بهینه سازی سایت

دامین آتوریتی (Domain Authority) چیست؟

امتیاز اعتبار دامنه (Domain Authority) وب سایت Moz چیست؟

در رابطه با دامین آتوریتی باید بدانید که در حال حاضر حتی بهترین تلاش های سئو on-page برای افزایش رنک در گوگل کافی نیست. امروزه موتور جستجوگر گوگل از بیش از 200 فاکتور مختلف برای رتبه بندی وب سایت ها در صفحه نتایج جستجو (SERP) استفاده می کند. بنابراین، بهینه سازی وب سایت و محتوا برای هر یک از این فاکتور ها تقریباً کاری غیرممکن است.

اما با این حال اگر نمی توانید برای تمامی فاکتور ها، وب سایت خود را بهنیه کنید، باز هم می توانید برای یکی از مهم ترین فاکتور های رتبه بندی موتور جستجوگر گوگل یعنی “دامین آتوریتی” یا “Domain Authority” وب سایت خود را بهینه سازید.

آموزش سئو ویدئویی رایگان را از این لینک مشاهده نمایید.

 

از دیدگاه گوگل، دامین آتوریتی (Domain Authority) معیاری مانند میزان محبوبیت وب سایت شما است. موتور جستجوگر گوگل از اعتبار دامنه شما استفاده می کند تا مطمئن شود که وب سایت شما، قدرت ارائه محتوای با کیفیت در موضوعات مرتبط را دارد.

اگر وب سایت شما دارای محتوای با کیفیت باشد و اعتماد کاربران نسبت به وب سایت شما افزایش یابد، اعتبار دامنه وب سایت‌تان نیز افزایش پیدا می کند؛ در نتیجه، گوگل رتبه بندی بهتری را در صفحه نتایج جستجو به وب سایت شما می دهد. اما اگر این مورد در رابطه با وب سایت شما برعکس باشد و وب سایت شما دارای اعتبار دامنه ضعیفی باشد، مطمئناً گوگل به این مسئله توجه خواهد کرد و وب سایت شما را در رتبه بندی های ضعیف تری قرار می دهد.

قبل از آنکه مستقیماً به مسئله اینکه “دامین آتوریتی” چگونه بر رتبه بندی وب سایت تاثیر خواهد گذاشت و چگونه می توان اعتبار دامنه را افزایش داد بپردازیم، بیاید به یک سوال ساده جواب دهیم.

دامین آتوریتی (اعتبار دامنه) چیست؟

معیار دامین آتوریتی (Domain authority) توسط شرکت نرم افزاری سئو Moz توسعه یافت. این معیار درواقع یک امتیاز رتبه بندی موتور جستجوگر است که قدرت یک وب سایت را برای رتبه بندی در صفحات نتایج جستجو (SERPs) پیش بینی می کند. امتیاز Domain Authority از 1 تا 100 می باشد و هرچه امتیاز این معیار بالاتر باشد، وب سایت رتبه بندی بهتری را دریافت می کند.

برای محاسبه امتیاز اعتبار دامنه وب سایت، شرکت Moz از بیش از 40 فاکتور مختلف استفاده می کند؛ فاکتور هایی مانند دامنه های ریشه (Root domains) و تعداد کل لینک های ورودی (بک لینک ها).

وب سایت هایی با تعداد بک لینک های بالا و با کیفیت مانند ویکی پدیا، دارای بیشترین میزان اعتبار دامنه هستند. از طرفی، وب سایت های جدید که دارای تعداد بک لینک های بسیار پایین یا بدون بک لینک هستند، امتیاز اعتبار دامنه زیر 10 را دارند.

مقیاس اعتبار دامنه Moz لگاریتمی (Logarithmic) است؛ بدین معنی که هرچه میزان اعتبار دامنه وب سایت شما بالاتر باشد، افزایش آن سخت تر خواهد شد. به طور مثال، افزایش میزان Domain Authority از 70 به 80 بسیار چالش برانگیزتر از افزایش آن از 20 به 30 است!

علاوه بر آن، میزان اعتبار دامنه وب سایت شما ممکن است کاهش پیدا کند، درحالی که هیچ بک لینکی از دست نداده اید! این موضوع معمولاً زمانی رخ می دهد که وب سایت هایی با میزان دامین آتوریتی بالا مانند فیسبوک، دچار دریافت مقدار عظیمی از بک لینک ها شوند.

از آنجا که وب سایت Moz نمی تواند به دامنه وب سایت ها، امتیازی بالاتر از 100 دهد، امتیاز دامنه وب سایت ها را با آپدیت کردن الگوریتم های خود پایین می آورد؛ در این صورت می تواند حداکثر نمره اعتبار دامنه را بر روی 100 نگه دارد. به عبارتی دیگر می توان گفت که امتیاز اعتبار دامنه وب سایت شما با امتیاز دامنه وب سایت هایی که از اعتبار دامنه بالایی برخوردار هستند، مرتبط است.

یک نمره اعتبار دامنه خوب کدام است؟

طبق گفته های وب سایت Moz، نمره اعتبار دامنه باید به عنوان یک معیار مقایسه ای استفاده شود. اینطور می توان گفت که امتیاز دامنه وب سایت شما زمانی یک امتیاز خوب و مناسب می شود که نسبت به امتیاز دامنه رقبا، برتری داشته باشد. در اینجا شما نباید برای دریافت بالاترین نمره دامین آتوریتی تلاش کنید، بلکه باید تلاش کنید تا میزان Domain Authority بالاتر از رقبای خود داشته باشید.

برای مشاهده و اندازه گیری امتیاز اعتبار دامنه خود، می توانید از MozBar استفاده کنید. MozBar درواقع یک پلاگین رایگان برای مرورگر گوگل کروم (Google Chrome) می باشد. همچنین این پلاگین این امکان را به شما می دهد تا بتوانید مقدار احتمال رتبه بندی وب سایت‌تان را در برخی از کلمات کلیدی پیش بینی کنید. ناگفته نماند که از نمره دامین آتوریتی یک وب سایت، می توانید برای اندازه گیری کیفیت بک لینک های آن استفاده کنید؛ اگر نمره Domain Authority یک وب سایت پایین باشد، بدین معناست که بک لینک های آن وب سایت ارزش بالایی ندارند و بلعکس!

چگونه می توان نمره اعتبار دامنه را افزایش داد؟

به طور کلی می توانید از سه روش رایج برای بهبود امتیاز Domain Authority وب سایت خود استفاده کنید:

بهبود Link Profile

لینک پروفایل (Link profile) در واقع لیستی از تمامی بک لینک های وب سایت شما می باشد. گوگل معمولاً لینک پروفایل هایی را می پسندد که لینک های آن از وب سایت های با اعتبار دامنه بالا آمده باشند. زمانی که شما از وب سایت هایی با اعتبار دامنه بالا لینک دریافت می کنید، به گوگل اثبات می کنید که وب سایت شما قابل اعتماد است و وب سایت های مورد اعتماد دیگر نیز به وب سایت شما اعتماد کرده اند.

ابزار های سئو رایگانی مانند SEMrush Backlink Checker و Moz’s Link Exploere به شما کمک می کنند تا بتوانید میزان ارزش Link profile وب سایت خود را اندازه گیری کنید.

همچنین ابزار Disavow گوگل به شما کمک می کند تا بتوانید Link profile وب سایت خود را تقویت کنید؛ این ابزار معمولاً بک لینک های بی کیفیت را تشخیص داده و به شما گزارش می کند. با حذف بک لینک های بی کیفیت، می توانید در طی زمان Link profile وب سایت خود را تقویت کنید.

آیا شما به مشاوره سئو نیاز دارید ؟ کلیک کنید.

تولید محتوای با کیفیت

بخشی از الگوریتم جستجو گوگل، محتوای شما را بر اساس معیارهای تعامل (Engagement metrics) رتبه بندی می کند؛ مانند مقدار کل ترافیک، ترافیک ارگانیک، ترافیک مستقیم از طریق کروم، زمان حضور کاربران در سایت، بانس ریت (bounce rate)، نرخ کلیک (CTR) صفحات جستجو، وجود نام تجاری در وب سایت های معتبر و بازدید های برگشتی.

برای اینکه بتوانید تعامل و فعالیت کاربران را در وب سایت خود افزایش دهید، تنها می توانید از یک راه استفاده کنید؛ جلب توجه مخاطب با تولید محتوای با کیفیت! همچنین تولید محتوای با کیفیت باعث می شود تا وب سایت های معتبر دیگر به وب سایت شما لینک دهند و در نتیجه، بک لینک ارگانیک دریافت می کنید. توجه داشته باشید که تقویت تعامل و فعالیت مخاطبان در وب سایت (website’s engagement) باعث می شود تا اعتبار دامنه نیز افزایش پیدا کند.

کسب لینک های با کیفیت

کسب لینک های ورودی با کیفیت (بک لینک) از وب سایت های معتبر که دارای نمره دامین آتوریتی بالایی هستند، به طور قابل توجهی می تواند اعتبار دامنه وب سایت را تقویت کند. برای دریافت این نوع بک لینک ها، می توانید از روش Backlinko’s skyscraper استفاده کنید.

همچنین شما می توانید برای ساخت بک لینک از طریق بلاگ نیز اقدام نمایید.

روش skycraper یک روش تقویت سئو است که به شما کمک می کند تا بتوانید محتویاتی که می توانند برای کلمات کلیدی مد نظرتان به طور مناسب رتبه بندی شوند را پیدا کنید. به طور مثال، اگر محتوای یک وب سایت رقیب در صفحه نتایج جستجو، رتبه یک را داشته باشد، مطمئناً بک لینک های بسیاری را دریافت می کند. شما با استفاده از این روش، می توانید محتویاتی تولید کنید که نسبت به محتویات رقبا که دارای رتبه بندی بالاتری هستند، برتری داشته باشند. در نهایت زمانی که محتویات برتری نسبت به رقبا منتشر کردید، می توانید از وب سایت هایی که به مقالات رقبا لینک داده اند درخواست کنید تا لینک های جدیدی را به وب سایت شما و مقالات برتر شما بدهند.

در سال 2016 وب سایت Backlinko از 160 وب سایت درخواست کرد تا به مطلبی که درباره 200 فاکتور رتبه بندی گوگل بود لینک دهند. در آخر وب سایت Backlinko موفق شد تا 17 بک لینک دریافت کند. درحالی که 17 بک لینک در ظاهر مقدار زیادی بنظر نمی رسد اما اکثر این بک لینک ها از سوی وب سایت هایی با نمره دامین آتوریتی بسیار بالا بودند؛ در نتیجه، ترافیک ارگانیک آن مطلب تا 110% در طول دو هفته افزایش پیدا کرد!

یکی دیگر از روش های کسب لینک های با کیفیت، درخواست از وب سایت های معتبر با اعتبار دامنه بالا جهت کسب بک لینک است؛ در این روش، شما معمولاً از این نوع وب سایت ها درخواست می کنید تا به مقالات پرمخاطب و محبوب شما لینک دهند. توجه داشته باشید که مقالاتی را انتخاب کنید که با موضوع وب سایت خارجی مرتبط باشد.

بازی طولانی را با اعتبار دامنه آغاز کنید

در نهایت، شما نمی توانید به طور مستقیم، اعتبار دامنه وب سایت خود را در کوتاه مدت کنترل کنید؛ اما اگر به طور مداوم بر ارزش Link profile وب سایت خود نظارت داشته باشید، محتوای با کیفیت تولید کنید و لینک های با کیفیت خارجی دریافت کنید، نمره اعتبار دامنه شما به تدریج بهبود می یابد و باعث افزایش رتبه شما در گوگل و دریافت ترافیک ارگانیک در طولانی مدت می شود.

حال که متوجه شده اید اعتبار دامنه چگونه کار می کند، پیشنهاد می کنیم که در رابطه با اعتبار صفحه (Page Authority) نیز مطالعه ای داشته باشید.

ممکن است مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا