بهینه سازی سایت

توازن یا برابری سایت در نسخه موبایل و دسکتاپ

ممکن است تاکنون عبارت “برابری سایت در نسخه موبایل و دسکتاپ” یا “توازن سایت در نسخه موبایل و دسکتاپ” را شنیده باشید. البته بسیاری از افراد هم از عبارت‌های “برابری سایت در سئو” یا “توازن سایت در سئو” استفاده می‌کنند. اما دقیقا منظور از این عبارت‌ها چیست و چه اهمیتی دارد؟ آیا باید به این موضوع توجه کنیم و در سئو (SEO) سایت تاثیرگذار است؟ در این مقاله آموزشی از وبلاگ سایت ابزار وردپرس همراه ما باشید تا به صورت کامل به این سوالات پاسخ دهیم. 😉

منظور از توازن یا برابری سایت در سئو چیست؟

در واقع منظور از عبارت “توازن یا برابری سایت در موبایل و دسکتاپ” این است که سایت شما در نسخه موبایل و دسکتاپ، یک محتوا را به کاربران نشان دهد. اگر دقت کرده باشید برخی از وب‌سایت‌ها، زمانی که با موبایل و دسکتاپ وارد آن‌ها می‌شوید، به صورت کلی متفاوت هستند.

یعنی ممکن است یک بخش از سایت را در دسکتاپ مشاهده کنید، اما همان را در نسخه موبایل مشاهده نکنید. با توجه به اینکه گوگل نسخه دسکتاپ و موبایل را بررسی می‌کند، بهتر است که شما سایت را در تمام دستگاه‌ها به یک شکل نمایش دهید.

قبلا استفاده از این تکنیک بسیار متداول بود و سایت‌های زیادی نسخه دسکتاپ و موبایل متفاوتی را طراحی می‌کردند؛ اما در حال حاضر با توجه به تغییرات الگوریتم‌های گوگل، انجام این کار یک اشتباه بسیار بزرگ محسوب می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید سایت شما سئو (SEO) خوبی داشته باشد، به این نکته دقت کنید و حتما بررسی کنید که نسخه موبایل و دسکتاپ سایت، از توازن خوبی برخوردار هستند.

آمارها درباره توازن سایت در موبایل و دسکتاپ چه می‌گویند؟

یکی از متخصصین برتر بازاریابی دیجیتال به نام مایک کینگ، اطلاعات بسیار جالبی درباره توازن سایت در نسخه موبایل و دسکتاپ منتشر کرده است. در واقع طبق گزارشات و آمارهای منتشر شده از سمت مایک کینگ، بسیاری از سایت‌ها به موضوع توازن و برابری در نسخه موبایل و دسکتاپ توجه نمی‌کنند که این موضوع به شدت خطرناک است.

اکثر کاربران، بخشی از محتوا را در نسخه تلفن همراه نمایش نمی‌دهند و به کلی حذف می‌کنند. تحقیقات مایک کینگ نشان می‌دهند که فقط حدود 16 درصد از وب‌سایت‌ها در نسخه موبایل و دسکتاپ باهم برابری می‌کنند. این آمار واقعا نگران کننده هست و تمام سایت‌ها برای بهبود وضعیت سئو (SEO)، باید موضوع توازن سایت در موبایل و دسکتاپ را جدی بگیرند.

فراموش نکنید که محتوا پادشاه است!

اگر سخن بیل گیتس را شنیده باشید، تاکید می‌کند که محتوا پادشاه است. واقعا همینطور می‌باشد؛ چرا فکر می‌کنید که باید محتوا را از چشم کاربران پنهان کنید؟ در واقع زمانی که کاربران وارد وب‌سایت شما می‌شوند، ممکن است از دستگاه‌های مختلف مثل موبایل، لپ‌تاپ و یا حتی تبلت استفاده کنند؛ اما این موضوع اصلا مهم نیست و شما باید محتوا را به صورت کامل نمایش دهید.

این موضوع خیلی مهم است که تمام محتواهای دسکتاپ، در موبایل و تبلت نیز قابل مشاهده باشد. حالا این محتوا می‌تواند تصویر، ویدئو و یا حتی متن باشد. علاوه‌بر اینکه گوگل و سایر موتورهای جستجوگر روی موضوع توازن در موبایل و دسکتاپ حساس هستند، کاربران هم اهمیت ویژه‌ای به این موضوع می‌دهند.

فرض کنید که یک کاربر با دسکتاپ وارد سایت شما شده باشد و پس از مدتی هم به دلایل مختلف، از تلفن همراه استفاده کند. اگر متوجه شود که محتوای سایت شما در نسخه موبایل و دسکتاپ متفاوت است، قطعا نسبت به سایت شما بی‌اعتماد می‌شود و ممکن است هیچوقت وارد سایت شما نشود. بنابراین بهتر است تمام محتویات سایت را در نسخه موبایل و دسکتاپ به صورت کامل نمایش دهید.

سایت باید در تمام دستگاه‌ها یکسان باشد

شما باید سایت خود را در دستگاه‌های مختلف بررسی کنید. باید مطمئن شوید که تمام محتواهای سایت شما در نسخه موبایل و دسکتاپ یکسان هستند. متاسفانه سایت‌های بسیار زیادی وجود دارند که روی نسخه دسکتاپ به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند، اما در نسخه موبایل ضعف‌های بسیار زیادی دارند.

شاید بگویید که کاربران زیادی از سمت موبایل ندارید و به همین دلیل نمی‌خواهید زمان زیادی روی موضوع توازن سایت در نسخه موبایل و دسکتاپ بگذارید. اما باید این موضوع را در نظر بگیرید که توازن سایت، تاثیر زیادی بر سئو می‌گذارد؛ در نتیجه بهتر است توجه ویژه‌ای نسبت به آن داشته باشید.

در واقع هرچه زمان بیشتری رو این موضوع بگذارید، در زمینه سئو و تجربه رابط کاربری (UX) پیشرفت بیشتری خواهید کرد. سعی کنید علاوه‌بر حفظ توازن سایت در نسخه موبایل و دسکتاپ، به موضوعات دیگر هم توجه کنید. برای مثال روی موضوع کیفیت محتوا، طراحی UI و UX و… هم بیشتر کار کنید.

لینک‌های داخلی را بررسی کنید

معمولا یکی از بدترین اتفاقاتی که رخ می‌دهد، این است که هنگام حذف کردن محتواها از تلفن همراه، لینک‌های داخلی نیز از بین می‌روند و در تلفن همراه نمایش داده نمی‌شوند. این موضوع واقعا تاثیر بسیار بدی بر سئو سایت می‌گذارد. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم که حتما به این مورد هم توجه کنید. حداقل اگر به توازن سایت در موبایل و دسکتاپ توجه نمی‌کنید، به لینک‌های داخلی که ممکن است کم یا زیاد شوند دقت کنید تا تاثیرات منفی بیشتری بر سئو وارد نشود.

واکنشگرا بودن سایت اهمیت زیادی دارد

آخرین نکته‌ای که می‌خواهیم به آن اشاره کنیم، بحث واکنشگرایی یا ریسپانسیو بودن وب‌سایت است. به صورت کلی اگر بتوانید به عنوان طراح یا مدیر سایت روی این موضوع هم کار کنید، به شکل معجزه‌آسایی تاثیر آن را بر سئو مشاهده خواهید کرد. اگر اطلاعات زیادی در این زمینه ندارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم ویدئو آموزش طراحی ریسپانسیو یا واکنشگرا با ویژوال کامپوسر را مشاهده کنید.

کلام آخر

در پایان امیدواریم که اطلاعات مفیدی درباره موضوع “توازن یا برابری سایت در نسخه موبایل و دسکتاپ” در اختیار شما کاربران عزیز و گرامی قرار داده باشیم. اگر سوالی یا مشکلی در این زمینه داشتید، می‌توانید در قسمت دیدگاه‌ها ارسال کنید تا کارشناسان و متخصصین ما در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند. 😉

فقط فراموش نکنید که برای بهبود سئو (SEO) و تجربه کاربری (UX) سایت، باید به صورت ویژه برای موضوع “توازن یا برابری سایت در نسخه موبایل و دسکتاپ” وقت بگذارید و روی آن کار کنید. 🙂

ممکن است مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا