بهینه سازی سایت

تاثیر لینک سازی داخلی بر سئو (SEO)

لینک سازی داخلی، محتواهای یک سایت را بهم متصل می‌کند و به موتورهای جستجوگر از جمله گوگل کمک می‌کند که درک بهتری از ساختار سایت داشته باشند. در واقع اگر لینک سازی داخلی به صورت صحیح و اصولی انجام شود، یک ساختار سلسله مراتبی ایجاد می‌شود که ارزش هر صفحه را با توجه به میزان لینک‌های داخلی می‌توان مشخص کرد؛ برای مثال هرچه تعداد لینک‌های داخلی یک صفحه بیشتر باشد، نشان دهنده این است که ارزش بیشتری نسبت به سایر صفحات دارد. بنابراین لینک سازی داخلی موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

لینک داخلی چیست؟

هرگاه از یک صفحه در سایت خودتان به صفحه دیگری در سایت خودتان لینک می‌دهید، در واقع لینک داخلی ایجاد کرده‌اید. برای مثال دو صفحه A و B در سایت دارید و حالا از صفحه A به صفحه B لینک می‌دهید؛ با انجام این کار، یک لینک داخلی ایجاد کرده‌اید.

جالب است بدانید که با لینک سازی داخلی، به موتورهای جستجوگر کمک می‌کنید که به صفحات مختلف سایت دسترسی داشته باشند و هرچه تعداد لینک‌های داخلی یک صفحه از سایت بیشتر باشد، نشان دهنده این است که آن صفحه ارزش بیشتری دارد. برای مثال اگر تعداد لینک‌های داخلی صفحه A بیشتر از B باشد، یعنی ارزش صفحه A نسبت به صفحه B بیشتر است و به همین دلیل لینک‌های بیشتری به آن داده‌اید.

جالب است بدانید که لینک داخلی برای کاربران نیز مفید است. برای مثال آموزش ووکامرس را داخل سایت قرار داده‌اید که پیش‌نیاز آن، آشنایی کامل با وردپرس است؛ با لینک کردن صفحه آموزش ووکامرس به صفحه آموزش وردپرس، کاربرانی که آشنایی لازم با وردپرس را ندارند، خیلی راحت می‌توانند به آموزش وردپرس هم دسترسی پیدا کنند.

تفاوت لینک داخلی و لینک خارجی

حالا ممکن است نام “لینک خارجی” نیز شنیده باشید که اکنون قصد داریم تفاوت آن با لینک داخلی را توضیح دهیم. همان‌طور که گفته شد، اگر از یک صفحه داخل سایت خودتان به صفحه دیگری در سایت خودتان لینک دهید، در واقع لینک داخلی ایجاد کرده‌اید. حالا اگر از یک صفحه داخل سایت خودتان به سایت دیگری لینک دهید، در واقع لینک خارجی ایجاد کرده‌اید؛ برای مثال سایت A به سایت B لینک می‌دهد و اینگونه لینک سازی خارجی انجام می‌شود.

اهمیت لینک داخلی برای گوگل

گوگل و سایر موتورهای جستجوگر برای اینکه بتوانند صفحات سایت را ایندکس کنند، لینک‌های داخلی و خارجی هر صفحه از سایت را بررسی می‌کنند. حالا اگر به روش صحیح و اصولی فرایند لینک سازی را انجام ندهید، ممکن است برخی از محتواهای سایت ایندکس نشوند.

البته لینک‌های داخلی و خارجی به گوگل کمک می‌کند که ساختار سایت را درک کنند و ارزش هر صفحه از سایت را متوجه شوند. در واقع هرچه تعداد لینک‌های ورودی یک صفحه از سایت بیشتر باشد، نشان دهنده این است که آن صفحه از ارزش بیشتری برخوردار است.

2 نکته مهم در لینک سازی

تاکنون اطلاعات بسیار خوبی درباره لینک داخلی و تفاوت آن با لینک خارجی کسب کردید؛ همچنین متوجه شدید که اهمیت لینک داخلی برای گوگل چقدر است. حالا نوبت به آن رسیده است که با 2 نکته مهم در لینک سازی داخلی آشنا شوید

رابطه بین صفحات

گوگل بسیار هوشمند است و به خوبی متوجه می‌شود که هر صفحه از سایت درمورد چه موضوعی است. حتی به خوبی متوجه می‌شود که حوزه فعالیت یک سایت، چه چیزی است. بنابراین از صفحات و سایت‌های نامرتبط لینک نگیرید؛ چرا که انجام این کار، هیچ سودی برای شما نخواهد داشت و حتی ممکن است که گوگل امتیازهای منفی نیز برای شما در نظر بگیرد.

برای مثال اگر یک سایت فروشگاهی مشابه دیجی کالا دارید، نباید از صفحه محصولات “لوازم خانگی” به صفحه محصولات “پوشاک بچگانه” لینک دهید؛ چرا که هیچ ارتباطی باهم ندارند.

ارزش لینک

علاوه‌بر اینکه گوگل می‌تواند رابطه بین صفحات را شناسایی کند، این قابلیت را دارد که ارزش هر لینک را شناسایی کند. یعنی ارزشی که لینک‌های صفحه اصلی دارند، مشابه با لینک‌های صفحه محصولات نیست. همچنین اگر یک صفحه از سایت در رتبه‌های برتر جستجو قرار گرفته باشد، لینک‌های آن ارزش بسیار بیشتری نسبت به سایر صفحات دارند. بنابراین نمی‌توان ارزش تمام لینک‌ها را مثل هم در نظر گرفت.

تعیین استراتژی برای لینک سازی داخلی

اگر استراتژی مناسبی برای لینک سازی داخلی داشته باشید، به راحتی می‌توانید رتبه‌های بسیار خوبی در نتایج جستجوی گوگل کسب کنید. در واقع اینگونه می‌توانید ارتباط بین صفحات سایت و ارزش هر صفحه از سایت را به گوگل نشان دهید. فقط این موضوع را در نظر بگیرید که باید استراتژی‌های سئو را پس از مدتی مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز آن‌ها را تغییر دهید تا نتایج بهتری بدست آورید.

5 نکته برای لینک سازی داخلی و تاثیر بهتر در سئو

تاکنون اطلاعات بسیار خوبی درباره لینک سازی داخلی و تاثیر آن بر سئو بدست آوردید؛ حالا قصد داریم به چند نکته مهم درباره لینک سازی داخلی اشاره کنیم که با رعایت کردن این موارد، می‌توانید تاثیرات بهتری بر سئو سایت بگذارید.

توجه به ساختار سایت

ساختار سایت باید مثل یک هرم باشد. یعنی در بالای این هرم، صفحه اصلی سایت قرار بگیرد؛ سپس دسته‌بندی‌ها و زیردسته‌ها قرار بگیرند؛ در نهایت نیز محتواهای اصلی سایت قرار بگیرند. اگر بتوانید همچین ساختاری برای سایت در نطر بگیرید، کمک بسیار بزرگی در لینک سازی داخلی می‌کند. چرا که با داشتن یک هرم، به راحتی متوجه می‌شوید که هر صفحه از سایت چه میزان اهمیت دارد و بر همان اساس لینک سازی را انجام می‌دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ساختار سایت، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله “بهترین ساختار سایت برای سئو (SEO)” را مطالعه کنید.

محتواهای مهم را مشخص کنید!

برای اینکه لینک سازی موثرتری داشته باشید، باید محتواهای مهم را مشخص کنید. منظور از محتواهای مهم، همان محتوای سنگ بنا (Cornerstone Content) می‌باشد. حالا شاید سوال کنید که تعیین کردن محتواهای مهم یا سنگ بنا چه سودی دارد؟ جواب سوال واضح است! قطعا زمانی که صفحات مهم سایت را مشخص می‌کنید، لینک‌های بیشتری به آن صفحات می‌دهید و اینگونه به گوگل نشان می‌دهید که چه محتواهایی ارزش بیشتری دارند.

استفاده از لینک‌های متنی

جالب است بدانید که ارزش لینک‌های متنی نسبت به سایر لینک‌ها بسیار بیشتر است. برای مثال اگر یک عبارت را لینک کنید، بهتر از این است که یک تصویر را لینک کنید. همچنین با استفاده از لینک‌های متنی می‌توانید صفحات مشابه را به گوگل و کاربران نشان دهید.

برای مثال یک مقاله درباره “تفاوت ریدایرکت 301 و تگ کنونیکال” نوشته‌اید، حالا بهتر است در این مقاله به صفحات “ریدایرکت چیست” و “تگ کنونیکال چیست” لینک دهید؛ اینگونه گوگل و کاربران سایت متوجه می‌شوند که ارتباطی میان این 3 صفحه وجود دارد و باهم مرتبط هستند.

لینک سازی در صفحات سلسله مراتبی

اگر مقالات مشابه و سلسله مراتبی دارید، باید لینک سازی داخلی را به خوبی انجام دهید. برای مثال فرض کنید که سایتی در زمینه سئو راه‌اندازی کرده‌اید و چند مقاله درباره الگوریتم‌های گوگل نوشته‌اید که همه آن‌ها باهم در ارتباط هستند؛ در چنین مواقعی باید همه صفحات را بهم لینک دهید تا کاربران و موتورهای جستجوگر متوجه شوند.

اضافه کردن بخش مقالات مرتبط

یکی از روش‌های جالب و تاثیرگذار که می‌تواند در لینک سازی داخلی کمک کند، اضافه کردن بخش “مقالات مرتبط” است. معمولا این بخش در اواسط یا انتهای محتوای مقالات قرار می‌گیرد. همچنین اگر دقت کرده باشید، اکثر سایت‌های فروشگاهی بخشی به نام “محصولات مرتبط” در انتهای صفحه محصولات دارند.

برخی از قالب‌های وردپرس چنین قابلیتی را دارند؛ ولی اگر از قالبی استفاده می‌کنید که همچین قابلیتی را ندارد، به راحتی می‌توانید از افزونه Inline Related Posts Pro کمک بگیرید.

کلام آخر

امیدواریم با این مقاله آموزشی از بلاگ سایت ابزار وردپرس توانسته باشید اطلاعات خوبی درباره تاثیر لینک سازی داخلی بر سئو کسب کنید. اگر سوالی یا مشکلی در این زمینه دارید، در بخش دیدگاه‌ها آن را مطرح کنید تا کارشناسان و متخصصان ما به شما کمک کنند.

ممکن است مفید باشد

‫3 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا