بهینه سازی سایت

سئو محتوا چیست؟ راهنمای 0 تا 100 سئو محتوا

سئو محتوا، یکی از مهم‌ترین قسمت‌های استراتژی سئو محسوب می‌شود که مدیران سایت باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند. در واقع بدون تولید محتوای سئو شده، کسب رتبه‌های برتر در نتایج جستجو غیرممکن است. بنابراین اگر می‌خواهید در زمینه کاری خودتان موفق شوید و رتبه‌های بهتری در نتایج جستجو نسبت به رقبا کسب کنید، سئو محتوا را جدی بگیرید.

سئو محتوا یا Content SEO چیست؟

تقریبا همه ما با محتوا آشنا هستیم. اما منظور از سئو محتوا یا محتوای سئو شده دقیقا چه چیزی است؟ 🤔

سئو محتوا یعنی محتواهای تولید شده در سایت را برای موتورهای جستجوگر مثل گوگل بهینه‌سازی کنید. با انجام این کار می‌توانید رتبه‌های بسیار خوبی در نتایج جستجو کسب کنید؛ اما اگر نسبت به سئو محتوا بی‌توجه باشید، هرچه هم محتوا تولید کنید، بی‌فایده است و به نتیجه دلخواه نمی‌رسید. یک سایت تا زمانی که محتواهای سئو شده‌ای نداشته باشد، نمی‌تواند رتبه‌های خوبی در نتایج جستجو (SERP) کسب کند.

همان‌طور که مدیران سایت برای مواردی مثل: «طراحی، تجربه کاربری، سرعت و مسائل فنی» اهمیت زیادی قائل هستند، باید برای سئو محتوا هم اهمیت ویژه‌ای قائل شوند؛ در غیر این‌صورت شانسی برای کسب رتبه‌های برتر در گوگل ندارند. بنابراین سئو محتوا (Content SEO)، فاکتور بسیار مهمی برای کسب رتبه‌های بهتر در نتایج جستجو محسوب می‌شود. 😉

برای اینکه هرکاری را بتوانید به صورت حرفه‌ای و صحیح انجام دهید، باید اصول آن را بدانید. حالا برای موفقیت در سئو محتوا، باید به سه موردی که در قسمت زیر اشاره کرده‌ایم، توجه کنید.

  1. تحقیق کلمات کلیدی
  2. ساختار سایت
  3. کپی رایتینگ

تحقیق کلمات کلیدی و تاثیر آن بر سئو محتوا

سئو محتوا، با تحقیق کلمات کلیدی شروع می‌شود. در تحقیق کلمات کلیدی، هدف این است که لیست گسترده‌ای از کلمات کلیدی مرتبط با موضوع سایت جمع‌آوری کنیم و برای کسب رتبه‌های برتر در نتایج جستجو، از آن‌ها استفاده کنیم. در واقع با تحقیق کلمات کلیدی، می‌توانید متوجه شوید که اکثر کاربران به دنبال چه چیزی هستند و چه عباراتی را در گوگل جستجو می‌کنند. سپس با تهیه یک لیست مناسب از کلمات کلیدی، می‌توانید ترافیک قابل توجهی را به سمت سایت روانه کنید.

حالا برای تحقیق کلمات کلیدی به روش افراد حرفه‌ای، 4 مرحله مهم وجود دارد.

  1. ابتدا هدف کسب‌وکار خودتان را مشخص کنید.
  2. فهرستی از کلمات کلیدی که می‌خواهید رتبه خوبی برای آن‌ها کسب کنید، یادداشت نمایید.
  3. به هدف جستجو (Search Intent) توجه ویژه‌ای داشته باشید.
  4. صفحات فرود (Landing Page) را برای کلمات کلیدی طراحی کنید.

نکته: در مرحله دوم که مربوط به تهیه فهرست کلمات کلیدی می‌شود، باید به کلمات کلیدی که کاربران جستجو می‌کنند آگاه باشید و عبارات مناسبی را انتخاب کنید.

چرا تحقیق کلمات کلیدی در سئو محتوا اهمیت دارد؟

با تحقیق کلمات کلیدی می‌توانید متوجه شوید که کاربران هدف شما، بیشتر از چه عبارت‌هایی برای جستجو در گوگل استفاده می‌کنند. در واقع برای اینکه بتوانید محتواهای مرتبط و خوبی تولید کنید، ابتدا باید متوجه شوید که بیشتر کاربران از چه عبارت‌هایی برای جستجو استفاده می‌کنند. سپس محتواهای تولید شده را سئو و بهینه‌سازی کنید. در غیر این‌صورت ممکن است که نتوانید ترافیک زیادی را به سمت سایت روانه کنید و تمام تلاش‌های شما برای تولید محتوا بی‌فایده خواهد بود.

بنابراین، تحقیق کلمات کلیدی برای سئو بسیار مهم است و اگر به درستی انجام نشود، ممکن است کاربرانی را به سمت سایت جذب کنید که مشتریان هدف شما نیستند و همچنین هیچ سودی هم برای شما نخواهند داشت.

برای شروع، چه تعداد کلمه کلیدی انتخاب کنیم؟

همیشه برای تهیه فهرست کلمات کلیدی، این سوال برای مدیران سایت مطرح می‌شود که تعداد کلمات کلیدی باید چقدر باشد؟ جواب سوال خیلی واضح است، هرچه بیشتر بهتر؛ یعنی اگر بتوانید تعداد کلمات کلیدی بیشتری در فهرست قرار دهید، قطعا رتبه‌های بهتری در نتایج جستجو کسب خواهید کرد و کاربران بیشتری را می‌توانید به سمت سایت جذب کنید.

البته موضوع خیلی مهم این است که بتوانید کلمات کلیدی را اولویت‌بندی کنید. یعنی مشخص کنید که کدام عبارات کلیدی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و براین اساس، شروع به تولید محتوا و بهینه‌سازی کلمات کلیدی کنید.

انواع کلمات کلیدی

به صورت کلی 3 نوع کلمه کلیدی وجود دارد که بهتر است با آن‌ها آشنا باشید.

  • کلمه کلیدی کوتاه (Short-Tail Keywords): این نوع کلمات کلیدی، فقط یک کلمه هستند. مثل وردپرس
  • کلمه کلیدی متوسط (Mid-Tail Keywords): این نوع کلمه کلیدی، از 2 الی 3 کلمه تشکیل شده است. مثل آموزش سئو
  • کلمه کلیدی طولانی (Long-Tail Keywords): این نوع کلمه کلیدی بیشتر از 3 کلمه است. مثل آموزش طراحی سایت بدون کدنویسی

بسیاری از مدیران سایت سوال می‌کنند که بهترین نوع از کلمات کلیدی کدام است؟ جواب این سوال برای سایت‌های مختلف متفاوت است. برای مثال سایت‌های تازه تاسیس بهتر است که از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنند. چرا که رقابت در آن‌ها کمتر است و خیلی راحت‌تر می‌توانند در نتایج جستجوی گوگل، رتبه بگیرند.

البته کلمات کلیدی متوسط و کلمات کلیدی کوتاه، در گوگل بیشتر جستجو می‌شوند؛ بنابراین بهتر است که پس از گذشت یک مدت زمان مشخص، به سراغ کلمات کلیدی متوسط و کوتاه بروید. اینگونه ورودی‌های بسیار بیشتری از گوگل بدست می‌آورید.

هدف کلمه کلیدی و هدف جستجو

زمانی که در حال تحقیق کلمات کلیدی هستید، بهتر است که هدف جستجوی کاربر هم در نظر بگیرید. در واقع باید به این موضوع دقت کنید که چرا کاربر یک کلمه کلیدی را در گوگل جستجو می‌کند. متاسفانه اکثر مدیران سایت این موضوع را در نظر نمی‎‌گیرند و به اشتباه، صفحه‌ای نامرتبط با هدف جستجوی کاربر را بهینه‌سازی می‌کنند.

انواع هدف جستجو

همیشه باید به هدف جستجوی کاربران فکر کنید. حالا در قسمت زیر، هدف‌های جستجو را مشخص کرده‌ایم که بتوانید درک بهتری از این موضوع داشته باشید و بدانید که کاربران، برای چه اهدافی جستجو می‌کنند.

  • هدف ناوبری: کاربرانی که قصد دارند به یک سایت دسترسی پیدا کنند.
  • کسب اطلاعات: کاربرانی که می‌خواهند در رابطه با یک موضوع، اطلاعاتی را بدست آورند.
  • خرید محصول: کاربرانی که قصد دارند محصولی را خریداری کنند.
  • معامله‌گری: کاربرانی که تمایل به خرید و فروش یک کالا یا محصول دارند.

بررسی نتایج جستجو (SERP)

پیشنهاد می‌کنیم که همیشه نگاهی به صفحات نتایج جستجو داشته باشید. اینگونه می‌توانید متوجه شوید که سایر رقبای سایت شما، چه صفحاتی را بهینه‌سازی کرده‌اند. اینگونه تا حد بسیار زیادی می‌توانید متوجه شوید که کاربر تمایل دارد به چه محتوایی دست پیدا کند. بنابراین بررسی نتایج جستجو را فراموش نکنید. 🙂

ابزارهای حرفه‌ای برای تحقیق کلمات کلیدی

خوشبختانه ابزارهای بسیار زیاد و کارآمدی برای تحقیق کلمات کلیدی وجود دارد. حتی از موتور جستجوگر گوگل هم می‌توانید کمک بگیرید و از این طریق، تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید. اگر بخواهیم به صورت خلاصه چند ابزار را برای تحقیق کلمات کلیدی معرفی کنیم، پیشنهاد ما Google Keyword Planner و Google Trends می‌باشد.

ابزارهای بیشتری هم وجود دارند که برای آشنایی بیشتر با آن‌ها، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “تحقیق کلمه کلیدی” را مطالعه کنید.

تحقیق کلمات کلیدی را همیشه انجام دهید!

تحقیق کلمات کلیدی هیچوقت به پایان نمی‌رسد، اتفاقا یکی از موضوعات بسیار مهم در بحث سئو محتوا می‌باشد که همیشه باید به آن توجه داشته باشید. برای مثال باید یک برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید و تقریبا هر از مدت 3 ماه الی 4 ماه یکبار دیگر تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید. انجام این کار کمک بسیار بزرگی به شما خواهد کرد.

برای مثال در ابتدای مسیر باید از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید و بعد از گذشت چند ماه از کلمات کلیدی متوسط استفاده کنید. در نهایت هم بعد از اینکه رتبه‌های خوبی کسب کردید، باید در تحقیق کلمات کلیدی از Short-Tail Keywords استفاده کنید.

ساختار سایت و تاثیر آن بر سئو محتوا

سئو محتوا به تحقیق کلمات کلیدی ختم نمی‌شود؛ تاکنون اطلاعات بسیار خوبی در رابطه با تحقیق کلمات کلیدی بدست آوردید و حالا نوبت به ساختار سایت رسیده است. معمولا وقتی از ساختار سایت صحبت می‌کنیم، بسیاری از کاربران تعجب می‌کنند که چگونه ساختار سایت می‌تواند بر سئو (SEO) تاثیرگذار باشد؛ حالا قصد داریم به دو دلیل اشاره کنیم که متوجه شوید ساختار سایت، چه تاثیری بر سئو محتوا می‌گذارد.

  1. ساختار مناسب کمک می‌کند که گوگل، سایت را بهتر درک کند.
  2. ساختار مناسب باعث می‌شود که با محتواهای خود رقابت نکنید.

درک بهتر سایت توسط گوگل با ساختار مناسب

زمانی که یک سایت ساختار مناسب و خوبی داشته باشد، به گوگل و سایر موتورهای جستجوگر کمک می‌کند که متوجه شوند مهم‌ترین محتوای سایت شما در چه قسمت قرار دارد. در واقع موتورهای جستجوگر می‌توانند با توجه به ساختاری که مشخص کرده‌اید، اهمیت هر یک از بخش‌های سایت را متوجه شوند. بنابراین هرگاه یک سایت ساختار خوبی داشته باشد، گوگل می‌تواند درک بهتری از آن داشته باشد و این موضوع قطعا کمک می‌کند که یک سایت، رتبه‌های بهتری در نتایج جستجو کسب کند.

ساختار سایت و جلوگیری از رقابت محتواهای داخلی

زمانی که یک مدیر سایت نتواند ساختار مناسبی را تنظیم کند، احتمال اینکه محتواهای داخلی سایت با خودشان رقابت کنند خیلی زیاد است. برای مثال ما داخل وبلاگ سایت ابزار وردپرس، در رابطه با بهینه‌سازی سایت محتواهای مختلفی را منتشر کرده‌ایم؛ اگر نتوانیم ساختار مناسب را حفظ کنیم، قطعا این محتواها با یکدیگر رقابت می‌کنند و نمی‌توانیم رتبه‌های خوبی در نتایج جستجو کسب کنیم.

بهترین ساختار برای یک سایت چگونه است؟

یک سایت باید ساختاری مثل هرم داشته باشد؛ در بالای این هرم صفحه اصلی سایت قرار می‌گیرد و صفحه اصلی هم باید به صفحات مهم لینک دهد. حالا اگر برای سئو محتوا، تحقیق کلمات کلیدی را انجام داده باشید و بدانید که چه کلمات کلیدی از اهمیت بیشتری برخوردارند، می‌توانید آن‌ها را در بالای هرم قرار دهید. برای مثال باید کلمات کلیدی کوتاه و با ارزش را بالای هرم قرار دهید و کلمات کلیدی طولانی و کم اهمیت‌تر را پایین این هرم قرار دهید.

البته برای اینکه گوگل و سایر موتورهای جستجوگر هم متوجه این ساختار شوند، باید صفحاتی که در پایین هرم هستند را باید به صفحاتی که در بالای هرم هستند لینک کنید.

5 روش برای بهبود ساختار سایت

اگر فکر می‌کنید که ساختار سایت شما نیاز به بهبود دارد، این بخش از مقاله را از دست ندهید! چرا که قصد داریم برای بهبود سئو محتوا و ساختار سایت، چند راهکار فوق‌العاده معرفی کنیم. بنابراین نگران ساختار سایت و سئو محتوا نباشید و در ادامه همراه ما باشید.

محتوای بنیادی یا سنگ بنا

استفاده از محتوای سنگ بنا (Cornerstone Content) اولین کاری است که باید انجام دهید. منظور از محتواهای بنیادی یا سنگ بنا، صفحاتی هستند که برای شما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند و حتما می‌خواهید رتبه‌های خوبی در نتایج جستجو کسب کنید. محتوای سنگ بنا معمولا در بالای هرم سایت قرار می‌گیرد و باید با کمک سایر محتواها به آن لینک دهید.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بسیار کامل و جامع در رابطه با این موضوع، مقاله “محتوای بنیادی یا سنگ بنا چیست” را مطالعه کنید.

ایجاد لینک‌های داخلی

لینک دهی داخلی یک موضوع بسیار مهم است که باید به درستی آن را انجام دهید. اگر نتوانید به صورت صحیح و اصولی لینک دهی کنید، ساختار سایت به صورت کلی تغییر می‌کند. به همین علت باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشید. برای مثال باید از کلمات کلیدی مختلف به محتواهای سنگ بنا لینک کنید تا رتبه‌های بهتری در نتایج جستجو کسب کنید.

استفاده صحیح از برچسب‌ها

استفاده از برچسب‌ها اگر به صورت صحیح و اصولی باشد، به ساختار سایت کمک ویژه‌ای می‌کند؛ همچنین باعث می‌شود که موتورهای جستجوگر از جمله گوگل، درک بهتری از محتوا و ساختار سایت داشته باشند. در واقع به کمک برچسب‌ها می‌توانید مقالات مرتبط را در یک طبقه‌بندی قرار دهید. البته نباید در استفاده از برچسب‌ها زیاده‌روی کنید، چرا که ساختار سایت را به کلی خراب می‌کند و تاثیرات بسیار بدی بر سئو خواهد گذاشت.

حذف محتوای محتوای تکراری

همیشه باید سایت را بهینه نگهدارید؛ یعنی باید محتواها را بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچ صفحه تکراری در سایت وجود ندارد. در واقع اگر یک سایت دارای صفحات تکراری باشد، یک آسیب جدی به سئو وارد می‌شود. چرا که موتورهای جستجوگر نمی‌توانند تشخیص دهند که کدام محتوا از اهمیت بیشتری برخوردار است و آن را در نتایج جستجو نمایش دهند. به همین دلیل معمولا محتواهای تکراری در نتایج جستجو نمایش داده نمی‌شوند.

به‌روزرسانی محتواهای قدیمی

شاید باور نکنید، ولی به‌روزرسانی محتواهای قدیمی یک کار بسیار با ارزش و مفید است که تاثیر بسیار خوبی بر سئو سایت می‌گذارد. همان‌طور که می‌دانید، محتوای سایت برای موتورهای جستجوگر مثل گوگل اهمیت دارد؛ حالا طبق بررسی‌های انجام شده اگر محتوای سایت را به‌روزرسانی کنید، به گوگل نشان می‌دهید که برای محتواهای منتشر شده در سایت ارزش قائل هستید. در نتیجه با به‌روزرسانی محتواهای قدیمی می‌توانید رتبه‌های بهتری نسبت به قبل کسب کنید.

کپی رایتینگ و تاثیر آن بر سئو محتوا

آخرین موردی که در سئو محتوا اهمیت زیادی دارد، بحث کپی رایتینگ (copywriting) است؛ در واقع باید محتوای سایت بسیار جذاب و کاربرپسند باشد. برای مثال اگر یک سایت از عنوان‌های جذاب برای تیترهای H1 استفاده نکند، قطعا نرخ کلیک (CTR) بسیار پایینی خواهد داشت. به همین علت پیشنهاد می‌شود که مدیران سایت همیشه از یک کپی رایتر کمک بگیرند.

چگونه در کپی رایتینگ حرفه‌ای باشیم؟

برای حرفه‌ای شدن در زمینه کپی رایتینگ، اولین گام این است که خیلی حرفه‌ای محتوای سایت را نگارش کنید. نباید سایت‌های رقیب را الگو قرار دهید و محتواهایی مشابه آن‌ها بنویسید؛ شما برای اینکه نسبت به سایر سایت‌ها متفاوت باشید، باید محتواهای جذاب و کاربرپسندتری بنویسید.

یک روش فوق‌العاده که کپی رایترهای حرفه‌ای را از سایر افراد متمایز می‌کند، هدف گذاری و فکر کردن به مخاطب هدف است. حالا در قسمت زیر چند سوال مهم را مطرح کرده‌ایم که هنگام نگارش مقاله در سایت، باید به آن‌ها پاسخ دهید.

  • هدف شما از نگارش مقاله و محتواهای جدید در سایت چه چیزی است؟
  • پیام اصلی محتوای شما برای کاربران چه چیزی می‌باشد؟
  • تمایل دارید که مخاطبان پس از مطالعه مقاله چه کاری انجام دهند؟

معمولا کپی رایترهای حرفه‌ای همیشه قبل از نگارش یک مقاله یا محتوا داخل سایت، به این سوال‌ها پاسخ می‌دهد که بتواند به صورت حرفه‌ای کار خود را انجام دهد. شما هم باید به همین صورت عمل کنید. اینکه بخواهید به صورت منظم مقاله منتشر کنید، هیچ کمکی به سایت و کسب‌وکار شما نمی‌کند؛ مگر اینکه یک هدف داشته باشید و بتوانید به سوالات بالا پاسخ دهید.

خوانایی محتوا را فراموش نکنید!

متاسفانه بسیاری از کاربران فکر می‌کنند که در کپی رایتینگ باید از کلمات و عبارات خاص استفاده کنند. اما این یک تصور کاملا غلط و اشتباه است که اکثر افراد در رابطه با کپی رایتینگ دارند. جالب است بدانید که یک کپی رایتر خلاق و حرفه‌ای، از عبارات ساده‌تر و قابل فهم‌تر استفاده می‌کند تا کاربر گیج نشود. در واقع باید سعی کنید که خیلی ساده و روان محتوای مورد نظر را به کاربر انتقال دهید.

البته خوانایی محتوا صرفا به کلمات و عبارات ختم نمی‌شود؛ علاوه‌بر اینکه باید از کلمات و عبارات ساده استفاده کنید، باید جملات را تا حد امکان کوتاه نگهدارید. همچنین در صورت امکان، باید پاراگراف‌ها را بین 3 الی 5 خط نگهدارید و اجازه ندهید که بیشتر شود. چرا که محتواهای طولانی و بلند، از نظر کاربران خسته کننده است و معمولا کمتر افرادی مایل به مطالعه چنین محتوایی هستند.

سئو و بهینه‌سازی محتوا

در آخرین مرحله از کپی رایتینگ، فراموش نکنید که محتواها را سئو کنید. در واقع نگارش محتوایی که سئو نشده است، هیچ سودی برای یک سایت ندارد. چرا که توانایی رقابت با سایت‌های رقیب را ندارد و نمی‌تواند در نتایج جستجو (SERP) رتبه‌های خوبی را کسب کند. بنابراین بعد از اینکه تمام موارد گفته شده را رعایت کردید، یکبار زمان بگذارید و محتوا را به خوبی سئو و بهینه‌سازی کنید.

کلام آخر

سئو محتوا، یک بخش بسیار بزرگی از SEO است. بنابراین اگر تمایل دارید که رتبه‌های خوبی در نتایج جستجو کسب کنید، پیشنهاد ما این است که برای سئو محتوا وقت بگذارید و از کنار آن رد نشوید. در پایان امیدواریم که با مطالعه این مقاله، اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید. اگر سوالی در رابطه با سئو محتوا دارید، در قسمت دیدگاه‌ها مطرح نمایید تا در سریعترین زمان ممکن به شما پاسخ دهیم.

ممکن است مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا