائلی که توسط الگوریتم رنک برین تحت نظر و بررسی قرار دارد، رفتار کاربران می‌باشد. الگوریتم رنک برین بعد از نمایش نتایج جستجو، صفحاتی که توسط کاربر بازدید می‌شود، میزان حضور او در هر صفحه و وبسایت را بررسی می‌کند؛ سپس تمامی این اطلاعات را برای بررسی‌های آینده نگهداری می‌کند. میزان رضایت کاربر از نتیجه جستجو و سایت‌هایی که بازدید می‌کند، مواردی هستند به الگوریتم رنک برین کمک می‌کنند تا نحوه عملکردش را برای دفعه‌های بعدی بهبود ببخشد.

تاثیر الگوریتم Rank Brain بر سئو

مدیران سایت معمولا به دنبال پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکار خود و سرمایه‌گذاری بر روی این کلمات کلیدی هستند. آن‌ها با فرض اینکه استفاده نامحدود از کلمات کلیدی در صفحات سایت باعث رشد و پیشرفت برندشان می‌شود، هزینه‌های بالایی را در این راه صرف می‌کنند.

اما مسئله مهم این است که برخی از این کلمات کلیدی برای جستجوگران فضای مجازی ناشناخته است و آن‌ها هیچگاه این کلمات را جستجو نمی‌کنند. پایه و اساس کار الگوریتم‌های جدید گوگل از جلمه رنک برین، بر معنا و مفهوم اطلاعات بنا نهاده شده است. بنابراین برای دریافت امتیاز بالا از الگوریتم Rank Brain نیازی نیست که کلمه کلیدی را در طول مقاله تکرار کنید؛ فقط لازم است که بر روی محتوا و موضوع به خوبی تمرکز کنید.

یکی از موارد مهم دیگر که توسط الگوریتم رنک برین قبل از نمایش نتایج به کاربران مورد توجه قرار می‌گیرد، بهینه بودن وبسایت‌ها می‌باشد. گوگل قبل از نمایش نتایج جستجو، سرعت لود صفحات سایت، ریسپانسیو بودن سایت و مناسب بودن آن برای نمایش در وسایل الکترونیکی مختلف را نیز بررسی می‌کند. بنابراین وقتی یک کاربر از گوشی تلفن همراه خود عبارتی را جستجو می‌کند، سایت‌هایی که محتوای خوبی را ارئه می‌دهند اما در طراحی واکنش‌گرا موفق عمل نکرده‌اند، شانس دیده شدن توسط مخاطب را از دست می‌دهند.

لینک‌سازی‌های اصولی و درست در صفحات سایت و استفاده از کلمات کلیدی مشابه و متنوع، شانس وب‌سایت را در دیده شدن افزایش می‌دهد. به بیانی ساده‌تر بهتر است به‌جای استفاده از عنوان‌های تکراری در بک‌ لینک‌ها از واژه‌های مرتبط استفاده کنید. برای مثال اگر کلمه کلیدی شما “آموزش وردپرس” می‌باشد، باید از سایر کلمه کلیدی‌های مشابه برای لینک سازی استفاده کنید؛ مثل “آموزش طراحی سایت بدون کد نویسی” یا “دوره آموزشی طراحی سایت با وردپرس” و… .

نتیجه‌گیری کلی

با توجه به موارد ذکر شده برای رسیدن به موفقیت و کسب امتیاز بالا توسط الگوریتم‌های گوگل بهتر است محتواهایی به روز و معتبر را با بیانی ساده و روان برای کاربران خود آماده کنید و همچنین با به‌روز نگه داشتن اطلاعات موجود در سایت‌، مخاطبان بیشتری را به بازدید از صفحات وبسایت خود تشویق نمایید. بهینه‌سازی عملکرد سایت و جذاب بودن طراحی صفحات از موارد بسیار مهمی است که مدت زمان حضور بازدیدکنندگان در سایت شما را افزایش می‌دهد.

گوگل همواره به دنبال یافتن راه‌هایی در جهت افزایش رضایت کاربران می‌باشد؛ در عصر تکنولوژی و تجارت آنلاین میزان استفاده از اینترنت و صفحات وب، روز به روز درحال رشد و افزایش است. روزانه بسیاری از کاربران، موضوعات جدیدی را در گوگل جستجو می‌کنند و به دنبال یافتن بهترین پاسخ‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن هستند. الگوریتم رنک برین با بهره بردن از تکنولوژی هوش مصنوعی، جدیدترین سوالاتی که هرگز جستجو نشده‌اند را به بردارهای ریاضی و قابل فهم برای کامپیوتر تبدیل می‌کند و با بررسی رفتار کاربر و جستجوهای قبلی کاربر، بهترین نتایج را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. 

ممکن است مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا