بهینه سازی سایت

انتخاب بهترین ساختار URL یا پیوند یکتا برای سئو (SEO)

یکی از عوامل تاثیرگذار بر سئو (SEO) سایت، ساختار پیوند یکتا یا URL است. بسیاری از مدیران وب‌سایت‌ها نمی‌دانند که از چه ساختاری برای پیوندهای یکتا استفاده کنند. اگر هم از سئوکاران مختلف سوال بپرسید، هرکس با توجه به تجربه‌های خودش، یک ساختار متفاوت را پیشنهاد می‌کند. به همین دلیل ممکن است دچار سردرگمی شوید و نتوانید یک URL مناسب برای صفحات سایت خود انتخاب کنید.

البته ناگفته نماند که ساختار پیوند یکتا یا URL در سایت‌های مختلف، فرق دارد. برای مثال نمی‌توان گفت که برای تمام سایت‌ها، یک پیوند یکتای مناسب وجود دارد که همگی باید از آن استفاده کنند. اما به صورت کلی، برخی نکات و موارد خاص وجود دارند که اگر با آن‌ها آشنا باشید، به راحتی می‌توانید “بهترین ساختار برای پیوند یکتا یا URL سایت” انتخاب کنید. حالا اگر شما هم نمی‌دانید که از چه ساختاری برای URL یا پیوندهای یکتا استفاده کنید، این مقاله آموزشی از وبلاگ سایت ابزار وردپرس را از دست ندهید. 😉

نکات مهم در پیوند یکتا (URL)

همان‌طور که گفته شد، نمی‌توان یک ساختار URL را برای همه سایت‌ها مشخص کرد. بهتر است با توجه به سایتی که راه‌اندازی می‌کنید، URL مناسب را نیز انتخاب نمایید. حالا قصد داریم به نکات مهمی اشاره کنیم که هنگام انتخاب URL باید توجه ویژه‌ای نسبت به آن‌ها داشته باشید. اینگونه می‌توانید پیوند یکتا را به صورت حرفه‌ای استفاده کنید.

کلمات اضافی در URL استفاده نکنید

اگر بخواهید از کلمات اضافی در پیوند یکتا استفاده کنید، طول آن بسیار زیاد می‌شود. به همین دلیل اصلا جالب نیست که شما از کلمات اضافی در URL استفاده کنید. در واقع بهتر است کلماتی مثل “از”، “در”، “به” و… را حذف کنید. همچنین نیازی نیست که از فعل‌های مختلف مثل “است”، “بود”، “کنید” و… در URL استفاده کنید.

پیوند یکتا باید معنی و مفهوم داشته باشد

فراموش نکنید که پس از حذف کردن کلمات اضافی، پیوند یکتا باید معنای خود را حفظ کند. متاسفانه بسیاری از کاربران، فقط به فکر کوتاه بودن URL هستند و هیچ توجهی به معنا و مفهوم آن ندارند. اگر نسبت به معنا و مفهوم آدرس URL بی‌توجه باشید، تاثیر بسیار بدی بر سئو سایت خواهد گذاشت.

بین کلمات از خط تیره استفاده کنید

بدون شک اگر بخواهید تمام کلمات را به یکدیگر بچسبانید، خوانایی آن بسیار سخت و دشوار می‌شود. بنابراین برای اینکه خوانایی پیوند یکتا راحت و آسان باشد، باید بین کلمات از خط تیره (-) استفاده کنید. این موضوع هم یکی دیگر از نکاتی می‌باشد که بسیاری از مدیران سایت، اهمیتی برای آن قائل نیستند.

طول URL مهم نیست

تاکنون هیچ منبع مکتوبی به طول URL اشاره نکرده است. اما متاسفانه اکثر کاربران، توجه ویژه‌ای به طول پیوند یکتا می‌کنند؛ در صورتی که این مسئله اصلا مهم نیست. واقعا برای گوگل و سایر موتورهای جستجوگر اهمیتی ندارد که طول URL شما چند کلمه است. موضوع مهم، معنا و مفهوم پیوند یکتا است که باید با محتوای صفحه مرتبط باشد.

پیوند یکتا در سایت‌های مختلف

در حال حاضر با نکات مهم در انتخاب URL آشنا شدید. حالا قصد داریم به سراغ سایت‌های شرکتی، فروشگاهی، خبری مجله‌ای برویم و نحوه صحیح انتخاب URL در این سایت‌ها را یاد بگیریم.

انتخاب بهترین نوع URL برای سایت‌های شرکتی

اگر یک سایت شرکتی راه‌اندازی کرده‌اید که اطلاعات مربوط به شرکت و خدمات خود را در اختیار کاربران قرار می‌دهید، بهتر است از پیوند یکتا کوتاه و ساده و بامعنا استفاده کنید.

معمولا سایت‌های شرکتی هم نسبت به سایر سایت‌ها (از جمله سایت‌های فروشگاهی و خبری) صفحات زیادی ندارند. به همین دلیل کار شما سخت نخواهد بود. با انجام این کار، حفظ کردن URL صفحات مهم هم برای کاربران راحت‌تر می‌شود و می‌توانند به صورت مستقیم به صفحات سایت شما دسترسی داشته باشند.

برای مثال پیشنهاد می‌کنیم برای صفحه خدمات، از URL مشابه زیر استفاده کنید.

YourDomain.com/Services

انتخاب بهترین نوع پیوند یکتا برای سایت‌های فروشگاهی

در سایت‌های فروشگاهی به دلیل اینکه تعداد محصولات بسیار زیاد است، باید به صورت حرفه‌ای روی دسته‌بندی‌های کار کنید. چرا که این موضوع در قسمت پیوند یکتا هم بسیار مهم است.

در واقع باید آدرس صفحات محصولات را طوری تنظیم کنید که دسته‌بندی‌ها مشخص باشند. اینگونه کاربران با دقت کردن به پیوند یکتا، می‌توانند متوجه شوند که در کدام قسمت سایت قرار گرفته‌اند و در چه دسته‌بندی از محصولات سایت شما هستند. در واقع URL شما مثل یک مسیر راهنما یا Breadcrumbs عمل می‌کند.

به عنوان مثال پیشنهاد می‌کنیم برای صفحه یکی از محصولات، از URL مشابه زیر استفاده کنید.

 YourDomain.com/Category/Product

برخی از سیستم‌های مدیریت محتوا مثل مجنتو (Magento) پس از اینکه یک محصول را در سایت منتشر کردید، دو نسخه URL از آن می‌سازد. یکی از پیوندها به همراه دسته‌بندی است، یکی دیگر از پیوندها هم بدون دسته‌بندی می‌باشد. باید در چنین مواقعی از تگ کنونیکال (Canonical) استفاده کنید تا مشکلی برای سایت پیش نیاید و موتورهای جستجوگر بتوانند صفحه اصلی محصول شما را پیدا کنند.

انتخاب بهترین نوع URL برای سایت‌های خبری مجله‌ای

زمانی که یک سایت خبری مجله‌ای راه‌اندازی می‌کنید، می‌توانید انتخاب‌های مختلفی برای پیوند یکتا داشته باشید. در ادامه سه نوع URL مناسب برای سایت‌های خبری معرفی کرده‌ایم.

عنوان نوشته

اگر سایت خبری کوچکی راه‌اندازی کرده‌اید و یا در یک موضوع خاص فعالیت می‌کنید، بهترین حالت استفاده از عنوان مقاله در URL می‌باشد. با انجام این کار، کاربران به راحتی متوجه می‌شوند که در چه مقاله‌ای از سایت شما قرار دارند. حتی این موضوع از نظر سئو هم بسیار مفید است. البته اگر سایت خبری بزرگی راه‌اندازی کرده‌اید که دارای دسته‌بندی‌های زیادی است، باید از پیوند یکتایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، استفاده کنید.

اگر از عنوان نوشته می‌خواهید استفاده کنید، پیوند یکتا باید به صورت زیر باشد.

YourDomain.com/post-title

عنوان نوشته به همراه دسته‌بندی

در صورتی که سایت شما در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کند و مطالب بسیار زیادی روی سایت خود منتشر می‌کنید، بهتر است عنوان نوشته به همراه دسته‌بندی آن را در URL استفاده کنید. چرا که با انجام این کار، کاربران خیلی راحت می‌توانند متوجه شوند که در کدام قسمت از سایت قرار دارند. حتی این موضوع، تاثیر بسیار خوبی بر سئو سایت می‌گذارد.

برای اینکه از عنوان نوشته به همراه دسته‌بندی استفاده کنید، پیوند یکتا باید به صورت زیر باشد.

 YourDomain.com/Category/post-title 

عنوان نوشته به همراه تاریخ

برخی از سایت‌های خبری، روی تاریخ بسیار حساس هستند. چرا که معمولا محتوایی هم که منتشر می‌کنند، وابسته به تاریخ و زمان است. حتی بسیاری از کاربران، روی تاریخ‌ها و زمان انتشار و به‌رزورسانی اخبار، به شدت حساس هستند.

بنابراین اگر همچین سایتی راه‌اندازی کرده‌اید، نباید مثل حالت‌های قبل، فقط از “عنوان نوشته” یا “عنوان نوشته به همراه دسته‌بندی” استفاده کنید. بلکه شما باید از عنوان نوشته به همراه تاریخ استفاده کنید. با انجام چنین کاری در سایت، کاربران خیلی راحت می‌توانند متوجه شوند که اخبار منتشر شده مربوط به چه زمانی است.

حالا اگر می‌خواهید از عنوان نوشته به همراه تاریخ استفاده کنید، پیوند یکتا باید مشابه زیر باشد.

YourDomain.com/mm/dd/yyyy/post-title

نتیجه‌گیری کلی

انتخاب بهترین پیوند یکتا (URL) برای یک سایت اصلا کار سختی نیست. فقط باید همین نکاتی که در این مقاله اشاره کرده‌ایم توجه کنید. اینگونه یک URL سئو شده و کاربر پسند برای سایت خود انتخاب می‌کنید.

در پایان هم اگر سوالی یا مشکلی در زمینه انتخاب پیوند یکتا دارید، کافی است در بخش دیدگاه‌ها برای ما ارسال کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

ممکن است مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا