بهینه سازی سایت

بهینه سازی منو سایت برای سئو (SEO) و کاربران

منو سایت (Website Menu) یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر وب‌‎سایت محسوب می‌شود. معمولا صفحه‌های مهم وب‌سایت را در منو قرار می‌دهیم تا کاربران دسترسی سریع‌تر و راحت‌تری داشته باشند. اما با این وجود، بسیاری از طراحان و مدیران سایت، اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله از وبلاگ ابزار وردپرس به صورت کامل و جامع نحوه بهینه‌سازی منو سایت برای سئو (SEO) و کاربران را آموزش دهیم. پس این مقاله آموزشی را از دست ندهید و تا پایان همراه ما باشید. 😉

منو سایت را چگونه طراحی کنیم؟

همان‌طور که گفته شد، منوی سایت یک بخش بسیار مهم و اساسی محسوب می‌شود که باید به صورت ویژه به آن توجه کنید. متاسفانه در حال حاضر باورهای اشتباهی برای طراحی منو سایت وجود دارد. برای مثال اکثر طراحان و مدیران سایت، فکر می‌کنند که تمام صفحات مختلف وب‌سایت را باید در منوی اصلی قرار دهند. اما این باور کاملا اشتباه و نادرست است. چرا که باعث سردرگمی کاربران و بازدیدکنندگان سایت شما می‌شود. در نتیجه اگر منو سایت را به صورت بهینه‌شده و اصولی طراحی نکنید، تاثیر منفی بر تجربه کاربری (UX) می‌گذارد. بنابراین به این فکر نکنید که تمام صفحات سایت را در منوی اصلی قرار دهید.

استفاده از منو در مکان‌های مختلف

در حال حاضر اکثر وب‌سایت‌ها دارای چند منو در مکان‌های مختلف هستند. برای مثال شما می‌توانید در قسمت‌های مختلف از جمله فوتر و بالای هدر، از منوهای جانبی استفاده کنید. با استفاده از منوهای جانبی در قسمت فوتر و بالای هدر، دیگر نیازی نیست که منو اصلی سایت را بیش‌از حد شلوغ کنید. چرا که خیلی ساده و راحت می‌توانید صفحات مختلف را در منوهای جانبی نیز قرار دهید. برای مثال اگر نگاهی به فوتر وب‌سایت ابزار وردپرس بیاندازید، مشاهده خواهید کرد که ما هم برخی از صفحات سایت را در این منو قرار داده‌ایم.

نکات مهم درمورد منو سایت

در قسمت زیر به نکات مهمی اشاره کرده‌ایم که بهتر است هنگام طراحی منوی اصلی سایت به آن‌ها توجه کنید.

  • از برچسب‌ها (Tag) استفاده نکنید. (واقعا استفاده از برچسب‌ها در منوی اصلی چه مزیتی دارد؟)
  • از دسته‌بندی‌ها یا بایگانی‌های تاریخ‌دار به هیچ عنوان استفاده نکنید. (مثلا در منو یک گزینه با عنوان بایگانی مهر ماه قرار ندهید.)
  • از زیر منوها بیش‌از حد استفاده نکنید. (برای مثال از یک منوی کشویی با 20 گزینه استفاده نکنید.)
  • از زیر منوها و منوهای فرعی بیش‌از حد استفاده نکنید. (باعث سردرگمی کاربران می‌شود.)

رعایت تمام نکات گفته شده، می‌تواند باعث شود که یک منوی مناسب برای سایت خود طراحی کنید. در واقع شلوغ کردن منوی اصلی سایت، باعث می‌شود کاربران و بازدیدکنندگان سایت سردرگم شوند و به خوبی نتوانند به قسمت‌های مهم وب‌سایت شما دسترسی داشته باشند. در نتیجه حتما روی منوی سایت خود کار کنید و فقط صفحات مهم را به آن اضافه کنید.

نتیجه‌گیری کلی

به صورت کلی، هیچ قانون و قاعده خاصی برای طراحی و ساخت منو سایت وجود ندارد. بنابراین به دنبال یک الگوی آماده نباشید. در واقع شما باید با توجه به سایت خود، منوی مناسب را طراحی کنید. فقط همیشه سعی کنید هنگام ساخت یک منو، به سوالات زیر پاسخ دهید.

  • بهترین ساختار منو با توجه به موضوع سایت من چگونه است؟
  • چه صفحات مهمی در سایت وجود دارند که باید در منو اضافه کنم؟

به همین راحتی می‌توانید یک منوی فوق‌العاده جذاب و کاربردی برای سایت خود بسازید. فقط فراموش نکنید که شلوغ کردن منو سایت علاوه‌بر اینکه موجب می‌شود کاربران سردرگم شوند، ارزش زیادی از نظر سئو (SEO) نخواهد داشت. 🙂

اگر شما هم نکات مهمی در رابطه با ساخت منو می‌شناسید، در بخش دیدگاه‌ها مطرح کنید.

ممکن است مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا