بهینه سازی سایت

سئو تکنیکال چیست؟ آشنایی با سئو فنی سایت

سئو تکنیکال یا سئو فنی، مبحث پیچیده‌ای در علم SEO است که قصد داریم به زبان ساده درباره آن توضیح دهیم. در واقع اگر می‌خواهید در زمینه SEO فعالیت کنید، باید آشنایی مناسبی با سئو تکنیکال داشته باشید و حداقل بدانید چه مواردی در زمینه سئو تکنیکال اهمیت دارند؛ اینگونه می‌توانید سایت را از نظر فنی سئو کنید و در نهایت رتبه‌های بهتری در نتایج جستجوی گوگل کسب کنید.

منظور از سئو تکنیکال چیست؟

با کمک سئو تکنیکال می‌توانید سایت را از نظر فنی برای موتورهای جستجوگر بهینه‌سازی کنید؛ با بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجوگر می‌توانید به خزنده‌های گوگل کمک کنید که درک بهتری از یک وب‌سایت داشته باشند و همچنین با سرعت بیشتری سایت را ایندکس کنند. علاوه‌بر همه این موارد، همان‌طور که گفته شد سئو فنی یا سئو تکنیکال کمک می‌کند که رتبه‌های بهتری در نتایج جستجو بدست آورید.

چرا باید سایت را از نظر فنی سئو کنیم؟

گوگل و سایر موتورهای جستجوگر براساس معیارهای مختلف، سایت‌ها را رتبه‌بندی می‌کنند و اینگونه بهترین نتایج ممکن را به کاربر نمایش می‌دهند. حالا با بهبود سایت از نظر فنی و تکنیکالی، می‌توانید رتبه‌های بهتری کسب کنید. بنابراین برای کسب رتبه‌های برتر در نتایج جستجو، لازم است که سایت را از نظر فنی و تکنیکالی سئو کنید. حالا اگر به سئو فنی یا سئو تکنیکالی توجه نکنید، ممکن است که با انجام کارهای اشتباه، جریمه شوید. برای مثال برخی کاربران با انجام تنظیمات اشتباه بر فایل robots.txt موجب می‌شوند که خزنده‌های گوگل سایت آن‌ها را بررسی نکنند.

موارد مهم در سئو تکنیکال که باید رعایت کنیم!

سایتی که از نظر فنی و تکنیکالی سئو شده باشد، سرعت بسیار بالایی دارد و توسط خزنده‌های گوگل به راحتی ایندکس می‌شود. حالا قصد داریم به ویژگی‌ سایت‌هایی اشاره کنیم که از نظر فنی سئو شده هستند و شما هم بتوانید با رعایت کردن این موارد، یک سایت را از نظر تکنیکالی سئو کنید.

سرعت بالا و چشمگیر

اکثر کاربران اینترنت بسیار بی‌حوصله هستند؛ یک تحقیق در سال 2016 نشان داد بیش‌از 52 درصد کاربران که با تلفن همراه وارد سایت می‌شوند، اگر زمان بارگذاری بیشتر از 3 ثانیه طول بکشد سایت را ترک می‌کنند. بنابراین اگر سایتی راه‌اندازی کرده‌اید که سرعت بارگذاری آن بیشتر از 3 ثانیه است، باید به فکر بهبود سرعت آن باشید؛ در غیر این صورت بیش‌از 52 درصد کاربران را از دست خواهید داد.

البته علاوه‌بر اینکه کاربران بسیار زیادی از دست می‌دهید، امتیازهای بسیار بدی هم از نظر سئو (SEO) کسب می‌کنید. چرا که گوگل و سایر موتورهای جستجوگر به سرعت سایت اهمیت می‌دهند. همچنین اگر کاربری وارد سایت شود و بلافاصله خارج شود، نرخ پرش (Bounce Rate) افزایش می‌یابد که این مورد هم تاثیر بسیار چشمگیری بر سئو می‌گذارد.

حالا برای اینکه بتوانید سرعت سایت در موبایل را بررسی کنید، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله “بهترین روش بررسی سرعت سایت در موبایل” را مطالعه کنید. همچنین برای اینکه بتوانید به خوبی درک کنید که سرعت سایت چه تاثیری بر سئو می‌گذارد، مقاله “تاثیر سرعت سایت بر سئو (SEO)” را مطالعه کنید.

افزایش سرعت سایت با افزونه

برای اینکه بتوانید سرعت سایت را افزایش دهید، پیشنهاد می‌کنیم که از افزونه‌های افزایش سرعت وردپرس استفاده کنید. برای مثال برخی از بهترین افزونه‌های افزایش سرعت وردپرس را در قسمت زیر معرفی کرده‌ایم.

مدیریت و کنترل ربات‌های گوگل

همه موتورهای جستجوگر از جمله گوگل با کمک ربات‌ها، صفحات مختلف سایت را بررسی می‌کنند و آن‌ها را ایندکس می‌کنند. در واقع ربات‌ها با دنبال کردن پیوندها، صفحات مختلف را پیدا می‌کنند و آن‌ها را بررسی و ایندکس می‌کنند. حالا برخی مواقع ممکن است که تمایل نداشته باشید برخی از صفحات سایت ایندکس شوند؛ در چنین مواقعی باید دسترسی ربات‌ها را ببندید که صفحه مورد نظر را ایندکس نکنند.

فایل Robots.txt

با استفاده از فایل Robots.txt می‌توانید به راحتی ربات‌های گوگل و سایر موتورهای جستجوگر را مدیریت و کنترل کنید. برای مثال می‌توانید دسترسی به برخی از صفحات سایت را ببندید که توسط ربات‌های گوگل ایندکس نشوند. البته باید با نحوه کار کردن این فایل هم آشنا باشید؛ چرا که استفاده از دستورهای اشتباه، می‌تواند آسیب جدی به سئو سایت وارد کند. حالا برای آشنایی بیشتر با این موضوع، پیشنهاد می‌کنم که ویدئو “فایل robots.txt چیست” را مشاهده کنید.

تگ Meta Robots

متا تگ ربات نیز یکی از راه‌های دستور دادن به ربات‌های موتورهای جستجوگر است و اگر با دستورات آن آشنا باشید، به خوبی می‌توانید کنترل کنید که هر صفحه از سایت، چگونه مورد بررسی قرار بگیرد و آیا ایندکس شود یا خیر. برای آشنایی بیشتر با متا تگ پیشنهاد می‌کنیم که مقاله “متا تگ Robots چیست” را به صورت کامل مطالعه کنید که کمک بسیار زیادی به شما می‌کند.

لینک شکسته (خطا 404)

لینک شکسته، تاثیر بسیار بدی بر تجربه کاربری و سئو سایت می‌گذارد. در واقع اگر به صفحه‌ای لینک دهید که در سایت وجود ندارد، خطا 404 ایجاد می‌شود و به اصطلاح یک لینک شکسته ایجاد شده است. این موضوع برای کاربران هم بسیار آزار دهنده است که لینکی را باز کنند و با خطای 404 مواجه شوند. حتی موتورهای جستجوگر از جمله گوگل نیز توجه ویژه‌ای به خطاهای 404 می‌کنند و امتیازهای منفی نیز برای سایت در نظر می‌گیرند.

با توجه به بررسی آمارهای مختلف، بسیاری از سایت‌ها با خطا 404 مواجه هستند؛ ولی برای رفع خطاهای 404 باید از ابزارهای مختلف استفاده کرد و این خطاها را شناسایی کرد؛ سپس در مرحله بعد با ریدایرکت مناسب، خطای آن‌ها را رفع کرد. پیشنهاد ما این است که برای شناسایی خطاهای 404 از گوگل سرچ کنسول کمک بگیرید؛ در واقع کافی است که وارد منو Coverage شوید و در بخش Errors خطاهای 404 را مشاهده کنید. برای ریدایرکت کردن هم می‌توانید از افزونه‌های سئو وردپرس که دو نمونه از آن‌ها را در قسمت زیر نام برده‌ایم.

محتوای تکراری

یکی از موارد دیگری که در سئو تکنیکال بسیار مهم می‌باشد، محتوای تکراری است. سایت‌هایی که از محتوای تکراری استفاده می‌کنند، یک آسیب بسیار جدی به سئو (SEO) وارد می‌کنند. چرا که موتورهای جستجوگر وقتی با دو محتوای یکسان و یا بسیار مشابه روبرو می‌شوند، دقیقا نمی‌دانند که باید کدام محتوا را نمایش دهند و این موضوع باعث می‌شود که هر دو محتوا رتبه پایینی بگیرند.

البته برخی مواقع هم ممکن است که محتوای تکراری در سایت نداشته باشید، ولی موتورهای جستجوگر دو صفحه از سایت را با توجه به URL مشابه، محتوای تکراری در نظر بگیرند. بنابراین توجه ویژه‌ای به URL داشته باشید و حتما نام‌های متناسب با موضوع صفحه انتخاب کنید.

حالا اگر در یک سایت محتوای تکراری وجود داشته باشد، باید آن را ریدایرکت کنید یا از تگ کنونیکال استفاده کنید. اگر مطمئن نبودید که از کنونیکال یا ریدایرکت استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله “تفاوت ریدایرکت 301 و تگ کنونیکال” را مطالعه نمایید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر درباره محتوای تکراری، مقاله “چرا فقط باید یک بار از کلمه کلیدی استفاده کنیم ؟” را مطالعه کنید.

امنیت بالا

اگر واقعا سئو تکنکیال برای شما اهمیت دارد، باید به امنیت سایت توجه کنید و تا حد امکان آن را ایمن نگهدارید. در واقع امروزه ایمن کردن یک سایت برای حفاظت از حریم خصوصی کاربران، یک موضوع بسیار مهم است. برای ایمن کردن سایت هم می‌توانید کارهای مختلفی انجام دهید؛ برای مثال استفاده از گواهینامه SSL تاثیر بسیار خوبی بر امنیت سایت می‌گذارد و همچنین تاثیر مثبتی هم بر سئو و تجربه کاربری سایت می‌گذارد.

حالا علاوه‌بر گواهینامه SSL می‌توانید از افزونه‌های امنیتی وردپرس نیز استفاده کنید که دو نمونه از بهترین آن‌ها را در قسمت زیر نام برده‌ایم و با خرید آن‌ها می‌توانید امنیت سایت را بسیار بالا ببرید.

داده‌های ساختار یافته (Structured Data)

با کمک داده‌های ساختار یافته به موتورهای جستجوگر کمک می‌کنید که محتوا و کسب‌وکار شما را بهتر درک کنند. البته برای استفاده از داده‌های ساختار یافته، باید اطلاعات خوبی هم در این زمینه داشته باشید. ما پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات کامل‌تر در رابطه با این موضوع، مقاله “داده‌های ساختار یافته یا Structured Data چیست؟” را مطالعه کنید. همچنین برای استفاده از داده‌های ساختار یافته در سایت‌های وردپرسی، بهترین راه این است که افزونه اسکیما پرو (schema-pro) را تهیه کنید.

نقشه سایت XML

اگر بخواهیم خیلی ساده تعریف کنیم، نقشه سایت XML در واقع لیستی از تمام صفحات سایت می‌باشد که مثل یک نقشه راه برای موتورهای جستجوگر است. جالب است بدانید که نقشه سایت شامل نوشته‌ها، برگه‌ها، محصولات و …. می‌شود. البته همه سایت‌ها نیازی به نقشه سایت XML ندارند و اگر به خوبی لینک سازی داخلی انجام داده باشند، تمام صفحات سایت به راحتی ایندکس می‌شوند. اما برخی سایت‌ها هم هستند که ساختار مناسب و حرفه‌ای ندارند، بنابراین ساخت نقشه XML هیچ ضرری برای یک سایت ندارد و حتی می‌تواند بسیار مفید باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع، پیشنهاد می‌کنیم که ویدئو “نقشه سایت چیست؟ را مشاهده کنید.

استفاده از hreflang (ویژه سایت‌های چند زبانه و بین‌المللی)

سایت‌های چند زبانه، برای اینکه بتوانند سئو تکنیکالی خوبی داشته باشند، باید از تگ hreflang استفاده کنند. در واقع با استفاده از تگ hreflang می‌توانید زبان و کشور مورد نظر خود را مشخص کنید و اینگونه موتورهای جستجوگر متوجه می‌شوند که محتوای شما برای چه کشوری و چه زبانی مناسب است. البته اگر از افزونه‌های چند زبانه حرفه‌ای وردپرس مثل افزونه WPML استفاده کنید، دیگر نیاز نیست که نگران این موضوع باشید، چرا که WPML به صورت خودکار یک قطعه کدی اضافه می‌کند.

حالا اگر تمایل دارید که اطلاعات بیشتری درباره این موضوع بدست آورید، پیشنهاد می‌کنیم که ویدئو “تگ HrefLang و تاثیر آن در سئو سایت” را مشاهده کنید. همچنین اگر تمایل دارید که سایتی چند زبانه را سئو کنید، محتواهای زیر می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد.

کلام آخر

سئو تکنیکال یا همان سئو فنی، کار تقریبا سخت و دشواری است؛ ولی ما سعی کردیم با اشاره به موارد مهم، بتوانید سایت خود را از نظر تکنیکالی و فنی سئو کنید و اینگونه رتبه‌های بهتری در نتایج جستجوی گوگل کسب کنید. اگر سوالی یا مشکلی در زمینه سئو تکنیکال یا سئو فنی دارید، کافی است از طریق دیدگاه‌ها مطرح کنید و منتظر پاسخ کارشناسان و متخصصان تیم ما باشید. 😉

ممکن است مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا