بهینه سازی سایت

تگ hreflang چیست و چه تاثیر بر سئو سایت می‌گذارد

یکی از موارد تاثیر گذار بر سئو سایت، استفاده از تگ hreflang است. در واقع این تگ کمک می‌کند که بتوانید برای موتورهای جستجوگر از جمله گوگل، مشخص کنید که محتوای سایت شما به چه زبانی نوشته شده است و برای کدام منطقه (کشور) است. تگ hreflang بیشتر برای وب‌سایت‌های چند زبانه کاربرد دارد که شما برای موتورهای جستجو مشخص کنید هر کدام از صفحات سایت شما به چه زبانی و برای چه کشوری است. اما با این وجود پیشنهاد می‌کنیم که اگر وب‌سایت شما تک زبانه است، باز هم از این تگ استفاده کنید. چرا که طبق تجربه ما در تیم ابزار وردپرس، استفاده از تگ hreflang سئو سایت را بهبود می‌بخشد. برای مثال ممکن است با استفاده از همین تگ ساده، از صفحه چهارم نتایج جستجو، به صفحه اول بیاید. 😃

حالا در ادامه این مقاله از وبلاگ ابزار وردپرس همراه ما باشید تا اطلاعات کاملی درباره تگ hreflang و نحوه عملکرد آن در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

کاربرد تگ hreflang چیست

همان‌طور که گفتیم، این تگ می‌تواند به موتورهای جستجو بگوید که هرکدام از صفحات سایت، برای چه زبان و مناطقی (کشور) مناسب است. برای مثال شما یک سایت برای ارائه خدمات تولید محتوا راه‌اندازی کرده‌اید که مخاطبان هدف شما، فقط کاربران فارسی زبان در کشور ایران و کاربران انگلیسی زبان در کشور فرانسه هستند. حالا برای اینکه بتوانید این موضوع را به خوبی برای گوگل و سایر موتورهای جستجو مشخص کنید، باید از تگ hreflang استفاده کنید. این تگ در هدر (Header) تمام صفحات سایت شما قرار می‌گیرد و مشخص می‌کند که هر کدام از صفحات، برای چه کاربرانی مناسب است.

در کل کسب‌وکارهای مختلف برای اینکه بتوانند وارد بازارهای بین‌المللی و جهانی شوند، یک سایت چند زبانه راه‌اندازی می‌کنند و با استفاده از تگ hreflang سایت را برای موتورهای جستجوگر بهینه‌سازی می‌کنند.

تاکنون با تگ hreflang به خوبی آشنا شدید. حالا برای به کارگیری این تگ در سایت، از سه حالت می‌توانید استفاده کنید.

  • محتوا با تغییرات زبان
  • محتوا با تغییرات منطقه‌ای
  • ترکیبی از مناطق و زبان‌های مختلف

تاثیر تگ hreflang بر سئو سایت

اگر خیلی ساده بخواهیم این تگ را معرفی کنیم، باید بگوییم که با استفاده از تگ hreflang در صفحات مختلف، می‌توانیم زبان و منطقه سایت را برای موتورهای جستجو مشخص کنیم. شاید شما با خودتان فکر کنید که این کار اهمیت زیادی ندارد. اما این موضوع برای موتورهای جستجو از گوگل بسیار حائز اهمیت است. چرا که موتورهای جستجو ابتدا زبان و موقعیت مکانی کاربر را هنگام سرچ یک عبارت، مورد بررسی قرار می‌دهند.

بنابراین اگر می‌خواهید یک سایت بهینه شده برای موتورهای جستجوگر داشته باشید، وجود تگ hreflang در صفحات سایت الزامی است. در پاراگراف بعد، یکی دیگر از دلایل استفاده از تگ hreflang را به همراه مثال برای شما عزیزان توضیح داده‌ایم.

فرض کنید جدا از محتوای فارسی، یک محتوای انگلیسی برای سایت خود تهیه کرده‌اید که مخاطبین آن از کشورهای فرانسه و کانادا هستند. به دلیل اینکه واحدهای پولی این دو کشور با یکدیگر متفاوت است، شما مجبور می‌شوید دو صفحه جداگانه برای کاربران کشور فرانسه و کانادا در سایت ایجاد کنید. همین موضوع به تنهایی می‌تواند تاثیر بسیار بدی بر سئو سایت شما بگذارد. چرا که دو محتوای کاملا یکسان در سایت خود ایجاد کرده‌اید و فقط واحد پولی آن متفاوت است.

تگ hreflang چگونه کار می‌کند

حالا می‌خواهیم نحوه عملکرد موتورهای جستجو را بررسی کنیم و ببینیم پس از جستجوی یک کاربر در اینترنت، موتورهای جستجو دقیقا چگونه کار می‌کنند و چه مراحلی را دنبال می‌کنند. در واقع قصد داریم ببینیم استفاده از تگ hreflang چه تاثیری بر عملکرد موتورهای جستجوگر دارد.

  • موتورهای جستجو ابتدا URL را رتبه‌بندی می‌کنند.
  • سپس بررسی می‌کنند که تگ hreflang در URL وجود داشته باشد.
  • در آخر موتورهای جستجوگر با توجه به کاربر، بهترین نتایج را نشان می‌دهند.

در واقع موتورهای جستجوگر با توجه به زبان و موقعیت مکانی یک کاربر، بهترین و مرتبط‌ترین نتایج را نمایش می‌دهند. به همین دلیل است که می‌گوییم استفاده از تگ hreflang تاثیر بسیار زیادی بر سئو سایت می‌گذارد.

چرا باید از تگ hreflang استفاده کنیم

تاکنون به خوبی با تگ hreflang آشنا شدید. حالا در موارد زیر، شما می‌توانید از این تگ استفاده کنید.

  • محتوای یکسان با چند زبانه مختلف
  • محتوا با یک زبان مشخص برای چند منطقه مختلف

ساختار و قوانین تگ hreflang

تگ hreflang ساختار مشخصی دارد و هنگام استفاده از آن باید به برخی نکات توجه کنید. در ادامه شما را با این موارد آشنا می‌‎کنیم.

مشخص کردن زبان و منطقه

هنگامی که می‌خواهید از تگ hreflang استفاده کنید، باید زبان و منطقه مورد نظر را مشخص کنید. البته به این نکته توجه داشته باشید که مشخص کردن زبان اجباری است، اما مشخص کردن منطقه کاملا اختیاری می‌باشد. حالا برای اینکه بتوانید در تگ hreflang زبان و منطقه را مشخص کنید، باید به ترتیب از فرمت‌های ISO 639-1 (برای زبان) و ISO 3166-1 alpha-2 (برای منطقه) استفاده کنید. اگر با این فرمت‌ها به خوبی آشنایی ندارید، در ادامه همراه ما باشید تا توضیحات تکمیلی را به شما ارائه دهیم.

حالا برای اینکه بتوانید از فرمت‌های ISO 639-1 (برای زبان) و ISO 3166-1 alpha-2 (برای منطقه) استفاده کنید، دو لیست در قسمت زیر برای شما قرار داده‌ایم. کافی است روی آن‌ها کلیک کنید تا وارد صفحه جدید شوید. پس از اینکه وارد صفحه جدید شدید، باید نام زبان یا کشور مورد نظر را به انگلیسی جستجو کنید. سپس کد مربوط به آن‌ها را پیدا کنید و در تگ hreflang استفاده کنید.

جزئیات بیشتر درباره قرار دادن کدهای مربوط به زبان و منطقه داخل تگ hreflang را در ادامه مقاله به صورت کامل به شما عزیزان توضیح می‌دهیم.

هر زبان، یک آدرس جداگانه

مورد دیگری که درمورد ساختار و قوانین تگ hreflang باید بدانید، این است که برای هر زبان انتخاب شده، باید یک آدرس جداگانه برای صفحات سایت وجود داشته باشد. یعنی اگر یک صفحه با عنوان قالب زفایر در سایت شما وجود دارد و 10 زبان در تگ hreflang مشخص کرده‌اید، باید 10 صفحه با آدرس (URL) جداگانه برای هر زبان وجود داشته باشد.

لینک‌دهی در hreflang

آخرین نکته‌ای که می‌خواهیم درمورد این تگ به شما بگوییم، این است که تمام صفحات مروبط به یک محتوا، باید به یک دیگر لینک شوند. یعنی اگر شما یک محتوا درمورد قالب ایمپرزا نوشته‌اید و به 10 زبان مختلف در سایت قرار داده‌اید، تمام این 10 صفحه باید به یک دیگر لینک شوند.

روش‌های استفاده از تگ hreflang در سایت

در کل برای اینکه بتوانید از تگ hreflang در یک وب‌سایت استفاده کنید، سه روش اصولی وجود دارد که آن‌ها را در قسمت زیر برای شما عزیزان لیست کرده‌ایم. البته ناگفته نماند که تمام این روش‌های کاربردهای مختلفی را دارد که در ادامه درمورد آن‌ها بیشتر توضیح می‌دهیم.

  • استفاده از تگ Link در قسمت Head
  • استفاده از HTTP headers
  • استفاده از نقشه سایت یا XML

اولین روشی که می‌توانید از آن استفاده کنید، اضافه کردن یک تگ Link در قسمت <Head> صفحات سایت است. در واقع کافی است شما یک قطعه کد، مثل کدی که در قسمت زیر مشاهده می‌کنید، به قسمت <Head> صفحات سایت اضافه کنید.

<link rel="alternate" href="https://abzarwp.com" hreflang="fa-ir" />
<link rel="alternate" href="https://abzarwp.com" hreflang="en-fr" />

البته این روش برای سایت‌های بزرگ و سایت‌هایی که از چندین زبان مختلف استفاده می‌کنند، به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود. چرا که شما باید به تعداد زبان‌های سایت، یک قطعه کد به قسمت هد (Head) صفحات سایت اضافه کنید. این کار علاوه‌بر اینکه وقت شما را می‌گیرد، سرعت وب‌سایت را کاهش می‌دهد. در نتیجه مجبور می‌شوید منابع هاست وب‌سایت را ارتقا دهید که این موضوع هزینه زیادی را برای شما به همراه دارد.

استفاده از HTTP headers

این روش هم دقیقا مثل روش قبل، باید برای هر زبان یک قطعه کد، مثل کد زیر در هدر سایت قرار دهید. همان‌طور که در روش قبل هم به این موضوع اشاره کردیم، این روش‌ها برای سایت‌های بزرگ مناسب نیستند.

Link: <https://es.abzarwp.com>; rel="alternate"; hreflang="fa",
      <https://en.abzarwp.com>; rel="alternate"; hreflang="en",

البته یک تفاوت اصلی که این روش، با روش قبل دارد؛ این است که تمام محتوای صفحات سایت را مورد بررسی قرار می‎‌دهد. یعنی اگر خارج از کد HTML محتوایی در صفحات سایت خود داشته باشید، (مثل یک فایل PDF) به خوبی شناسایی و بهینه‌سازی می‌کند. این در حالی است که روش قبل، تنها محتوای درون کدهای HTML را می‌توانست بررسی و بهینه‌سازی کند.

استفاده از نقشه سایت یا XML

راه‌حل سوم، استفاده از نقشه سایت یا XML است. برای انجام این کار کافی است از ویژگی xhtml:link در فایل نقشه سایت یا همان XML استفاده کنید. برای مثال به قطعه کد زیر که مربوط به فایل XML دقت کنید است.

<url>
  <loc>http://www.abzarwp.com/</loc> 
  <xhtml:link rel="alternate" hreflang="en" href="http://www.abzarwp.com/" /> 
  <xhtml:link rel="alternate" hreflang="en-au" href="http://www.abzarwp.com/au/" /> 
  <xhtml:link rel="alternate" hreflang="en-gb" href="http://www.abzarwp.com/uk/" />
</url>
<url>
  <loc>http://www.abzarwp.com/au/</loc> 
  <xhtml:link rel="alternate" hreflang="en" href="http://www.abzarwp.com/" /> 
  <xhtml:link rel="alternate" hreflang="en-au" href="http://www.abzarwp.com/au/" /> 
  <xhtml:link rel="alternate" hreflang="en-gb" href="http://www.abzarwp.com/uk/" />

با توجه به قطعه کد بالا مشاهده می‌کنید که آدرس صفحات سایت در میان تگ loc قرار می‎‌گیرند. همچنین تمام آدرس‌ها مجددا در میان تگ xhtml:link قرار می‌گیرند که با ویژگی hreflang می‌توان زبان و منطقه مکانی را مشخص کرد. در کل استفاده از این روش، نسبت به دو روش قبل بسیار معقولانه‌تر است. چرا که حجم بسیار کمتری می‌گیرد و سرعت بارگذاری سایت شما را کاهش نمی‌دهد.

کلام آخر

امیدواریم با این مقاله آموزشی توانسته باشیم اطلاعات کاملی در رابطه با تگ hreflang در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. اگر به مبحث سئو سایت علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم دوره کاملا رایگان آموزش سئو SEO – بهینه سازی موتور های جستجو را مشاهده کنید. پس از گذراندن این دوره آموزشی، شما تبدیل به یک متخصص در زمینه SEO خواهید شد. 😉

ممکن است مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا