بهینه سازی سایت

تفاوت ریدایرکت 301 و تگ کنونیکال | یکبار برای همیشه!

هنگامی که کاربران با دو محتوای تکراری در سایت مواجه می‌شوند، دقیقا نمی‌دانند که باید از ریدایرکت 301 یا تگ کنونیکال استفاده کنند. البته اینکه تفاوت ریدایرکت 301 و تگ کنونیکال را نمی‌دانید موضوع عجیب‌وغریبی نیست؛ حتی بسیاری از سئوکارها با این چالش روبرو می‌شوند و بین ریدایرکت 301 و تگ کنونیکال نمی‌دانند که باید از کدامیک استفاده کنند.

پیش‌نیاز این مقاله: برای اینکه درک بهتری از محتوای این مقاله داشته باشید، باید به صورت کامل با ریدایرکت 301 و تگ کنونیکال آشنا باشید. بنابراین اگر آشنایی زیادی با این دو مورد ندارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما قبل از مطالعه این مقاله، ویدئو “تگ کنونیکال چیست؟ Canonical” و “ریدایرکت چیست؟ آموزش ریدایرکت ها در سئو” را مشاهده کنید.

پیشنهاد می‌کنیم در این مقاله از وبلاگ سایت ابزار وردپرس همراه ما باشید تا به سوال “از ریدایرکت 301 استفاده کنیم یا تگ کنونیکال” به صورت کامل و جامع پاسخ دهیم.

ریدایرکت 301

ریدایرکت 301 برای انتقال دائمی یک URL به URL دیگر استفاده می‌شود و تمام امتیازهای سئو هم از URL اول به URL دوم منتقل می‌شود. بعد از اینکه یک صفحه را به صفحه دیگری ریدایرکت 301 کردید، اگر کاربر آدرس صفحه اول را در مرورگر وارد کند، به صورت کاملا خودکار آدرس تغییر می‌کند و کاربر به URL دوم منتقل می‌شود. البته اگر از هاست‌های ضعیف استفاده می‌کنید، ممکن است این فرایند اندکی زمان‌بر باشد؛ ولی موضوع مهمی نیست و قابل چشم‌پوشی است.

توجه: اگر نمی‌دانید از کدام هاست استفاده کنید، پیشنهاد ما استفاده از هاست‌های شرکت نت افراز است. برای اینکه بتوانید با قیمت‌های مناسب‌تری هاست تهیه کنید، مقاله “کد تخفیف نت افراز” را مطالعه نمایید و از کد تخفیف‌ها استفاده کنید. 😉

حالا ممکن است بپرسید چگونه می‌توان یک صفحه را به صفحه دیگری ریدایرکت 301 کرد؟ برای اینکه صفحه‌ای را به صفحه دیگری ریدایرکت کنید، کافی است از افزونه‌های سئو وردپرس مثل یوست سئو و یا رنک مث استفاده کنید.

ریدایرکت کردن با افزونه یوست سئو
ریدایرکت کردن با افزونه یوست سئو

تگ کنونیکال

تگ کنونیکال از سال‌ها قبل وجود داشته است، ولی کمتر کسی در رابطه با آن صحبت می‌کند و به همین دلیل بسیاری از افراد با آن آشنا نیستند. حالا شاید بپرسید کاربرد تگ کنونیکال به چه صورت است؟ اگر یک یا چند محتوای تکراری در سایت وجود داشته باشد، به کمک تگ کنونیکال می‌توان مشخص کرد که کدام محتوا از ارزش بالاتری برخوردار است. با انجام این کار به گوگل و سایر موتورهای جستجوگر نشان می‌دهید که ارزش کدام محتوا بیشتر است و دیگر محتواهای تکراری سایت با یکدیگر رقابت نمی‌کنند.

البته طبق گفته‌های شرکت گوگل، ممکن است یک صفحه از سایت را کنونیکال کنید ولی بازهم گوگل بنابه‌دلایل مختلف، صفحه دیگری را انتخاب کند و توجهی به تگ کنونیکال نکند. البته این موضوع توسط کارشناسان ما هم بررسی شده و دقیقا همینطور می‌باشد؛ یعنی ممکن است شما صفحه‌ای را کنونیکال کنید ولی گوگل توجهی نکند و صفحه دیگری را نمایش دهد.

کنونیکال کردن با افزونه یوست سئو
کنونیکال کردن با افزونه یوست سئو

برای استفاده از تگ کنونیکال هم می‌توانید از افزونه‌های سئو وردپرس استفاده کنید.

ریدایرکت 301 یا کنونیکال؟ بلاخره از کدام استفاده کنیم!

پس از آشنایی با ریدایرکت 301 و کنونیکال، نوبت به آن رسیده است که به اصل مطلب بپردازیم و مشخص کنیم که از ریدایرکت 301 باید استفاده کرد یا تگ کنونیکال؟!

با توجه به اینکه ممکن است تگ کنونیکال توسط موتورهای جستجوگر نادیده گرفته شود، پیشنهاد ما این است که اولویت را با ریدایرکت 301 قرار دهید. حتی طبق بررسی‌هایی که تیم تولید محتوا ابزار وردپرس انجام داد، منابع خارجی و سایت‌های معتبر در زمینه سئو هم پیشنهاد می‌کنند که اولویت را با ریدایرکت 301 قرار دهید و فقط در مواقع ضروری از تگ کنونیکال استفاده کنید. برای مثال در برخی از موارد فنی لازم است که حتما از تگ کنونیکال استفاده شود؛ اما در کل برای اینکه یک صفحه را به صفحه دیگری منتقل کنید یا URL یک صفحه را تغییر دهید، فقط باید از ریدایرکت 301 استفاده کنید.

حالا برای درک بهتر، ما موارد استفاده از تگ کنونیکال و ریدایرکت 301 را مثال می‌زنیم.

چه موقع باید از ریدایرکت 301 استفاده کرد؟

  • محتواهای قدیمی که برای آن‌ها یک محتوای جدید در سایت وجود دارد.
  • محصولات یا محتواهای تکراری در سایت (به محتوای کامل‌تر ریدایرکت کنید.)
  • حذف یک صفحه از سایت (اگر محتوای مشابه وجود دارد ریدایرکت 301 کنید و در غیراین‌صورت ریدایرکت 410)
  • هنگامی که آدرس یک صفحه (URL) از سایت را تغییر می‌دهید.

چه موقع باید از تگ کنونیکال استفاده کرد؟

  • یک محصول یا مقاله در دو یا چند دسته‌بندی مختلف قرار گرفته است.
  • پارامترهای مختلفی برای یک URL ایجاد می‌شود. (مثل زمانی که در سایت فروشگاهی از فیلتر استفاده می‌کنید.)

نتیجه‌گیری کلی

در پایان اگر بخواهیم خیلی سریع جمع‌بندی کنیم، باید بگوییم که استفاده از تگ کنونیکال فقط در موارد خاص کاربرد دارد و نباید همیشه از آن استفاده کنید. همان‌طور که اشاره کردیم، بسیاری از سئوکارها هم سعی می‌کنند تا حد امکان از کنونیکال استفاده نکنند، چرا که بارها پیش آمده است موتورهای جستجوگر تگ‌های کنونیکال را در نظر نگیرند. بنابراین ما هم پیشنهاد می‌کنیم همیشه از ریدایرکت 301 استفاده کنید و فقط در موارد فنی و خاص، از تگ کنونیکال استفاده کنید.

ممکن است مفید باشد

‫6 نظرها

  1. با سلام، سوالم اینه که اگر برچسب ها رو‌سئو کردم و خواستم از کنونیکال استفاده کنم، میتونم به صفحه ای که هم محتوای اون برچسب هست کنونیکال کنم؟
    مثلا برچسب تور دبی به صفحه تور دبی در سایت کنونیکال بشه.
    این کار مفید هست یا برچسب ها خودشون ارزش بالایی دارن؟
    و اگر یک برچسب اصلی داشته باشم مثل ( تور دبی ) و سئو کنم، و یک برچسب زیرمجموعه مثل ( قیمت تور دبی ) خوب هست که برچسب زیرمجموعه رو به برجسب اصلی کنونیکال کنم؟
    اگر ممکنه راهنمایی بفرمایید.
    ممنون

    1. درود بر شما جناب احمدی عزیز و گرامی
      نیازی نیست که برچسب زیر مجموعه را به برچسب بالایی کنونیکال کنید.
      در رابطه با برچسب تور دبی و صفحه تور دبی هم پیشنهاد میکنم اول با یک متخصص سئو صحبت کنید که دقیقا سایت را مورد بررسی قرار دهند و ببینند وضعیت برچسب تور دبی و صفحه تور دبی به چه صورت هست. بعدش هذ اقدامی لازم بود را انجام بدید. البته این نکته هم در نظر بگیرید که همانطور در مقاله اشاره شد، برخی مواقع گوگل به صورت خودکار، یک صفحه را به عنوان کنونیکال در نظر میگیرد و صفحه دیگر را نشان نمیدهد.
      با این حال میتوانید از خدمات مشاوره سئو در نت بازده کمک بگیرید و خیلی دقیق از کارشناسان سئو کمک بگیرید. (نت بازده، سایت دیگر ما می‌باشد که در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کند.)

  2. سلام ضمن تشکر ، باور کنید ما تگ کنونیکال را درست متوجه نشدیم و باید لطف کنید تشریح کنید و مثال بزنید. بخصوص اونجایی که فرمودید چه موقع از تگ کنونیکال استفاده کنیم. هر دو مورد را اگر امکانش هست برای ما توضیح دهید. شما توضیح ندهید سایت دیگر توضیح میدهد. پس لطفا نفرمایید که “با متخصص سئو صحبت کنید” . با تشکر

    1. درود بر شما کاربر عزیز و گرامی
      احتراما ما مقاله را به صورت کامل و حتی با مثال نوشته‌ایم.
      این مقاله نیازمند پیش نیاز هست. پیشنهاد میکنیم اگر اطلاعی در رابطه با کنونیکال و ریدایرکت ندارید، ویدئوهای زیر را مشاهده کنید.
      تگ کنونیکال چیست؟ Canonical
      ریدایرکت چیست؟ Redirect

  3. با سلام و درود؛
    بنده سه محصول در سایتم دارم که سطوح مختلف یک نرم‌افزار هستند (مثلا نرم افزار x سطح ۱، سطح ۲ و سطح ۳) که در دسته‌بندی نرم‌افزارهای x در سایت قرار دادمشون؛
    تفاوت محتواهای هر سه سطح این محصول تا الان متمرکز روی امکاناتش بوده، الان می‌خوام روی سئوی صفحات این ۳ سطح و صفحه دسته‌بندیشون رو انجام بدم، حالا با توجه با اینکه نوع محصول هر کدوم از این ۳ سطح یکی هست آیا به نظرتون درسته که به صفحات هر ۳ سطح این محصول تگ کنونیکال به صفحه دسته‌بندی همین محصول (نرم‌افزارهای x) بدم و اطلاعات کامل‌تر این نوع محصول رو به در صفحه دسته‌بندیش بنویسم؟
    باتشکر و سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا