بهینه سازی سایت

بهترین روش‌های بهبود تجربه کاربری یا UX در موبایل

با توجه به اینکه امروزه استفاده از تلفن‌های همراه روز به روز در حال افزایش است، تجربه کاربری یا UX سایت در موبایل بسیار مهم است. در واقع شما باید همان میزان که برای تجربه کاربری سایت در دسکتاپ زمان می‌گذارید، برای تجربه کاربری سایت در موبایل هم زمان بگذارید و به صورت ویژه روی آن کار کنید. حتی جالب است بدانید که اخیرا گوگل برای نسخه سایت در موبایل اهمیت بیشتری قائل است. یعنی اگر نتوانید روی بحث واکنشگرایی (ریسپانسیو) و تجربه کاربری (UX) سایت در تلفن همراه کار کنید، ضربه بزرگی به سئو سایت وارد کرده‌اید.

با وجود تمام مواردی که گفته شد، بسیاری از مدیران سایت هیچ اهمیتی به نسخه سایت در موبایل نمی‌دهند. در واقع بسیاری از آن‌ها نمی‌دانند که چگونه باید روی این موضوع کار کنند. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم یک مقاله جامع و کامل درباره بهبود وضعیت تجربه کاربری (UX) منتشر کنیم تا بتوانید امتیازهای خوبی از نظر سئو کسب کنید و در نتیجه کاربران بیشتری از طریق تلفن همراه جذب سایت خود کنید. پیشنهاد می‌کنیم این مقاله آموزشی از وبلاگ سایت ابزار وردپرس را از دست ندهید و تا پایان همراه ما باشید. 😉

راحتی کاربر و دسترسی سریع

هنگامی که در حال طراحی صفحات مختلف سایت هستید، حتما یک بررسی دقیق روی تلفن همراه داشته باشید و ببینید سایت شما در موبایل به چه صورت نمایش داده می‌شود. در واقع بهترین حالت این است که خودتان را جای کاربر قرار دهید و با دقت بررسی کنید که سایت شما در موبایل به چه صورت کار می‌کند. برای مثال یکی از موضوعات بسیار مهم این است که کاربر بتواند خیلی ساده به تمام قسمت‌های سایت دسترسی پیدا کند.

اگر سایت شلوغی طراحی کنید، قطعا کاربر سردرگم می‌شود و نمی‌تواند روی موضوعات مختلف به خوبی تمرکز کند. حتی این موضوع باعث می‌شود که دسترسی کاربر به بخش‌های مختلف سایت سخت و دشوار شود. بنابراین اولین نکته‌ای که باید برای بهبود تجربه کاربری یا UX به آن توجه کنید، راحتی کاربر و دسترسی ساده به قسمت‌های مختلف وب‌سایت است.

منو و قسمت جستجو

بدون شک یکی از اصلی‌ترین عناصر هر سایت، بخش منو و جستجو است. این موضوع را در نظر بگیرید که کاربران بخواهند خیلی راحت به یک بخش از سایت شما دسترسی پیدا کنند. هیچ چیز مثل منو سایت و کادر جستجو نمی‌تواند به آن‌ها کمک کند. برای مثال شما یک سایت فروشگاهی راه‌اندازی کرده‌اید، ممکن است کاربر بخواهد یک محصول را خیلی سریع پیدا کند؛ قطعا از کادر جستجو استفاده می‌کند تا بتواند به سادگی محصول مورد نظر را پیدا کند.

بنابراین منو و کادر جستجو را اصلا دست کم نگیرید و اگر می‌خواهید سایت شما تجربه کاربری (UX) خوبی داشته باشد، این دو مورد را در دسترس کاربران قرار دهید که بتوانند به سادگی از آن‌ها استفاده کنند. حتی اگر از افزونه جستجو آجاکسی در سایت خود استفاده کنید، کاربران راحت‌تر از قبل می‌توانند به بخش‌های مختلف سایت دسترسی پیدا کنند.

دقت در طراحی

اگر در زمینه طراحی سایت با وردپرس فعالیت کرده باشید، قطعا می‎‌دانید که استفاده نادرست از المان‌ها می‌تواند تاثیرات بسیار بدی بر واکنشگرایی یا ریسپانسیو بودن سایت بگذارد. در واقع اگر هنگام طراحی صفحات مختلف، از المان‌های مختلف استفاده می‌کنید و به صورت دستی تغییرات زیادی ایجاد می‌کنید، حتما یکبار سایت خود را در موبایل بررسی کنید. چرا که امکان بهم ریختگی بسیار زیاد می‌شود.

برای مثال استفاده نادرست از Margin و Padding می‌تواند ساختار سایت را در تلفن همراه به کلی خراب کند. یا اگر ردیف‌های هر بخش را به چند ستون تقسیم می‌کنید، باید خیلی توجه داشته باشید که سایت شما در تلفن همراه به چه صورت نمایش داده می‌شود. با رعایت این نکات می‌توانید یک سایت واکنشگرا (ریسپانسیو) در اختیار کاربر قرار دهید. همچنین این موضوع باعث بهبود تجربه کاربری یا UX در تلفن همراه می‌شود.

استفاده از فرم‌های کوتاه

بهتر است از فرم‌های کوتاه در سایت خود استفاده کنید تا در تلفن‌های همراه هم به خوبی نمایش داده شوند. برای مثال اگر فرم خبرنامه می‌سازید، قراردادن یک کادر برای دریافت ایمیل از کاربر کافی است. یا اگر فرم مشاوره می‌سازید، یک کادر برای نام و نام خانوادگی به همراه یک کادر برای دریافت شماره تماس کفایت می‌کند. اگر فرم‌های بزرگ و طولانی بسازید، ممکن است کاربر برای تکمیل آن در تلفن همراه اذیت شود.

در نتیجه استفاده از فرم‌های بزرگ، شاید در دسکتاپ خوب و مناسب باشد، اما در تلفن‌های همراه ممکن است کاربران را اذیت کند و این موضوع تاثیر منفی بر تجربه کاربری (UX) سایت می‌گذارد. بنابراین یکی از نکات مهم بهبود تجربه کاربری در موبایل، استفاده از فرم‌های کوتاه است.

توازن سایت در موبایل و دسکتاپ

یکی از موضوعات بسیار مهم، توازن یا برابری سایت در موبایل و دسکتاپ است. همان‌طور که در مقالات گذشته به این موضوع اشاره کردیم، باید محتوای سایت شما در دسکتاپ و تلفن همراه یکسان باشد. متاسفانه بسیاری از مدیران سایت فقط به نسخه دسکتاپ سایت توجه می‌کنند. در نتیجه برای نسخه موبایل بخش عظیمی از محتوا را حذف می‌کنند و به کاربر نمایش نمی‌دهند. بهتر است طراحی را به صورتی انجام دهید که سایت در تلفن همراه هم به خوبی نمایش داده شود.

در واقع برخی از طراحان هدف اصلی طراحی را نسخه دسکتاپ سایت می‌دانند، به همین دلیل توجه چندان زیادی به نسخه موبایل نمی‌کنند. در نتیجه برای اینکه سایت شلوغ نشود یا بهم ریختگی زیادی نداشته باشد، بخش‌های مختلفی از محتوا را حذف می‌کنند. ما انجام این کار را پیشنهاد نمی‌کنیم. چرا که ضربه شدیدی به سئو (SEO) و تجربه کاربری (UX) سایت وارد می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید UX یا تجربه کاربری سایت خود را بهبود ببخشید، به توازن سایت در موبایل و دسکتاپ توجه کنید.

اندازه دکمه‌ها

اگر توجه کرده باشید، برخی از سایت‌ها به قدری اندازه دکمه را کوچک در نظر می‌گیرند که ما نمی‌توانیم به راحتی روی آن‌ها کلیک کنیم. بنابراین یکی از موضوعات بسیار مهم که در بخش طراحی باید به آن‌ها توجه کنید، اندازه عناصر مختلف از جمله دکمه‌ها است. در واقع استفاده از دکمه‌های کوچک در سایت، کاربر را واقعا اذیت می‌کند.

جالب است بدانید این موضوع به قدری مهم و حائز اهمیت است که موتور جستجوگر گوگل به آن اشاره کرده است. طبق پیشنهادات گوگل، اندازه یک ناحیه برای کلیک کردن کاربر باید حداقل 48 پیکسل در 48 پیکسل باشد. چرا که کاربر به راحتی می‌تواند با انگشت روی ناحیه مورد نظر کلیک کند. بنابراین اگر قصد دارید روی بهینه‌سازی تجربه کاربری سایت خود کار کنید، به این موضوع دقت کنید.

سایز فونت

یکی دیگر از نکات بسیار مهم که در بهبود UX سایت تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد، سایز نوشته‌ها و نوع فونت است. اگر از فونت‌های بسیار بزرگ در سایت خود استفاده کنید، بهم ریختگی زیادی در سایت ایجاد می‌شود. به همین دلیل باید سایز فونت شما در نسخه دسکتاپ و تلفن همراه به کلی متفاوت باشد. علاوه‌بر اینکه سایز بزرگ نوشته‌ها و محتوای سایت شما باعث بهم ریختگی می‌شود، خواندن محتوا را برای کاربر دشوار می‌کند.

برای مثال فرض کنید کاربر بخواهد یک مقاله 1000 کلمه‌ای مطالعه کند، سایز بزرگ فونت‌ها باعث می‌شود محتوای شما طولانی و خسته کننده بنظر برسد. البته فراموش نکنید که سایز کوچک فونت هم می‌تواند تاثیر بدی بر تجربه کاربری بگذراد. بنابراین برای انتخاب سایز فونت، زمان زیادی بگذارید تا مطمئن شوید یک سایز مناسب و کاربر پسند را انتخاب کرده‌اید

بهینه‌سازی سرعت سایت

سرعت سایت، یکی از مواردی است که بر تجربه کاربری سایت در دسکتاپ و تلفن همراه تاثیر مستقیم می‌گذارد. ابزارهای زیاد و مختلفی وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توانید سرعت سایت خود را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید. همچنین به کمک ابزارهای مختلف می‌توانید عوامل موثر بر کند شدن سایت را پیدا کنید و به راحتی آن‌ها را رفع نمایید.

علاوه‌بر اینکه سرعت سایت به بهبود تجربه کاربری یا UX سایت در موبایل کمک می‌کند، بر سئو (SEO) نیز تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل باید توجه ویژه‌ای نسبت به آن داشته باشید. ما یک مقاله در وبلاگ ابزار وردپرس با عنوان “ابزار تست سرعت سایت | معرفی بهترین ابزارهای آنلاین” منتشر کرده‌ایم؛ اگر این مقاله را مطالعه کنید، کمک زیادی به شما خواهد کرد. در این مقاله ابزارهای مختلف تست سرعت سایت را به شما عزیزان معرفی کرده‌ایم.

تبلیغات

در تبلیغات زیاده‌روی نکنید! یکی دیگر از موضوعاتی که باید نسبت به آن توجه کنید تا UX سایت بهبود پیدا کند، بحث تبلیغات است. کاربر را با تبلیغات زیاد خسته و کلافه نکنید. شما خودتان را جای کاربران بگذارید! چه احساسی پیدا می‌کنید وقتی که قبل از بارگذاری کامل محتوای یک سایت، با تبلیغات پاپ‌آپ روبرو می‌شوید؟ بهتر است قبل از نمایش تبلیغات مختلف به کاربر، ابتدا محتوای سایت شما به صورت کامل بارگذاری شود.

استفاده نادرست از عناصر تبلیغاتی (از جمله بنرها، پنجره‌های بازشو یا پاپ‌آپ، فرم ثبت‌نام در سایت یا خبرنامه و…) کاربران را به شدت اذیت می‌کند. در واقع یکی از مهم‌ترین عواملی که تاثیر منفی بر تجربه کاربری یا UX سایت در موبایل می‌گذارد، استفاده نادرست و بیش‌از اندازه تبلیغات است. به همین دلیل برای بهبود تجربه کاربری واجب است که تبلیغات را جدی بگیرید.

نتیجه‌گیری کلی

بهبود تجربه کاربری یا UX در تلفن همراه کار سخت و دشواری نیست. فقط باید با روش‌های صحیح و درست آن آشنا باشید تا بتوانید روی این موضوع کار کنید. در پایان امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید؛ اگر سوال یا مشکلی در زمینه بهبود تجربه کاربری یا UX در موبایل دارید، کافی است در بخش دیدگاه‌ها مطرح کنید تا کارشناسان و متخصصین ما به شما عزیزان پاسخ دهند.

ممکن است مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا